آمریکا: محموله موشک‌های دوربرد ایران به مقصد ونزوئلا را منهدم می‌کنیم

آمریکا روز دوشنبه پنجم آبان هشدار داد که محموله احتمالی موشک‌های دوربرد ارسالی ایران برای رژیم مادورو در ونزوئلا را منهدم خواهد کرد.

الیوت آبرامز، نماینده ایالات متحده در امور ایران و ونزوئلا، در گفتگو با شبکه تلویزیونی فاکس‌نیوز گفت: «ارسال موشک‌های دوربرد ایران به ونزوئلا از نظر ایالات متحده قابل قبول نیست و نه آن را تحمل می‌کنیم و نه اجازه این کار را می‌دهیم».

او افزود: «ما برای متوقف کردن ارسال محموله موشک‌های دوربرد دست به هر اقدامی می‌زنیم و اگر این موشک‌ها وارد خاک ونزوئلا شوند در همان‌جا آن‌ها را منهدم خواهیم کرد».

فاکس نیوز می‌گوید که مقام‌های آمریکایی هیچ جزئیاتی درباره قریب‌الوقوع بودن ارسال چنین محموله‌ای نداده‌اند. آن‌ها فقط اشاره کرده‌اند که ایران و ونزوئلا احتمالا توافق‌های تسلیحاتی با یکدیگر منعقد کنند.

بر اساس قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت سازمان ملل که مهلت پنج ساله داشت، ایران حق خرید و فروش تسلیحات را ندارد. ایالات متحده در ماه‌های پیش تلاش کرد که تحریم تسلیحاتی ایران را تمدید کند ولی موفق به جلب نظر اعضای شورای امنیت نشد. این تحریم هفته گذشته منقضی شد.

جمهوری اسلامی می‌گوید تهران حق خود می‌داند که اسلحه خریداری کند یا بفروشد. ایالات متحده در مقابل گفته که تحریم یاد شده به قوت خود باقی است و هر طرفی که اقدام به خرید یا فروش اسلحه از یا به رژیم ایران کند هدف مجازات‌های ثانوی آمریکا قرار می‌گیرد.

آمریکا هر دو کشور را تحریم کرده است و وزیران خارجه حکومت اسلامی و ونزوئلا هفتم مهرماه در تماسی ویدئویی خواستار «ایجاد اتحاد میان کشورهای تحریم شده علیه تحریم‌های یک‌جانبه آمریکا» شدند.

نماینده آمریکا در امور ایران و ونزوئلا به فاکس‌نیوز گفته است: «رژیم ایران اعلام کرده که قصد دارد قراردادهای تسلیحاتی منعقد کند و ونزوئلا یک هدف روشن در این زمینه است زیرا این دو رژیم منفور در حال حاضر با هم ارتباط دارند».

آقای آبرامز افزود: «ونزوئلا در برابر بنزین دریافتی از رژیم ایران طلا می‌دهد و ایرانی‌ها در این کشور حضور دارند. اقتصاد ونزوئلا دچار فروپاشی شده است، در نتیجه هر شمش طلا که به حکومت اسلامی داده می‌شود ده‌ها هزار دلار ارزش دارد که مردم ونزوئلا برای دارو و غذا به آن احتیاج دارند».

مقام‌های دولت آمریکا اردیبهشت امسال اعلام کرده بودند که حکومت ایران در ازای فروش بنزین و کمک به بازسازی تجهیزات پالایشگاهی ونزوئلا، طلا دریافت می‌کند.

مایک پومپئو، وزیر امور خارجه آمریکا، ۱۲ اردیبهشت در توئیتی با اشاره به ارسال ۹ تن شمش طلا از ونزوئلا به ایران، این معاملات را شراکت «بزرگ‌ترین دزدهای جهان» با «بزرگ‌ترین رژیم حامی تروریسم» توصیف کرد.

یحیی رحیم صفوی، مشاور نظامی رهبر حکومت اسلامی، ششم مهرماه امسال در همین زمینه گفته بود: «به ونزوئلا بنزین دادیم و شمش طلا گرفتیم و طلاها را هم با هواپیما به ایران آوردیم تا در راه اتفاقی برایش نیفتد».

آقای آبرامز در بخش دیگری از اظهاراتش تصریح کرد: «رژیم ایران برای حوثی‌ها موشک فرستاده است، لذا ما می‌دانیم که آن‌ها آماده، متمایل و قادر به ارسال این موشک‌ها به ونزوئلا و سایر خریداران بالقوه هستند».

او تاکید کرد: «ارسال هر نوع تسلیحات از سوی رژیم ایران باعث ایجاد بی‌ثباتی در آمریکای جنوبی و منطقه کارائیب می‌شود و بویژه برای برزیل، کلمبیا و گویان، همسایگان ونزوئلا، خطرناک است».

برگرفته ای از سایت رادیو فردا  ، ۲۷ اکتبر ۲۰۲۰