تحریم ۱٨ بانک دیگر ایرانی توسط آمریکا آیا می تواند گردش نظام مالی حکومت ایران رافلج کند؟

بانک‌های مسکن، پاسارگاد، کشاورزی، رفاه کارگران، اقتصاد نوین، ایران‌زمین، شهر، حکمت ایرانیان، بانک خاورمیانه و بانک تعاون منطقه‌ای اسلامی در عراق و ایران از جمله بانک های تحریم شده اند که به فهرست طولانی دیگر بانک های ایرانی که پیش تر از طرف آمریکا تحریم شده اند، افزوده می شود.

وزیر خزانه‌داری آمریکا با اشاره به تحریم این بانک‌های ایرانی گفته که این تحریم ها با هدف جلوگیری از دست‌یابی غیر قانونی ایران به دلار بوده و این تحریم‌ها تا زمانی که ایران برنامه اتمی‌اش را متوقف کند و دست از حمایت از فعالیت‌های تروریستی بر دارد، ادامه خواهند داشت.

آیا با اعلام این تحریم ها پازل تحریم های مالی و بانکی آمریکا علیه نظام مالی حکومت ایران تکمیل می شود و همانطور که آمریکا مدعی شده، تمامی روزنه های باقیمانده برای تعامل مالی رژیم ایران با خارج مسدود می شود؟

عبدالناصر همتی، رئیس کل بانک مرکزی حکومت اسلامی در واکنش به اعمال تحریم های مالی جدید آمریکا امروز گفت که این اقدام آمریکا بیش از آنکه اثر اقتصادی داشته باشد، برای اهداف تبلیغاتی و سیاسی داخلی آمریکا انجام شده است.

این اقدام تحریمی آمریکا چه چیزی را واقعاً برای تعاملات مالی و تجاری ایران تغییر می هد. آیا همانطور که آقای همتی گفته این اقدام بیشتر اهداف تبلیغاتی و سیاسی دارد، یا اینکه همه درها و حتی روزنه ها را برای تعامل مالی و تجاری، البته به غیر از دارو و مواد غذایی بر روی ایران می بندد؟

تحریم های جدید آمریکا شامل دارو و مواد غذایی نمی شود

پس از اعلام تحریم ۱٨ بانک ایرانی، مایک پمپئو، وزیر امور خارجه ایالات متحده گفته که این تحریم‌ها شامل اقلام بشردوستانه، مانند دارود و غذا نمی‌شود. استیون منوچین وزیر دارایی ایالات متحده نیز در این باره تأکید کرده که «این اقدام جدید تحریمی آمریکا به منظور کمک به مردم ایران برای مبادلات کالاهای بشردوستانه همچنان استثنا قائل است».

عبدالناصر همتی، رئیس کل بانک مرکزی رژیم اسلامی نیز امروز این موضوع را به نحوی تأیید کرده است. او گفته تعدادی از این بانک‌ها وظیفه انتقال منابع برای خرید دارو و مواد غذایی را به عهده دارند و بانک‌های خارجی که با این بانک ها مبادلاتی داشتند، عملا معافیت‌ها و مجوزهای لازم را برای تأمین مالی مبادلات دارو و محصولات غذایی[ از خزانه داری آمریکا] دریافت کرده‌اند. رییس کل بانک مرکزی همچنین گفته: «هر چند درماه‌های گذشته برای تامین دارو و غذای مردم به خاطر فشار حداکثری به شدت در مضیقه بودیم، ولی تاکنون از مسیرها و روش‌هایی اجازه ندادیم هیچگونه کمبودی در کشور ایجاد شود».

محمدجواد ظریف، وزیر امور خارجه حکومت مسلط بر ایران، امروز گفته که اقدام آمریکا تلاش برای «نابود کردن کانال‌های باقیمانده برای پرداخت پول دارو و غذا» است و اعلام کرده که «تبانی برای گرسنگی دادن یک ملت، جنایت علیه بشریت است.»

منبع: سایت رادیو بین المللی فرانسه به زبان فارسی، ۱۰ اکتبر ۲۰۲۰