رژیم ایران با روسیه هم‌صدا شد؛ روحانی: حضور تروریست‌ها در مرز ما قابل قبول نیست

همزمان با هشدار روسیه در مورد بدل شدن ناحیهٔ کوهستانی قره‌باغ به پایگاه ستیزه‌جویان اسلام‌گرا، حسن روحانی، رئیس جمهور حکومت اسلامی نیز روز چهارشنبه اعلام کرد که حضور «تروریست‌ها» در نزدیکی مرزهای این کشور غیرقابل قبول است.

روحانی که در جلسه هیات دولت سخن می‌گفت، تصریح کرد که ایران سال‌ها در عراق و سوریه جنگیده تا تروریست‌ها در کنار مرزهایش قرار نگیرند، اکنون نیز اگر بنا باشد عده‌ای، تروریست‌ها را به نزدیک مرزهای ما بیاورند، به هیچ وجه قابل قبول نیست.

امانوئل ماکرون، رئیس جمهوری فرانسه، پیشتر اعلام کرده بود ترکیه شماری از جهادگرایان را از سوریه روانهٔ این منطقه کرده است. ادعایی که روز گذشته از سوی بشار اسد، رئیس جمهوری سوریه تایید شد.

آنکارا متحد آذربایجان پیش از این، چنین اتهام‌هایی را تلاش ارمنستان برای راه انداختن «پروپاگاندای سیاه» علیه ترکیه خوانده و در مقابل آذربایجان نیز ارمنستان را متهم کرده که جنگجویان کُرد پ.کا.کا را که در تعارض با دولت مرکزی ترکیه هستند، در جنگ قره‌باغ به خدمت گرفته است.

سرگئی ناریشکین، رئیس دستگاه امنیت خارجی روسیه نیز روز چهارشنبه اعلام کرد:«هزاران نفر تندرو امیدوارند در جنگ تازهٔ قره‌باغ پول به‌جیب بزنند.» او سپس هشدار داد که این منطقه «ممکن است به دروازهٔ ورود سازمان های تروریستی بین‌المللی» به کشورهای منطقه بدل شود.

دور اخیر مخاصمه نظامی در منطقه ناگورنو قره باغ از ۱۰ روز پیش آغاز شده و تا کنون دست‌کم ۲۵۰ نفر جان خود را در نتیجه درگیری های ارتش ارمنستان و آذربایجان از دست داده اند. کشورهای حامی آذربایجان می گویند تنها راه پایان دادن به مناقشه، خروج فوری ارمنستان از «مناطق اشغالی» است.

منبع: برگرفته از سایت یورونیوز (اتحادیه اروپا) به زبان فارسی، ۷ اکتبر ۲۰۲۰