سنا عضویت قاضی برت در دیوان عالی را تایید کرد

سنای آمریکا در اقدامی که در فاصله یک هفته مانده تا انتخابات آمریکا یک پیروزی برای دونالد ترامپ به‌شمار می‌رود، عضویت قاضی امی کنی برت را در دیوان عالی این کشور تایید کرد.

از آنجایی که اکثریت سنا در دست جمهوری‌خواهان است، تایید برت دور از انتظار نبود. از ۱۰۰ سناتور عضو سنا، ۵۲ سناتور به نفع برت و ۴۸سناتور علیه او رای دادند. اکنون برت، سومین نامزد منتخب ترامپ است که به دادگاه عالی راه می‌یابد و توازن را شش به سه به نفع اکثریت محافظه‌کار تغییر می‌دهد.

برت ۴۸ساله که دیدگاه‌های مذهبی و سنتی دارد، قبلا از سوی ترامپ به سمت قاضی فدرال در دادگاه تجدیدنظر شیکاگو برگزیده شده بود. او اکنون جانشین قاضی ارشد روت بیدر کینزبرگ می‌شود که ماه قبل، درگذشت.

این تایید عضویت از آنجایی بسیار حائز اهمیت است که دیوان عالی، عالی‌ترین نهاد قضایی در آمریکا به‌شمار می‌رود. دیوان عالی ۹ عضو قاضی دارد و اعضای آن به صورت مادام‌العمر منصوب می‌شوند، مگر اینکه استعفا دهند. رئیس‌جمهور آمریکا اعضای دیوان عالی را پیشنهاد می‌دهد و سپس سنا باید عضویت آنها را تایید کند. از جمله ویژگی‌ها در مورد دیوان عالی آمریکا این است که آرای دیوان عالی نهایی و لازم‌الاجرا هستند. از سوی دیگر یکی از وظایف دیوان، تفسیر قانون اساسی و رسیدگی نهایی به اعتراض‌ها به احکام دادگاه‌های فدرال و ایالتی است. یکی از نخستین پرونده‌هایی که ممکن است به‌زودی به دست قاضی برت برسد، احتمال مخالفت دونالد ترامپ با نتایج انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا است که سه‌شنبه هفته آینده برگزار می‌شود.

برخی ناظران پیش‌بینی می‌کنند که در صورت مخالفت ترامپ با نتیجه انتخابات، این احتمال وجود دارد که ماجرا را به دیوان عالی ارجاع دهد و در این صورت نقش قاضی‌های حامی او در دیوان عالی بسیار پررنگ خواهد بود.

بسیاری از سناتورهای دمکرات با تایید عضویت شتاب‌زده نامزد منتخب ترامپ در دیوان عالی مخالف بودند. به گفته آنها در حالی که انتخابات ریاست‌جمهوری در آمریکا در جریان است، باید این تایید عضویت به زمانی پس از انتخابات موکول می‌شد. همچنین برخی موضع‌گیری‌های قاضی برت، از جمله مخالفت با حق سقط جنین، نارضایتی بخشی از جامعه آمریکا و بخشی از زنان آمریکایی را به دنبال داشته است.

برگرفته ای از سایت ایندیپندنت به زبان فارسی، ۲۷ اکتبر ۲۰۲۰