پومپئو از توقیف شناور حامل تسلیحات ایران برای حوثی‌ها خبر داد

در حالی که آنتونیو گوترش، دبیرکل سازمان ملل به «منشاء ایرانی» سلاح‌های استفاده شده در حمله به تاسیسات نفتی و فرودگاهی عربستان سعودی در سال گذشته مهر تایید زده است، آمریکا از توقیف یک کشتی حامل سلاح از ایران برای حوثی‌ها در یمن خبر داد.

مایک پومپئو، وزیر امور خارجه آمریکا در کنفرانس خبری روز گذشته خود گفت: «آمریکا و نیروهای مشترک‌اش دو هفته قبل، یک قایق حامل سلاح از ایران برای حوثی‌ها در یمن را توقیف کردند.»

وزیر امور خارجه آمریکا به نام کشور یا کشورهایی که نیروهای آن‌ها در این عملیات به آمریکا کمک کرده‌اند اشاره‌ای نکرد. اما طیف وسیعی از کشورهای اروپایی، کشورهای عرب حوزه خلیج فارس، اسرائیل و حتی استرالیا پس از تشدید تنش‌ها در منطقه در تابستان گذشته در چارچوب ائتلاف امنیت دریانوردی در خلیج فارس، در حال همکاری اطلاعاتی و لجستیکی مشترک هستند.

پومپئو با اشاره به توقیف این محموله بار دیگر خواستار تمدید تحریم‌های تسلیحاتی علیه حکومت سالامی حاکم بر ایران شد. پومپئو گفت: «هیچ کس نمی‌تواند باور کند که رژیم ایران در صورتی که تحریم‌ها لغو شوند از سلاح‌هایی که دریافت می‌کند برای اهداف صلح‌آمیز استفاده خواهد کرد.»

به گفته پومپئو محموله توقیف شده شامل ۲۰۰ آرپی‌جی، هزار و ۷۰۰ قبضه  تفنگ و ۲۱ موشک زمین به هوا و زمین به زمین و همچنین موشک‌های ضد تانک و سلاح‌ها و موشک‌های پیشرفته دیگر بوده است.

تحریم‌های تسلیحات متعارف علیه رژیم ایران پنج سال پس از اجرای برجام در ۲۷ مهرماه سال جاری به پایان می‌رسند. آمریکا و متحدان‌اش قصد دارند از لغو این تحریم‌ها جلوگیری کنند. در حال حاضر قطعنامه پیشنهادی آمریکا برای تمدید نامحدود تحریم‌ها بین اعضای شورای امنیت سازمان ملل به گردش درآمده و انتظار می‌رود در هفته‌های پیش رو رای‌گیری در مورد آن انجام شود.

پومپئو در بخش دیگری از این کنفراس خبری به طور تلویحی به نقش گروه‌های نیابتی حکومت اسلامی در عراق در ترور هشام الهاشمی، کارشناس مسائل امنیتی در این کشور اشاره کرد. او گفت که این روزنامه‌نگار قبلا از سوی گروه‌های شبه‌نظامی تحت حمایت حکومت اسلامی تهدید شده بود. مقامات در تهران ادعا می‌کنند که آمریکا و اسرائیل در ترور الهاشمی نقش داشته است.

برگرفته ای از سایت ایندیپندنت به زبان فارسی، ۳۰ اکتبر ۲۰۲۰