«اتحاد برای نوید» تداوم درخواست‌ها برای تحریم ورزش حکومت ایران در عرصه‌های بین‌المللی

شماری از فعالان حقوق بشر و ورزشکاران در قالب کمپین «اتحاد برای نوید» از سازمان‌های بین‌المللی ورزشی خواسته‌اند تا ورزش حکومت اسلامی مسلط بر ایران را در عرصه‌های بین‌المللی محروم کنند.

در پی اعدام نوید افکاری کشتی گیر و از معترضان اعتراضات ۹۷ کازرون توسط رژیم ایران آنهم باوجود موج گسترده‌ی مخالفت‌های داخلی و خارجی، فعالان حقوق بشر و ورزشکاران رشته‌های مختلف ورزشی از کمیته بین‌المللی المپیک، فیفا و سایر سازمان های بین‌المللی ورزشی خواستند تا از حضور تیم های مختلف حکومت ایران در مسابقات بین‌المللی و المپیک جلوگیری به عمل آورند.

کمیته بین‌المللی المپیک با صدور بیانیه‌ای در روز سه‌شنبه ۲۵شهریور ماه اعدام نوید افکاری توسط رژیم ایران را محکوم کرد ولی اعلام کرد که برای رعایت حقوق ورزشکاران ایران، قصد ندارد رژیم ایران را از نظر ورزشی تحریم کند.

اکنون شماری از فعالان حقوق بشر و ورزشکاران در قالب کارزار «اتحاد برای نوید» که توسط مسیح علی‌نژاد فعال حقوق زنان راه‌اندازی شده، بر تحریم و تعلیق ورزش حکومت اسلامی در عرصه‌های بین‌المللی تأکید می‌کنند.

آرزو نعمتی پور عضو سابق تیم کاراته، علی سرشار عضو سابق تیم واترپولو، بهمن قبادی فیلم‌ساز، شیوا امینی عضو سابق تیم ملی فوتسال، سوده لشکری عضو سابق تیم ملی کریکت، سردار یاشایی مربی سابق تیم ملی کشتی فرنگی ایران، مجید فلاح کاپیتان سابق تیم ملی کیک بوکسینگ، نازنین بنیادی بازیگر، فاطمه سپهری فعال سیاسی، احسان رجبی قهرمان سابق ملی جودو، مازیار ابراهیم زندانی سیاسی، شیرین عبادی وکیل و حسن علی‌محمدی مربی سابق تیم ملی کیک بوکسینگ با انتشار ویدئوهایی در این کمپین شرکت و از آن حمایت کرده‌اند.

در وب‌سایت کمپین «اتحاد برای نوید» با اشاره به اعتراف گرفتن زیر شکنجه از ﻧﻮﯾﺪ اﻓﮑﺎری و محاکمه‌ی ناعادلانه و سپس اعدام وی و دستگیری بیش از ۷هزار نفر در اعتراضات ۹۸ آمده است: «حکومت اﺳﻼﻣﯽ مسلط بر اﯾﺮان، روﺣﯿﻪ ورزﺷﯽ را از ﺑﯿﻦ ﺑﺮده اﺳﺖ، از ورزﺷﮑﺎران ﺳﻮء اﺳﺘﻔﺎده ﻣﯽﮐﻨﺪ و ﺑﻪ ﺧﺎﻃﺮ ﻃﺮز ﻓﮑﺮ اﻓﺮاد ﺑﯿﻦ آﻧﻬﺎ ﺗﺒﻌﯿﺾ ﻗﺎﺋﻞ اﺳﺖ.»

تشکیل‌دهندگان این کمپین به محرومیت شرکت زنان در مسابقات بین المللی و ممنوعیت ورود زنان به ورزشگاه ها در داخل ایران و خودسوزی سحر خدایاری دختر جوان طرفدار فوتبال و باخت اجباری ورزشکاران در مقابل ورزشکاران اسرائیلی نیز به عنوان موارد متعدد نقض آزادی و حقوق مردم ایران اشاره کرده‌اند.

