سیامک نمازی قدرت درست راه رفتن را از دست داده است

سیامک نمازی مهر۱۳۹۴، در پی دعوت دولت حسن روحانی از برخی چهره‌های شاخص به ایران بازگشت. به گفته وکیل این شهروند ایرانی-امریکایی، او همراه تعدادی دیگر از جوانان هوشمند به ایران آمده بود. سازمان اطلاعات سپاه پاسداران انقلاب اسلامی بلافاصله او را احضار و ممنوع‌الخروج کرد. البته پیش از آن، سیامک نمازی چندین بار به ایران رفت و آمد کرده بود تا در آن سفر آخر، پس از چندین بار احضار، بازجویی و ضبط پاسپورتش دستگیر شد و با اتهام «ارتباط با دول متخاصم» (امریکا)، برای مدت ۱۰ سال به زندان افتاد.
بهمن همان سال، «باقر نمازی»، استاندار خوزستان در دوران پهلوی برای ملاقات فرزندش به ایران بازگشت که او را هم بازداشت و به ۱۰ سال حبس محکوم کردند.

«محمدحسین آقاسی»، وکیل سیامک نمازی که دو سال است پرونده او را پی‌گیری می‌کند، در آغاز ششمین سالگرد حبس موکلش در حساب کاربری خود در توییتر نوشت: «سیامک نمازی ششمین سال محکومیتش را شروع کرد. در طول پنج سال حبس، حتی یک روز هم اجازه مرخصی نیافت. در حالی‌ که در هر ماه حق داشته سه روز به مرخصی برود. علی‌رغم لزوم انجام معالجاتی در خارج از زندان، تلاش‌هایم تاکنون بی‌اثر مانده. با درخواست وی به‌زودی تعقیب یکی از مقامات را درخواست خواهم کرد.»

این وکیل دادگستری در گفت‌وگو با «ایران‌وایر» توضیح داد که تا پیش از ثبت شکایت نمی‌تواند هویت آن مقام حکومت اسلامی را افشا کند اما گفت: «سیامک نمازی در مقطعی به دعوت یکی از معاونت‌های ریاست‌جمهوری به عنوان لیدرهای جوان، به همراه تعداد دیگری به ایران دعوت ‌شد. او بارها تلاش کرد تا مسوول آن معاونت [در دستگاه قضایی] حاضر شود و توضیح بدهد که وی داوطلبانه به ایران بازنگشته بلکه از او دعوت به عمل آمده تا مشخص شود که مساله امنیتی در میان نبوده است. اما این آقا در طول این پنج سال حضور نیامد. سیامک از من خواست علیه این شخص شکایت کنم.»

سیامک نمازی طی پنج سال حبس، حتی یک روز هم مرخصی نداشته است. نه درخواست‌هایش به جایی رسیده‌اند و نه پی‌گیری‌های وکیلش. این زندانی سیاسی ۱۱ بهمن سال گذشته در نامه‌ای به رییس قوه قضاییه، خواستار دریافت مرخصی شده بود اما توجهی به این درخواست نشد. او با اشاره به ممانعت مقامات قضایی برای برخورداری از حق مرخصی نوشت علی‌رغم تامین وثیقه‌ای نامتعارف، شاهد بوده که برادر یکی از مقامات عالی کشور تنها پس از چند ساعت بازداشت، به مرخصی رفته است.
پیش‌تر، یک منبع مطلع به «ایران‌وایر» گفته بود که این زندانی سیاسی در زندان به افسردگی دچار شده است.

به گفته محمدحسین آقاسی، مقامات حکومت اسلامی اصرار دارند که هیچ‌یک از ارفاقات قانونی که در قانون پیش‌بینی شده است، به سیامک نمازی تعلق نگیرد؛ از جمله حق مرخصی: «کم‌تر دیده شده که محکومی پنج سال بدون مرخصی در زندان باشد و حتی برایش سند [به عنوان وثیقه] تهیه شود و طبق درخواست، بگویند تحت نظر به مرخصی بیاید اما به هیچ‌وجه قبول نکنند. البته نمی‌گویند که قبول نمی‌کنند بلکه پاسخ‌شان همواره این است که بررسی خواهند کرد. من به خود سیامک و خانواده‌اش هم گفته‌ام که پیش‌بینی نمی‌کنم به او مرخصی بدهند. در حالی ‌که او رفتار خوبی در زندان دارد؛ هیچ‌وقت جنجال نکرده و با زندان‌بان هم درگیر نشده است. اما متاسفانه این حق او نادیده گرفته می‌شود.»

