وزیر خارجه عربستان: تشدید فشار، رژیم ایران را مجبور می‌کند پای میز مذاکره بیاید

فیصل بن فرحان٬ وزیر امور خارجه عربستان روز پنجشنبه ۲۴ مهرماه با حمایت از راهبرد «فشار حداکثری آمریکا علیه حکومت اسلامی گفت، تشدید فشار بر ایران، این رژیم مجبور خواهد شد به پای میز مذاکره بیاید.

وی بار دیگر تاکید کرد که کشورش نمی‌تواند خطر برنامه هسته‌ای٬ موشکی و فعالیت‌های مخرب حکومت اسلامی را نادیده بگیرد.

وزیر امور خارجه عربستان که در کنفرانس ویدئویی با اندیشکده «واشینگتن انستیتو» صحبت می‌کرد، در پاسخ به پرسشی در خصوص راهبرد «فشار حداکثری»دولت دونالد ترامپ علیه رژیم ایران اظهار داشت، راهبرد فشار حداکثری علیه حکومت مسلط بر ایران هرچند هنوز نتیجه نهایی آن حاصل نشده است، اما تاکنون نتیجه داده است. حکومت ایران، اکنون کمتر از گذشته قادر به حمایت از گروه‌های نیابتی خود در عراق، سوریه و لبنان است. این فشار در داخل کشور هم احساس می کند.

وی اضافه کرد: این راهبرد دولت آمریکا بیشتر از گذشته رژیم ایران را مهار کرده است. توافق هسته‌ای (برجام) موضوع فعالیت‌های مخرب رژیم ایران را اصلا در نظر نگرفته بود.

وزیر امور خارجه عربستان در ادامه ابراز امیدواری کرد که حکومت ایران حاضر شود با آمریکا و جامعه بین المللی بر سر توافق تازه‌ای که به کاستی‌های برجام ، فعالیت‌های منطقه‌ای و برنامه موشکی حکومت ایران می‌پردازد، وارد مذاکره شود.

وی همچنین در ادامه با برداشته شدن تحریم های تسلیحاتی رژیم ایران در روزهای آینده اشاره کرد و گفت، به دلیل کاستی‌های برجام ، رژیم ایران در ماه جاری قادر خواهد بود تسلیحات و تجهیزات پیشرفته تازه بخرد و قادر خواهد شد که دقت موشک‌های خود را بالا ببرد.

تحریم تسلیحاتی علیه حکومت ایران از سال ۲۰۰۷ تاکنون برقرار است، اما مطابق قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت که برجام ضمیمه آن بود، این تحریم‌ها قرار است ۱۸ اکتبر، ۲۷ مهر سال جاری، منقضی شود.

با وجود این، آمریکا می‌گوید مکانیسم ماشه را فعال کرده و تحریم‌های تسلیحاتی رژیم ایران، به قوت خود باقی خواهد ماند.

فیصل بن فرحان تصریح کرد: ما خواهان درگیری نظامی بین آمریکا و رژیم ایران و همچنین بین خود و حکومت ایران نیستیم. این حکومت ایران است که به دنبال رویارویی است.

وی در ادامه گفت که عربستان خواستار تشدید فشار بر رژیم ایران برای وادار کردن این کشور به مذاکره است.

برگرفته ای از سایت رادیو فردا ، ۱۶ اکتبر ۲۰۲۰