پیکر محمدرضا شجریان در کنار آرامگاه ابوالقاسم فردوسی آرام گرفت

پیکر محمدرضا شجریان، استاد فقید آواز ایران، روز شنبه، ۱۹ مهرماه ۱۳۹۹، پس از حضور خانواده او تشییع و در محوطه آرامگاه فردوسی به خاک سپرده شد.

از نخستین ساعات روز، بسیاری از علاقه‌مندان محمدرضا شجریان برای آخرین وداع، در محل خاکسپاری حضور پیدا کردند.

حضور پررنگ نیروهای امنیتی، نشان از نگرانی‌های جدی حکومت داشت. در ابتدا نیروهای امنیتی اجازه ورود هواداران به محوطه را ندادند. اما پس از مدتی این اجازه صادر شد.

قرار بود پیکر استاد شجریان در کنار مهدی اخوان ثالث به خاک سپرده شود، اما گفته می‌شود به دلیل «جانمایی نامناسب» محل دفن وی به کنار موزه تغییر یافت.

همایون، فرزند محمدرضا شجریان، پس از حضور در محل خاکسپاری، آواز مشهور «مرغ سحر» را سر داد. در بخشی دیگر نیز، مژگان شجریان یک بیت را با مردم همخوانی کرد.

همچنین، سالار عقیلی و جمعی دیگر از هنرمندان با حضور بر مزار استاد شجریان، به وی ادای احترام کردند.

نیروهای امنیتی اجازه حضور مردم بر سر مزار استاد شجریان را ندادند. علیرغم تهدیدات و فشارهای بسیار، بسیاری از دوستداران استاد در محوطه تاریخی طوس حاضر شدند.

در نهایت، مراسم خاکسپاری او با دخالت حکومت اسلامی با پخش دعای «ربنا» که خود شجريان گفته است که آن را برای آموزش دستگاه های موسيقی به شاگردان اش خوانده است به پایان رسید و پیکر او در کنار حکیم ابوالقاسم فردوسی، آرام گرفت

محمدرضا شجریان، روز ۱۷ مهرماه سال جاری و در پی یک بیماری طولانی، دار فانی را وداع گفت. از همان دقایق نخستین، بسیاری از مردم در برابر بیمارستان حاضر شدند. فضای عمومی ایران در پی درگذشت استاد بلامنازع آواز ایران، به شکل عزای عمومی درآمد. این در حالی است که نیروهای ضدشورش، ده‌ها نفر را نیز بازداشت کردند.

دامنه شهرت استاد شجریان محدود به ایران نمی‌شود. به جز دوستداران او در داخل، بسیاری از چهره‌های بین‌المللی نیز این ضایعه را تسلیت گفتند.

مورگان اورتگاس، سخنگوی وزارت خارجه آمریکا درگذشت استاد شجریان را تسلیت گفت و برخورد خشونت‌آمیز حکومت با مردم را محکوم کرد.

همچنین، عبدالله عبدالله، رئیس شورای‌عالی مصالحه افغانستان، با انتشار متنی در صفحه فیسبوک خود، محمدرضا شجریان را «هنرمند بزرگ و آوازخوان نامدار حوزۀ تمدنی ما و زبان فارسی» خواند.

نیچروان بارزانی، رئیس اقلیم کردستان نیز در پیامی درگذشت استاد شجریان را تسلیت گفت.

جز این موارد، بسیاری از نشریات و وب‌سایت‌های معتبر بین‌المللی مانند نیویورک تایمز، رویترز، گاردین، فرانس ۲۴ و … نیز درگذشت استاد شجریان را پوشش دادند.

منبع: برگرفته ای از سایت بریتانیائی ایندیپندنت به زبان فارسی، ۱۰ اکتبر ۲۰۲۰