وکیل سیامک نمازی همان‌طور که در توییت خود نوشته، بر این که موکلش بیمار است، تاکید می‌کند. به گفته او، سیامک نمازی یک سال است که به دندان‌درد و پادرد دچار است به قدری که حتی نمی‌تواند درست راه برود.

او می‌گوید: «هرچه‌قدر به دادسرای مربوطه مراجعه می‌کنم، با پاسخ منفی از سوی مسوولان مواجه می‌شوم. این تبعیضی است که در مورد سیامک اعمال می‌شود. از سوی دیگر، برای ما عجیب است که چرا باید با یک زندانی چنین استثنایی رفتار شود و از ارفاق‌های قانونی محروم بماند. مقامات هم هیچ پاسخی نمی‌دهند. واقعا چرا؟»

به گفته محمد آقاسی، بیماری‌های سیامک نمازی در چند ماه گذشته تشدید شده‌اند اما مقامات قضایی هیچ توجهی به وخامت وضعیت جسمانی او نمی‌کنند.

باقر نمازی، پدر سیامک هم تا مهر سال ۱۳۹۷ در زندان بود. او نیز مثل پسرش، با اتهام «ارتباط با دول متخاصم»، محکوم به سپری کردن ۱۰ سال حبس شده بود. رسانه‌های حکومت ایران در دورانی که باقر نمازی در زندان به سر می‌برد، او را متهم کرده بودند که در آتش‌سوزی «سینما رکس» آبادان در آستانه انقلاب ۱۳۵۷ نقش داشته است. باقر نمازی در دوران زندان، زیر عمل جراحی قلب قرار گرفته بود.

آقاسی به «ایران‌وایر» گفت که باقر نمازی به علت بیماری و کهولت سن، حکم جایگزین دریافت کرد: «برای او به دلیل عدم تحمل حبس، ۳۶ میلیون تومان جزای نقدی به جای بقیه محکومیتش تعیین کردند. اگرچه او آزاد شد اما هم‌چنان ممنوع‌‌الخروج است.»

وقتی صحبت از زندانیان سیاسی دو تابعیتی به میان می‌آید، با توجه به سوابق جکومت اسلامی، ذهن‌ها به سمت تبادل اسیر می‌رود. برای همین است که زندانی کردن شهروندان دو تابعیتی را «گروگان‌گیری» حکومت اسلامی خوانده‌اند.

درست هم‌زمان با آغاز ششمین سال زندان سیامک نمازی، «مایک پمپئو»، وزیر امور خارجه امریکا با انتشار توییتی در حساب کاربری خود، این امر را تقویت کرد که حکومت اسلامی می‌خواهد سیامک نمازی را با زندانی مرتبط با حکومت ایران در امریکا مبادله کند.
پیش از این، در کنار درخواست آزادی سیامک نمازی که بارها از سوی نهادهای حقوق بشری مطرح شده است، ۱۶۰ نفر از کارمندان فعلی و سابق سازمان ملل متحد، یونیسف، چهره‌های برجسته آکادمیک و برخی از سناتورهای امریکایی خواستار آزادی آن‌ها از زندان‌ شدند.

«بابک نمازی»، برادر سیامک در یادداشتی که در آغاز شروع ششمین سال حبس این زندانی سیاسی در «واشنگتن‌پست» منتشر کرده، از حبس برادرش به عنوان «گروگان‌گیری‌» یاد کرده است.

به گفته بابک نمازی، برادر او طی پنج سال اخیر شرایط زندان «بدنام» اوین را تحت ضرب و شتم و شکنجه، در سلول انفرادی گذرانده است.

او به فشاری روانی که به این خانواده وارد شده، اشاره کرده و آن را «کابوس» نامیده است: «هر نامه یا تماسی که از او می‌گیریم، می‌تواند آخرین پیام باشد.»

برگرفته ای از سایت ایران وایر ، ۱۶ اکتبر ۲۰۲۰