دیدبان حقوق بشر، سوریه و روسیه را به جنایت جنگی در ادلب متهم کرد

دیدبان حقوق بشر روز پنجشنبه در گزارشی اعلام کرد بمباران غیرنظامیان توسط نیروهای مسلح سوریه و روسیه در جریان عملیاتی علیه آخرین منطقه تحت کنترل مخالفان دمشق در شمال غرب سوریه، ممکن است مصداق جنایت علیه بشریت باشد.

به گزارش رویترز، این نهاد بین‌المللی مدافع حقوق بشر در جدیدترین گزارش خود گفته است ده‌ها مورد حملات هوایی و زمینی که «برخلاف قوانین» علیه غیرنظامیان در مناطق اطراف شهر ادلب در فاصله آوریل ۲۰۱۹ تا مارس ۲۰۲۰ را، که منجر به مرگ صدها غیرنظامی و آواره شدن بیش از یک میلیون و چهارصد هزار تن شد، بررسی کرده است.

در این گزارش ۱۶۷ صفحه‌ای تحت عنوان «هدف قرار دادن حیات در ادلب» صدها عکس و تصویر ماهواره‌ای و همچنین داده‌های پروازی مورد استفاده برای بررسی ۴۶ مورد بمباران منتشر شده است، که تنها گوشه‌ای از حملات صورت گرفته را نشان می‌دهد.

به گفته دیدبان حقوق بشر، در این حملات بارها قوانین بین المللی زیر پا گذاشته شده است که می‌تواند مصداق ارتکاب به «جنایات جنگی» و «جنایت علیه بشریت» باشد.

دیدبان حقوق بشر تصریح کرده است که تا پیش از انتشار گزارش، هیچ پاسخی از دولت‌های سوریه و روسیه در این ارتباط دریافت نکرده است. مسکو و دمشق اتهامات مطرح شده علیه خود مبنی بر حمله به غیرنظامیان در جریان جنگ ده ساله سوریه را رد می‌کنند و می‌گویند تنها به دنبال پیکارجویان افراطی هستند که کشور را ناامن کرده و با پناه گرفتن در مناطق مسکونی، از مردم به عنوان سپر انسانی استفاده می‌کنند.

کنت راد رئیس این نهاد بین المللی به رویترز گفته است، نیروهای دولت بشار اسد رئیس جمهوری سوریه و ارتش روسیه که از او حمایت می‌کند، «بیمارستان‌ها، مدارس، بازارها، و مناطق مسکونی را هدف گرفته‌اند؛ نه به صورت غیرعمدی و در زمانی که مثلا سراغ به اصطلاح تروریست‌ها می‌روند، بلکه به صورت عمدی» دست به این حملات زده‌اند.

برگرفته ای از سایت ایندیپندنت به زبان فارسی، ۱۶ اکتبر ۲۰۲۰