اعتراف وزارت ورزش به تقابل مردم و حکومت در مساله اسرائیل

«فرشید طهماسبی»، مدیر کل روابط بین‌الملل وزارت ورزش و جوانان در گفتگو با «رادیو ورزش» گفت: «مردم ایران در قضیه اسرائیل، نظری همسو با دولت و حاکمیت ندارند.»
این نخستین بار است که یک مقام عالی ورزش رژیم ایران به صراحت از عدم همسویی مردم با سیاست‌های ۴۰ ساله حکومت اسلامی در قبال اسرائیل، به ویژه در مقوله ورزش اظهارنظر می‌کند.

پیش از این، «رسول خادم»، رییس پیشین فدراسیون کشتی ایران در نامه‌هایی جداگانه، از آیت‌الله «علی خامنه‌ای»، رهبر رژیم اسلامی و همچنین «شورای عالی امنیت ملی» درخواست کرده بود که قانون ممنوعیت مبارزه ورزشکاران ایرانی با رقبای اسرائیلی را لغو کنند. این پیشنهاد خادم البته با واکنش‌هایی تند از سوی فرماندهان بسیج و سپاه پاسداران انقلاب اسلامی مواجه شد.

«غلامحسین غیب‌پرور»، رییس پیشین بسیج کل کشور از موضع خادم انتقاد کرده و گفته بود: «اینجا عرصه‌ای نیست که فکر کنند حرفی بزنیم و تستی بکنیم و اگر که جواب مثبت گرفتیم، گام‌های بعدی را برمی‌داریم. قطعا گامی نخواهد بود، چون در همان گام اول، آن قدم‌ها را خرد می‌کنیم.»


بهمن سال ۱۳۹۸، «مسعود سلطانی‌فر»، وزیر ورزش و جوانان و «رضا صالحی‌امیری»، رییس کمیته ملی المپیک ایران در جریان سفری به شهر «لوزان» در سوییس، با «توماس باخ»، رییس کمیته بین‌المللی المپیک(IOC) دیدار کردند. قرار بود این دیدار در رسانه‌ها بازتابی نداشته باشد. حتی برخی از مدیران بلندمرتبه وزارت ورزش و کمیته المپیک هم از این قرار ملاقات بی‌اطلاع بودند.

دلیل این سکوت و دیدار مخفیانه، امضای تفاهم‌نامه‌ای بود که میان ایران و کمیته بین‌المللی المپیک نوشته می‌شد. اما توماس باخ حاضر به سکوت نشد و آن را اینگونه رونمایی کرد: «ایران متعهد شد که هرگونه نقض منشور المپیک را متوقف کند.»

در مقدمه گزارشی که وبسایت خبری «اینساید د گیمز» منتشر کرد، به نقل از رییس کمیته بین المللی المپیک نوشته شده بود: «ورزش ایران را به حالت تعلیق در نمی‌آوریم، چون این کشور نامه‌ای را امضا کرده است که هرگونه سیاست تبعیض‌آمیز خود علیه ورزشکاران اسرائیلی را متوقف کند.»

مدیران دولتی و ورزشی ایران تصور می‌کردند که با امضای تفاهم‌نامه، به صورت موقت ورزش ایران را از خطر تعلیق نجات می دهند. راه حل بلند مدت آنها هم خیلی زود رونمایی شد؛ دستور به تمام فدراسیون‌ها برای اعزام نکردن ورزشکاران یا تیم‌های خود به رقابت‌هایی که ورزشکاران اسراییلی در آن حضور دارند.

۱۶ بهمن ۱۳۹۸، «ایران‌وایر» به اطلاعاتی دست یافت که نشان می داد وزارت ورزش و جوانان به تمامی فدراسیون‌های ورزشی دستور داده است برنامه رقابت‌های جهانی که تیم‌ها یا ورزشکاران اسرائیلی در آنها حضور دارند را در اسرع وقت تهیه و به وزارت ورزش تقدیم کنند. دلیل آن، تلاش برای جلوگیری از اعزام ورزشکاران و عدم رویارویی با رقبای اسرائیلی بود.
با این وجود، حکم فدراسیون جهانی جودو مبنی بر تعلیق جودو ایران به دلیل دخالت سیاست در ورزش، وضعیت ورزش کشور را بار دیگر در شرایط بحران قرار داد.

۲۶ شهریور سال جاری، جلسه «دادگاه حکمیت ورزش» (CAS) به صورت حضوری و ویدیویی برای بررسی شکایت رژیم ایران از حکم فدراسیون جهانی جودو برگزار شد. در این جلسه، «سعید مولایی»، جودوکار سابق تیم ملی ایران و «وحید سرلک»، دیگر ملی‌پوش سابق جودو کشور در دادگاه برعلیه سیاست‌های داخلی حکومت ایران در قبال ورزش‌کاران و قانون ممنوعیت مبارزه ورزش‌کاران ایران و اسرائیل شهادت دادند.

این به معنی بازگشت رژیم ایران به نقطه بحرانی بود؛ احتمال تعلیق، به دلیل باز شدن مجدد پرونده دخالت سیاست در امور ورزش کشور.

حالا فرشید طهماسبی به عنوان مدیرکل روابط بین‌الملل وزارت ورزش و جوانان و یکی از افرادی که طی ماه‌های اخیر در جریان پرونده دادگاه حکمیت ورزش قرار داشته است، در مصاحبه‌ای که به صورت کامل به مساله دیپلماسی خارجی در ورزش ایران اختصاص داشت، به صورت ناگهانی و بدون سوال از سوی مجری، گفت سیاست ایران در قبال اسرائیل مورد تایید مردم نیست.

منبع : برگرفته از سایت ایران وایر ، ۹ اکتبر ۲۰۲۰