ناظر حقوق بشر سوریه: حمله اسرائیل به پایگاه شبه‌نظامیان تحت حمایت رژیم ایران

ناظر حقوق بشر سوریه روز چهارشنبه،‌۳۰ مهرماه، از یک حمله هوایی به «پایگاه شبه‌نظامیان تحت حمایت» حکومت اسلامی در قنیطره در جنوب سوریه خبر داد.

هنوز از تعداد تلفات ا حتمالی در نتیجه این حمله خبری در دست نیست. این سازمان حقوق بشری،‌ مستقر در لندن، که اخبار جنگ داخلی در سوریه را رصد می‌کند اسرائیل را «مسئول احتمالی» این حمله تازه معرفی می‌کند. این در حالی است که اسرائیل خود تاکنون در این باره هیچ واکنش یا اظهار نظری نداشته است.

در همین حال خبرگزاری فرانسه روز چهارشنبه به نقل از رسانه‌های حکومتی در سوریه خبر داد که هدف «حمله اسرائیل» به استان قنیطره در جنوب این کشور یک مدرسه در روستایی در شمال این استان بوده است. سانا،‌ خبرگزاری رسمی سوریه، جزئیات دیگری درباره این حمله منتشر نکرده است.

از زمان آغاز جنگ داخلی سوریه در سال ۲۰۱۱ اسرائیل صدها حمله هوایی و موشکی به خاک سوریه انجام داده که هدف آنها را تلاش برای تضعیف نیروهای رژیم ایران و حزب‌الله در نزدیکی مرزهای اسرائیل عنوان کرده است. با این حال دولت اسرائیل کمتر انجام این حملات را تأیید می‌کند.

در نیمه شهریورماه گذشته حملاتی هوایی در شرق سوریه که در همان زمان گفته شد احتمالاً از سوی اسرائیل انجام شده منجر به کشته شدن ۱۶ جنگجوی مورد حمایت حکومت ایران شد. یک هفته بعد نیز ده شبه نظامی نزدیک به حکومت ایران در جریان یک حمله هوایی دیگر در نزدیکی شهر البوکمال سوریه کشته شدند.

حکومت ایران در کنار روسیه از همان ابتدای جنگ داخلی حامی پروپاقرص حکومت بشار اسد بوده، تا آنجا که بسیاری از تحلیل‌گران این دو کشور را عامل دوام این حکومت معرفی کرده‌اند. جنگ داخلی سوریه که با اعتراضات مردمی به حکومت اسد آغاز شد تاکنون بیش از ۳۸۰ هزار کشته بر جای گذاشته و میلیون‌ها نفر را آواره و بی‌خانمان کرده است.

برگرفته ای از سایت رادیو فردا  ، ۲۱ اکتبر ۲۰۲۰