فدراسیون بین‌المللی جوامع دفاع از حقوق‌بشر از اعدام‌های بدون دادرسی عادلانه و کنترل نشده در ایران ابراز نگرانی کرد

در آستانه هجدهمین سال روز جهانی مبارزه با اعدام، برابر با روز دهم اکتبر، فدراسیون بین‌المللی جوامع حقوق بشری در یک گزارش شصت صفحه‌ای، اعلام کرد: برای سال های متوالی، ایران در جایگاه دومین کشور جهان، در فهرست کشورهایی که هنوز مجازات اعدام در آنها برقرار و به اجرا در می‌آید، قرار داشته است.

بر اساس این گزارش، ایران، در سال گذشته میلادی، دست کم ۲۵۱ مورد احکام اعدام را به اجرا گذارده است و در ۹ ماهه اول سال جاری میلادی نیز ۱۹۰ نفر در این کشور اعدام شده‌اند.

فدراسیون بین‌المللی جوامع حقوق بشر در این گزارش تصریح کرده است که چندین نهاد بین المللی که وضعیت حقوق بشر در جهان را رصد می کنند، بطور مداوم ایران را به دلیل شمار فراوان اجراء احکام اعدام مورد انتقاد قرار داده‌اند.

در بخشی از گزارش این نهاد مدافع حقوق بشر، به اعدام افرادی اشاره شده است که در زیر سن قانونی مرتکب جرم شده‌اند و این سازمان، این اقدام حکومت اسلامی مسلط بر ایران را مغایر قوانین و تعهدات بین‌المللی ایران برشمرده است.

عادل الرحمن خان، دبیرکل فدراسیون جوامع حقوق بشری، در توضیح درباره این گزارش، اعلام کرد: استفاده مهارنشده و بدون کنترل از مجازات اعدام در ایران لکه پاک‌نشدنی در کارنامه حقوق بشری این کشور است.

دبیرکل فدراسیون بین المللی جوامع حقوق بشری افزوده است: دولت ایران باید به معاهدات بین‌المللی این کشور که به رعایت آنها ملزم است، احترام گذاشته و بطور مشخص در جهت لغو این اقدام منسوخ و وحشیانه اقدام نموده و به پیش برود.

بنا بر اعلام فدراسیون بین‌المللی جوامع حقوق بشری از جمله جرائمی که در ایران شامل اجراء مجازات اعدام می‌شوند، جرائمی همچون جرائم جنسی، جرائم مرتبط با مذهب و دین، جرائم سیاسی، مواد مخدر و مشروبات الکلی، جرائم اقتصادی و جرائم مرتبط با فضای مجازی است.

همچنین در این گزارش آمده است که در یک دهه گذشته، حکومت اسلامی رتبه نخست در اعدام کودکان و نوجوانان را به خود اختصاص داده است و این گروه را به اعدام محکوم کرده و آنها را بلافاصله پس از رسیدن به سن ۱۸ سالگی اعدام می‌کند.

این نهاد مدافع حقوق بشر یادآوری کرده است که اجراء مجازات اعدام برای نوجوانان ناقض تعهدات ایران مرتبط با میثاق بین‌المللی حقوق مدنی و سیاسی و کنوانسیون حقوق کودک است.

زنان و مردان همجنس‌گرا، دوجنسیتی و تراجنسیتی‌ها نیز از دیگر موضوعات مطرح شده در این گزارش است. در این گزارش تاکید شده است: جرم‌انگاری برخی از روابط همجنس‌گرایانه که این افراد را در خطر اعدام قرار می‌دهد، باعث نگرانی این نهاد حقوق بشری است.

مجازات اعدام علیه اقوام و اقلیت‌های قومی و مذهبی که بنا بر اعلام فدراسیون بین‌المللی جوامع حقوق بشری بیش از دیگران در معرض مجازات اعدام قرار دارند، از جمله موضوعات مطرح شده در گزارش جدید این نهاد است.

تهدید وکلای مدافع حقوق بشر که از زندانیان محکوم به اعدام دفاع می‌کنند موضوع سال جاری به مناسبت سال روز جهانی مبارزه با اجراء حکم اعدام است.

منبع: سایت رادیو بین المللی فرانسه به زبان فارسی، ۱۰ اکتبر ۲۰۲۰