ادامه تجمع اعتراضی مربیان پیش دبستانی در اهواز

در ادامه تجمعات اعتراضی مربیان پیش‌دبستانی استان خوزستان روز دوشنبه نیز تجمعی در اهواز برپا شد که مربیانی از ایذه و نقاط دیگر استان در آن شرکت داشتند. یکی از خواسته‌های این معلمان استخدام در آموزش و پرورش است.

در ادامه اعتراضات معلمان غیررسمی آموزش و پرورش استان خوزستان، روز دوشنبه ۵ آبان گروهی از مربیان پیش‌دبستانی شهرستان ایذه مقابل ساختمان اداره کل آموزش‌وپرورش خوزستان و همچنین استانداری خوزستان در اهواز دست به تجمع اعتراضی زدند.

به گزارش خبرگزاری حکومتی ایلنا مهمترین مطالبات این مربیان پرداخت حق بیمه و افزایش آن است. آنها همچنین به وضعیت بلاتکلیف استخدامی خود اعتراض دارند. محسن حاجی میرزایی وزیر آموزش و پرورش چندی پیش در یک گفتگوی تلویزیونی امید این معلمان برای استخدام در آموزش و پرورش را نقش بر آب کرد.

او گفت معلمان غیررسمی که بعد از سال ۹۲ کارشان را آغاز کرده‌اند استخدام نمی‌شوند.

حاجی میرزایی افزود: «قانون درباره افرادی که بعد از سال ۹۲ به اشکال مختلف با آموزش و پرورش همکاری کرده‌اند تعهد ایجاد نکرده است و توصیه بنده به افرادی که در این سال‌ها با آموزش و پرورش همکاری کرده‌اند این است که در آزمون‌های مربوطه شرکت کنند یعنی اگر لیسانس دارند در آزمون ماده ۲۸ و اگر دیپلم هستند از طریق دانشگاه فرهنگیان وارد آموزش و پرورش شوند.»

این در حالی است که به گفته معترضان، معلمانی که پیش از سال ۹۲ با آموزش و پرورش کار کرده‌اند، بدون آزمون استخدامی وارد آموزش و پرورش شده‌اند. مربیان پیش دبستانی همچنین باید حق بیمه‌شان را خودشان پرداخت کنند. یکی از این مربیان به خبرگزاری خورنا گفته است: «در سال جاری حق بیمه به بالای ۷۰۰ هزار تومان رسیده است که مربیان از جیب خود به پیمانکار‌ پرداخت می‌کنند.» به گفته او مربیان پیش دبستانی هیچ جایگاهی در آموزش و پرورش ندارند.

خبرگزاری حکومتی ایلنا نیز از قول یکی دیگر از این معترضان نوشته است: «هیچ‌کس حاضر نیست یک جواب درست به ما بدهد. اگر در این رفت‌وآمدهای اعتراضی در جاده‌های خطرناک ایذه به اهواز کشته شویم تکلیف خانواده‌های ما چه می‌شود؟» در حال حاضر حدود ۷ هزار مربی پیش‌دبستانی در مدارس دولتی خوزستان، مشغول به کار هستند.

تجمع مربیان پیش‌دبستانی استان خوزستان در روز پنجم آبان چندمین اعتراض این مربیان در هفته‌های اخیر است. در مهرماه امسال نیز این مربیان در تهران مقابل ساختمان مجلس شورای اسلامی تجمع کرده و خواهان استخدام در آموزش و پرورش شدند.

کانون صنفی معلمان بارها از معضلاتی مانند “شرایط بد اقتصادی، فساد ناشی از انحصار ثروت و قدرت، تبعیض و بی‌عدالتی‌های گسترده” شکایت کرده است. معلمان و فرهنگیان بازنشسته بارها تلاش کرده‌اند با تجمع در مقابل مجلس صدای اعتراض خود را به گوش مسئولان برسانند.

یکی از این تحصن‌ها در دوم دی‌ماه گذشته و به فراخوان شورای هماهنگی تشکل‌های صنفی فرهنگیان ایران بود که می‌خواستند با همبستگی خود در این روز “تلنگری به مسئولان” بزنند. این خواست با استقبال معلمان در شهرهایی چون بوشهر، سقز، سنندج، مریوان، شیراز، صفاشهر استان فارس، منطقه زیویه کردستان، مشهد و ده‌ها شهر دیگر روبرو شد.

برگرفته ای سایت صدای آلمان (دویچه وله) به زبان فارسی، ۲۷ اکتبر ۲۰۲۰