مردم بلاروس علیه لوکاشنکو؛ تداوم دموکراسی‌خواهی به‌رغم سرکوب

موج اعتراضات در مینسک پایان نمی‌گیرد و روالی که هر هفته تکرار می‌شود: حکومت تهدید می‌کند اما تظاهرکنندگان باز به خیابان‌ها سرازیر می‌شوند. جنبش دموکراسی‌خواه به‌رغم سرکوب‌ها روز به روز گسترش می‌یابد.

این بار نیز تهدیدهای رئیس‌جمهوری بلاروس، آلکساندر لوکاشنکو بی اثر ماند. این یکشنبه نیز ده‌ها هزار نفر در پایتخت مینسک تجمع کردند. خبرگزاری‌ها از چندین ستون تظاهرات گزارش دادند و عکس‌ها و ویدئوهای شبکه‌های اجتماعی آن را تأیید می‌کنند.

به گزارش خبرگزاری رویترز دستکم ۲۰ هزار نفر در تظاهرات شرکت داشته‌اند. خبرگزاری فرانسه گزارش داد که حدود ۱۰هزار نفر در حومه پایتخت، مینسک در یک ستون راهپیمایی به سوی مرکز یادبود قربانیان دوره استالین حرکت کرده‌اند.

پلیس علیه این تظاهرکنندگان در کنار شلیک هوایی، گاز اشک‌آور و صدازا پرتاب کرده است. بار دیگر ده‌ها نفر بازداشت شده‌اند. سازمان حقوق بشر وسنا در شامگاه یکشنبه از ۷۰ مورد بازداشتی گزارش داده است که شماری از آنها خبرنگار بوده‌اند.

پیش از آن لوکاشنکو تهدید کرده بود هر کس دست روی پلیس بلند کند «دستکم دست‌های خود را از دست خواهد داد».

جنبش دموکراسی‌خواه هر هفته اعتراضات خود را گسترش می‌دهد. روز شنبه ۳۱ اکتبر صدها زن به خیابان‌های پایتخت ریختند. چندین نفر دستگیر شدند. طی روزهای گذشته اینجا و آنجا اعتصاب‌های مقطعی صورت می‌گیرد. در دانشگاه‌ها مراسم گوناگونی برگزار می‌شود و به همین دلیل شماری از دانشجویان از دانشگاه اخراج شده‌اند. با همه این احوال مبارزه شهروان علیه لوکاشنکو ادامه دارد.

برگرفته ای سایت صدای آلمان (دویچه وله) به زبان فارسی، ۲ نوامبر ۲۰۲۰