این کمپین تأکید دارد که «حکومت اﺳﻼﻣﯽ ﻧﺸﺎن داده اﺳﺖ ﮐﻪ ﺗﻨﻬﺎ در ﻗﺒﺎل ﻓﺸﺎر ﻣﻌﺘﺒﺮ ﺑﯿﻦاﻟﻤﻠﻠﯽ ﭘﺎﺳﺨﮕﻮ اﺳﺖ. حکومت اﺳﻼﻣﯽ ﺑﺎﯾﺪ ﻣﺘﻮﺟﻪ ﺷﻮد ﮐﻪ ﺑﺎ ﭼﻨﯿﻦ ﻧﻘﺾﻫﺎی ﻓﺎﺣﺸﯽ از ﺣﻘﻮق ﺑﺸﺮ ﺟﺎﯾﮕﺎﻫﯽ در ﺑﯿﻦ ﻣﻠﺖﻫﺎی ﻣﺘﻤﺪن ﻧﺪارد. ﻣﺤﺮوم ﮐﺮدن اﯾﺮان از ﻟﯿﮓﻫﺎی ورزﺷﯽ و ﺳﺎزﻣﺎنﻫﺎی ﺑﯿﻦاﻟﻤﻠﻠﯽ اوﻟﯿﻦ ﻗﺪم ﺑﺮای ﻓﺮﺳﺘﺎدن ﯾﮏ ﭘﯿﻐﺎم ﻗﻮی ﺑﻪ حکومت اﺳﻼﻣﯽ اﺳﺖ.»

کمپین «اتحاد برای نوید» خواستار تحریم و تعلیق عضویت رژیم ایران در رقابت‌های جهانی از سوی سازﻣﺎنﻫﺎی ﺟﻬﺎﻧﯽ ﮐﺸﺘﯽ، اﻟﻤﭙﯿﮏ و ﺳﺎﯾﺮ ﺳﺎزﻣﺎنﻫﺎی و ﻓﺪراﺳﯿﻮنﻫﺎی ورزﺷﯽ ﺑﯿﻦاﻟﻤﻠﻠﯽ شده است.

امضاکنندگان این کمپین میگویند «ﻋﺪم واﮐﻨﺶ ﺑﻪ ﻧﻘﺾ ﺣﻘﻮق ﺑﺸﺮ ﺗﻮﺳﻂ حکومت اﺳﻼﻣﯽ ﭘﯿﻐﺎم اﺷﺘﺒﺎﻫﯽ ﺑﻪ اﯾﺮاﻧﯿﺎن ﺧﻮاﻫﺪ داد ﮐﻪ ﺟﺎﻧﺸﺎن ارزﺷﯽ ﻧﺪارد.»

تداوم همکاری کمیته المپیک با ورزش حکومت اسلامی و امتناع این نهاد از اقدام علیه حکومت اسلامی و مجازات آن، به دلیل اعدام تباه‌کارانه ی نوید افکاری، انتقادهای بسیاری را متوجه توماس باخ رئیس کمیته المپیک کرده است.

سازمان‌ها و نهادهای حقوق بشری و ورزشی دنیا از جمله «اتحادیه ملی برای دموکراسی در ایران» (NUFDI) با ارسال نامه‌ای به کمیته المپیک خواستار تحریم رژیم ایران از شرکت در المپیک ۲۰۲۱ توکیو شدند.

«اتحادیه ملی برای دموکراسی در ایران» با استناد به دو مورد تحریم رژیم آپارتاید آفریقای جنوبی و افغانستان در دوران کنترل طالبان از سوی کمیته المپیک، حکومت اسلامی را به اندازه آنان نژادپرست و زن ستیز خوانده است.

خسرو علی‌وزیری کشتی‌گیر سابق ایرانی مشهور به «شیخ آهنین» نیز در واکنش به عدم تحریم ورزش حکومت اسلامی از سوی کمیته المپیک با انتشار پیام توئیتری، خواستار توجه توماس باخ و کمیته المپیک به کمپین اتحاد برای نوید و تحریم ورزشحکومت مسلط بر ایران در عرصه‌های جهانی شد.

منبع : برگرفته ای از سایت کیهان لندن ، ۱۴ اکتبر ۲۰۲۰