حکومت ایران همچنان در فهرست سیاه اف‌‌ای‌تی‌اف؛ چشم انداز «سیاه‌تر» در صورت عدم تغییر سیاست‌های تهران

گروه ویژه اقدام مالی یا FATF در جلسه مجمع عمومی خود که در روزهای چهارشنبه تا جمعه برگزار شد، تصمیم گرفت تا همچنان کره‌شمالی و حکومت ایران را در فهرست سیاه خود نگه دارد. این موضوع باعث اعمال محدودیت‌ها و تحریم‌های سخت‌گیرانه‌تری علیه کشورهایی می شود که در حوزه پول‌شویی و تامین بودجه تروریسم همکاری نمی‌کنند.

مارکوس پلیر، رئیس گروه ویژه اقدام مالی گفت که این دو کشور با وضعیتی بدون تغییر در فهرست سیاه باقی مانده‌اند. وی از همه کشورهای عضو و مقامات ناظر خواست اقدام‌های واکنشی موثری بر روی دو کشور اعمال کنند.

پلیر همچنین گفت که «در قوانین این گروه بازنگری شده است تا انعکاس دهنده بهتر تهدیدات سلاح‌های کشتار جمعی و کمک به دولت‌ها و موسسات مالی برای شناسایی خطرات مالی و اتخاذ اقدام‌های مناسب باشد.» وی افزود: «کشورهایی مانند کره‌شمالی و شبکه‌های آنها در فرار از تحریم‌ها هوشمندتر شده‌اند بنابراین مقامات نیز باید هوشمندتر شوند.»

گروه ویژه اقدام مالی در فوریه گذشته رژیم ایران را پس از نزدیک به چهار سال هشدار و تمدید مهلت‌های شش ماهه در نهایت در فهرست سیاه قرار داد.

این نهاد خواستار الحاق حکومت ایران به معاهده پالرمو و معاهده مبارزه با تامین مالی تروریسم شده بود. لایحه الحاق به این دو معاهده در سال‌های اخیر در ایران محل جدال‌های بسیار بود و در نهایت در مجمع تشخیص مصلحت نظام مسکوت ماند.

پالرمو، معاهده سازمان ملل متحد علیه «جرائم سازمان‌یافته فراملی» است که در سال ۲۰۰۱ تصویب و از سال ۲۰۰۳ برای کشورهای عضو این سازمان لازم الاجرا شده است. منظور از جرائم فراملی در این معاهده، جلوگیری از قاچاق انسان به ویژه زنان و کودکان، ممانعت از قاچاق مهاجران غیرقانونی و مقابله با قاچاق سلاح گرم است. هم اکنون ۱۸۹ کشور جهان این معاهده را امضا کرده‌اند.

سی‌اف‌تی (CFT) هم به عنوان معاهده «مقابله با تأمین مالی تروریسم» یک قرارداد بین‌المللی است که در سال ۱۹۹۹ توسط سازمان ملل متحد به تصویب رسیده ‌است.

قبل از قرار گرفتن حکومت ایران در فهرست سیاه اف‌‌ای‌تی‌اف، غلامرضا انصاری، معاون وزیر خارجه رژیم ایران، گفته بود با قرار گرفتن رژیم ایران در این فهرست، تمام حساب‌های بانکی ایرانیان در دنیا بسته می‌شود و هر ایرانی برای داشتن حساب بانکی در خارج از کشور باید پاسپورت دیگر کشورها را داشته باشد.

گروه ویژه اقدام مالی در توصیه‌نامه‌های خود اعلام کرده است که پس از قرار گرفتن نام کشوری در فهرست سیاه یا فهرست پرریسک، سایر کشورها باید تمامی روابط مالی، تجاری، بانکی از جمله تراکنش‌های مالی افراد حقیقی و حقوقی کشور مشمول را مورد رصد و ارزیابی دقیق‌تر قرار دهند.

گروه ویژه اقدام مالی که دارای ۳۷ عضو به همراه کره‌جنوبی است یکی از سازمان‌های جهانی است که به طور منظم کشورهای در معرض خطر را از نظر پولشویی و تامین مالی تروریسم ارزیابی می‌کند. حدود ۱۰ کشور از جمله پاکستان، سوریه، یمن و پاناما در فهرست خاکستری این سازمان قرار دارند.

پس از جلسه سه روزه گروه ویژه اقدام مالی، این گروه از پاکستان خواست تا برنامه عملیاتی خود را تا فوریه آینده یعنی جلسه بعدی این گروه تکمیل کند. این گروه ناظر مستقر در پاریس در بیانیه‌ای افزود: «پاکستان ۲۱ کار از ۲۷ وظیفه را در این زمینه به اتمام رسانده است در حالیکه در بقیه برنامه‌ها پیشرفت‌های متفاوتی داشته است. در آخرین بازبینی در فوریه گذشته پاکستان ۱۴ وظیفه را تا حد زیادی به اتمام رسانده بود.»

تصمیم برای نگه داشتن پاکستان در فهرست نظارت که به اصطلاح «خاکستری» نامیده می‌شود به این معناست که این کشور از قرار گرفتن در فهرست سیاه که رژیم ایران و کره‌شمالی قرار دارند فرار خواهد کرد و از تحریم‌های شدید علیه سیستم بانکی خود جلوگیری می‌کند. صندوق بین‌المللی پول هشدار داده است که کاهش رتبه می‌تواند باعث انسداد ورودی سرمایه شود.

مارکوس پلیر درباره پاکستان گفت: «تا زمانی که می‌بینیم کشوری در زمینه اقدامات در حال پیشرفت است و این پیشرفت را شاهد هستیم به آن‌ها فرصتی می‌دهیم تا مسائل مهم را برطرف کنند.» وی گفت که بازرسی از محل به محض تکمیل موارد مورد نظر قبل از حذف کشور از فهرست نظارت انجام می‌شود.

گروه ویژه اقدام مالی مغولستان و ایسلند را با توجه به پیشرفت قابل توجه در رفع نقایص از فهرست نظارت خود خارج کرد.

برگرفته ای از سایت یورونیوز (اتحادیه اروپا) به زبان فارسی، ۲۵ اکتبر ۲۰۲۰