تحریم بیژن زنگنه به خاطر حمایت از فعالیت‌های تروریستی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی

به گزارش رویترز در آخرین اقدام واشنگتن برای افزایش فشار بر تهران، وزارت خزانه‌داری ایالات متحده دوشنبه ۲۶ اکتبر (۵ آبان) تحریم‌های جدیدی را علیه حکومت اسلامی در زمینه صنایع نفت از جمله تحریم بیژن زنگنه وزیر نفت اعلام کرد.

روزنامه آمریکایی «وال استریت ژورنال» نیز در خبری کوتاه نوشت دولت ترامپ در اقدامی پیش از انتخابات سوم نوامبر تحریم‌هایی را در ارتباط با اقدامات ضدتروریسم علیه شرکت ملی نفتکش رژیم ایران و چند شرکت تابعه آن اعمال کرده که به گفته کارشناسان لغو آنها بسیار دشوارتر خواهد بود.

دفتر کنترل دارایی‌های خارجی وزارت خزانه‌داری آمریکا (OFAC) در بیانیه‌ای تحریم بیژن زنگنه را که در ایران به «شیخ‌الوزراء» معروف است، در راستای اعمال تحریم علیه «بازیگران اصلی» صنایع نفت حکومت ایران دانست که از نیروهای سپاه پاسداران انقلاب اسلامی و سپاه قدس بازوی خارجی آن حمایت کرده‌اند.

وزارت خزانه‌داری آمریکا تأکید کرده وزارت نفت رژیم ایران، شرکت ملی نفت حکومت ایران (NIOC) و شرکت ملّی نفتکش رژیم ایران (NITC) را در فهرست تحریم‌های ضدتروریستی قرار داده است.

طبق این بیانیه، سردار رستم قاسمی وزیر نفت پیشین حکومت اسلامی را نیز که در گذشته نامش در فهرست تحریم‌های آمریکا قرار داشت به اتهام همکاری با قاسم سلیمانی فرمانده پیشین سپاه قدس که در حمله پهپهادی آمریکا در عراق کشته شد، در فهرست این تحریم‌ها قرار می‌دهد.

علاوه بر این، مقامات ارشد نفتی حکومت که اخیراً در فروش بنزین به رژیم نامشروع نیکلاس مادورو در ونزوئلا مشارکت داشتند نیز در فهرست تحریم‌های ضدتروریستی قرار گرفته‌اند.

علی‌اکبر پورابراهیم که روابط بسیار نزدیکی با زنگنه دارد و محمود معدنی‌پور و شرکت «مبین اینترنشنال» مستقر در امارات علاوه بر زنگنه و قاسمی در فهرست تحریم‌های ضدتروریستی قرار گرفتند. معدنی‌پور متهم است از طریق شرکت «مبین اینترنشنال» در انتقال بنزین به ونزوئلا همکاری کرده است.

انتصاب پورابراهیم به عنوان مدیرعامل شرکت بازرگانی نفت حکومت ایران «نیکو» یکی از انتصاب‌های جنجالی زنگنه در دو سال اخیر بود.

استیون منوچین وزیر خزانه‌داری آمریکا در این ارتباط گفته «رژیم در ایران از صنایع نفت برای تأمین بودجه فعالیت‌های بی‌ثبات کننده سپاه پاسداران انقلاب اسلامی استفاده می‌کند. رژیم ایران همچنان حمایت از نهادهای تروریستی و برنامه اتمی‌ را بر نیازهای مردم ایران در اولویت قرار می‌دهد.»

این نهادها و اشخاص مطابق دستور اجرایی ۱۳۲۲۴ مربوط به اختیارات ضدتروریسم به ‌خاطر حمایت مالی از نیرو قدس سپاه پاسداران انقلاب اسلامی مورد تحریم قرار می‌گیرند.

پیش از این روزنامه «وال استریت ژورنال» به نقل از منابع مطلع گزارش داده بود که دولت دونالد ترامپ به دنبال آن است تا پیش از انتخابات ریاست جمهوری در ایالات متحده با تقویت کارزار «فشار حداکثری» تحریم‌هایی علیه رژیم ایران اعمال کند که رفع آنها در دولت‌های آینده دشوار باشد. یکی از این راهکارها قرار دادن تحریم‌ها در چارچوب تحریم‌های مرتبط با ضدتروریسم است.

مقام‌های کنونی و پیشین دولت آمریکا گفته‌اند تحریمِ مجدد بخش‌هایی که اکنون تحریم هستند زیر «قوانین مرتبط با تروریسم» باعث می‌شود رفع آنها بسیار سخت‌تر شود و اگر در آینده قرار باشد این تحریم‌ها لغو شوند، روند بسیار یچیده‌ای خواهند داشت.

بیژن زنگنه پس از خروج آمریکا از برجام ادعا کرده بود راه دور زدن تحریم‌ها را بلد است و با کمک سپاه تحریم‌ را دور خواهد زد و نفت را مویرگی صادر می‌کند!

برگرفته ای از سایت کیهان لندن ، ۲۷ اکتبر ۲۰۲۰