حمله لفظی اردوغان به مکرون باعث سقوط بیشتر ارزش لیر ترکیه شد

در پی انتقاد شدید فرانسه از سکوت سیاسی دولت ترکیه، سخنگوی اردوغان قتل آموزگار فرانسوی، ساموئل پتی را محکوم کرد. وزیر امور خارجه آلمان نیز اظهارات شدید اردوغان علیه امانوئل مکرون را محکوم کرده و غیرقابل قبول خوانده است.

ابراهیم کالین، سخنگوی رجب طیب اردوغان با انتشار یک پست توییتری به انتقاد دولت فرانسه واکنش نشان داده و قتل ساموئل پتی را محکوم کرده است.

سخنگوی اردوغان گفته است که «برخی‌ها ممکن است متوجه نشوند که ما برای پیامبرمان بیش از خودمان ارزش قائل هستیم. آن‌ها ممکن است نتوانند بفهمند که هرگونه حمله‌ای که متوجه پیامبر اسلام باشد، عملا حمله به خود ما تلقی می‌شود.»

در ارتباط با اظهارات امانوئل مکرون درباره چاپ و نشر کاریکاتورهای پیامبر اسلام، اردوغان واکنش تندی نشان داده و خواستار “معاینه روحی” او شده بود. افزون بر آن، اردوغان روز دوشنبه ۲۶ اکتبر مردم ترکیه را به تحریم کالاهای ساخت فرانسه فراخواند. اردوغان گفتٰ: «از همین جا من مردم کشور خودم را فرامی‌خوانم که به کالاهای ساخت فرانسه بی‌توجهی کرده و از خرید آن‌ها خودداری کنند.»

در واکنش به فراخوان تحریم‌ کالاهای ساخت فرانسه از سوی ترکیه و برخی از کشورهای اسلامی، رئیس بزرگ‌ترین اتحادیه کارفرماهای فرانسه از شرکت‌ها و اعضای تحت پوشش خود خواست با دفاع از ارزش‌های بنیادین و سکولار در برابر این فشارها ایستادگی و مقاومت کنند.

در همین رابطه، فرانسه سفیر خود را از آنکارا فراخوانده بود. تنش بین مناسبات ترکیه و فرانسه، موضع‌گیری برخی از سیاستمداران کشورهای غربی را در پی داشت.

ماس با انتشار یک پست توییتری نوشته است: «ما در مبارزه با افراط‌گرایی اسلامی در کنار دوستان فرانسوی خود ایستاده‌ایم. حملات [لفظی] اردوغان به امانوئل مکرون نقطه حضیض جدیدی در مناسبات دو کشور بوده و از نگاه ما غیرقابل پذیرش است. ما برای اقدامات دیپلماتیک فرانسه در این رابطه تفاهم زیادی داریم.»

حملات لفظی اردوغان به مکرون باعث شتاب گرفتن سیر نزولی ارزش پول ترکیه شده است. سقوط ارزش لیر که هفته‌هاست بر اقتصاد ترکیه سایه انداخته است، به کم‌ترین سطح خود رسیده است.

ارزش لیر ترکیه از ابتدای سال جاری تا کنون حدود ۴۰ درصد کاهش یافته است. سیر نزولی ارزش پول ترکیه از حیث ابعاد و تداوم از سال ۱۹۹۹ به این سو بی سابقه بوده است.

هر دلار آمریکا روز دوشنبه ۲۶ اکتبر به بیش از هشت لیر رسید. این در حالی است که در همین روز ارزش یورو در بازار ارز ترکیه به بیش از نه و نیم لیر رسیده است.

به رغم آنکه نرخ تورم در ترکیه رسما حدود ۱۲ درصد اعلام شده است، دولت ترکیه همچنان بر حفظ نرخ بهره بانکی به میزان ۱۰ و ۲۵ صدم درصد اصرار دارد. بدیهی است که سامانه بانکی با پرداخت چنین سطحی از نرخ بهره قادر به جذب پول‌های سرگردان موجود در بازار و در این رابطه کاهش حجم پول در گردش نیست.

اردوغان ظرف ماه‌های گذشته بارها خواستار افزایش نرخ بهره بانکی شده بود و از این منظر، استقلال عملکرد بانک مرکزی این کشور را به زیر سئوال کشیده بود.

برگرفته ای سایت صدای آلمان (دویچه وله) به زبان فارسی، ۲۷ اکتبر ۲۰۲۰