بحران قره‌باغ؛ ایروان و باکو در ژنو متعهد شدند مناطق مسکونی را هدف قرار ندهند

ارمنستان و جمهوری آذربایجان روز جمعه ۳۰ اکتبر (۹ آبان) پس از یک روز گفتگو در شهر ژنو سوئیس متعهد شدند که از گلوله‌باران مناطق مسکونی در جنگ بر سر منطقه ناگورنو قره‌باغ خودداری کنند.

دو طرف توافق کردند که طبق قانون بشردوستانه بین‌المللی، به عمد افراد غیرنظامی را هدف قرار ندهند و برای تبادل اجساد سربازان باقی مانده در میدان جنگ اقدام کنند و همزمان در مدت یک هفته فهرست اسرای جنگی را ارائه دهند تا شرایط دسترسی و تبادل نهایی فراهم شود.

نمایندگان گروه مینسک، سازمان امنیت و همکاری اروپا به ریاست مشترک روسیه، آمریکا و فرانسه مذاکرات صلح قره باغ در ژنو را بین وزرای خارجه ارمنستان و جمهوری آذربایجان هدایت می‌کنند. سازمان امنیت و همکاری اروپا در بیانیه‌ای که پس از مذاکرات صادر شد گفت که ارمنستان و آذربایجان همچنین متعهد شده‌اند تا پیشنهادهای خود را درباره سازوکارهای احتمالی تایید آتش‌بس ارائه دهند. منطقه ناگورنو قره‌باغ در جمهوری آذربایجان قرار دارد اما از زمان پایان جنگ در سال ۱۹۹۴ تحت کنترل نیروهای ارمنی مورد حمایت ارمنستان بوده است.

دور جدید درگیری‌ها در منطقه قره‌باغ از روز ۲۷ سپتامبر (۶ مهر ) آغاز شد زمانی که باکو اعلام کرد ارمنستان مواضع ارتش جمهوری آذربایجان را گلوله باران کرده است اما در مقابل ایروان نیز اعلام کرد که نیروهای آذربایجان حمله به منطقه ناگورنو-قره‌باغ را آغاز کرده و شهرک‌های منطقه‌ای را به توپ بستند.

آتش‌بس با میانجی‌گری آمریکا بلافاصله پس از اجرایی شدن آن در روز دوشنبه گذشته به مانند دو آتش‌بس قبلی با میانجی‌گری روسیه شکسته شد. طرفین درگیری‌‌ بارها یکدیگر را به دلیل نقض آتش‌بس مقصر دانسته‌اند.

روسای مشترک گروه مینسک در جریان گفت‌وگوهای روز جمعه از طرفین خواستند که به تعهدات خود درباره آتش‌بس احترام بگذارند. آن‌ها در بیانیه خود تاکید کردند: «روسای مشترک به همکاری فشرده با طرفین برای یافتن یک راه‌حل صلح آمیز ادامه خواهند داد.»

طبق گزارش آسوشیتدپرس همزمان با مذاکرات پر تنش در ژنو، نیروهای آذربایجان پس از یک ماه نبرد سنگین، به حملات خود به قره‌باغ ادامه دادند. وزارت دفاع ارمنستان اعلام کرد که درگیری‌های شدیدی در جنوب قره‌باغ در جریان است. از طرف دیگر ارتش آذربایجان نیز گزارش داد که مناطقی در ترتر و قبادلی آذربایجان هدف گلوله‌باران ارمنستان قرار گرفته است.

الهام علی‌اف، رئیس جمهوری آذربایجان تاکید کرده است که این کشور حق دارد پس از سه دهه که میانجی‌گری‌ بین‌المللی نتیجه‌ای نداشته است قلمرو خود را با زور پس بگیرد. وی گفت: «ارمنستان باید متعهد شود که از قره‌باغ به‌عنوان شرط آتش‌بس پایدار خارج شود.»

به گفته‌ مقام‌های قره‌باغ در جنگ یک ماهه اخیر هزار و ۱۶۶ نفر از نیروهای جدایی‌طلب و ۳۹ غیرنظامی کشته شده‌اند. مقام‌های آذربایجان تلفات نظامی خود را اعلام نکرده‌اند اما می‌گویند که در این جنگ دست‌کم ۹۱ غیرنظامی کشته شده‌اند. با این حال ولادیمیر پوتین، رئیس جمهوری روسیه هفته گذشته گفت که طبق اطلاعات مسکو، تعداد واقعی کشته‌ها به‌طور قابل توجهی بیشتر و نزدیک به ۵ هزار نفر است.

برگرفته ای از سایت یورونیوز (اتحادیه اروپا) به زبان فارسی، ۳۱ اکتبر ۲۰۲۰