عفو بین‌الملل: در جنگ قره‌باغ از بمب خوشه‌ای استفاده شده است

به گفته عفو بین‌الملل طرف‌های درگیر در قره‌باغ از بمب‌های خوشه‌ای استفاده می‌کنند که تلفات در میان مردم غیرمسلح را به شدت بالا می‌برد. این سازمان از آذربایجان و ارمنستان خواسته که به حق حیات مردم عادی احترام بگذارند.

سازمان عفو بین الملل می‌گوید فیلم‌هایی به دست آورده که نشان می‌دهند در درگیری‌های پیرامون ناگورنو – قره‌باغ بمب های خوشه‌ای به کار می‌رود. همین سازمان روز دوشنبه (ششم اکتبر) احتمال داده بود بمب‌های خوشه‌ای که ساخت اسرائيل هستند از سوی آذربایجان شلیک شده‌اند.

بمب های خوشه‌ای در بسیاری موارد منفجر نمی‌شوند، بلکه در زمین می‌مانند و مانند مین برای همیشه جان ساکنان محل را به خطر می اندازند.

قوانین بین المللی کاربرد بمب های خوشه ای را در هر شرایطی منع کرده است، اما به نظر عفو بین الملل این مهمات در جنگ قره باغ برای به وحشت افکندن مردم عادی مورد استفاده قرار گرفته است.

بنا به گزارش دیگری که سه شنبه منتشر شد، شهر استپاناکرت، بار دیگر و با شدتی بی سابقه زیر آتش توپخانه ارتش آذربایجان قرار گرفته است.

خبرگزاری فرانسه به نقل از اهالی محلی از حملات توپخانه و انفجارهای پیاپی در پایتخت قره باغ و پیرامون آن گزارش داده است. هدف حملات بیشتر محلات مسکونی بوده که قربانیان اصلی آن اهالی عادی شهر هستند.

ارمنستان و جمهوری آذربایجان بر سر منطقه ناگورنو- قره باغ از زمان فروپاشی اتحاد شوروی همواره اختلاف داشته اند. در جنگ های شدیدی که بین سال های ۱۹۹۱ تا ۱۹۹۴ میان دو طرف بر سر سلطه بر منطقه کوهستانی قره باغ پیش آمد، بیش از ۳۰ هزار نفر کشته شدند.

منبع: سایت صدای آلمان (دویچه وله) به زبان فارسی، ۷ اکتبر ۲۰۲۰