میمنت چاوشی به اتهام «نفوذ» از طریق «کاهش زاد و ولد» به پنج سال زندان محکوم شد

میمنت حسینی چاوشی، جمعیت‌شناس دوتابعیتی ایرانی-استرالیایی و استاد دانشگاه ملبورن که از اتهاماتش «نفوذ» و همچنین «تبانی علیه امنیت ملی از طریق کاهش زاد و ولد» است، در ایران به پنج سال زندان محکوم شد. او با این حال اکنون با قرار وثیقه آزاد است. علی خامنه‌ای، رهبر حکومت اسلامی ایران در سال‌های اخیر موضوع رشد جمعیت را به یک موضوع امنیتی تبدیل کرده است.

خانم حسینی چاوشی پیشتر در مقاله‌ای نوشته بود: «ناامنی اقتصادی حاکم بر جامعه منجر به برآورده نشدن آمال و آرزوهای اقتصادی خانواده‌ها گردیده و در نتیجه امکانات لازم برای دستیابی به تعداد بیشتر فرزند برای خانواده‌ها مقدور نیست».

سایت امتداد به نقل از یک منبع آگاه نوشت که این جمعیت‌شناس و از کارکنان سابق وزارت بهداشت ایران اکنون ممنوع‌الخروج و با قید وثیقه ۳۵۰ میلیون تومانی از زندان آزاد است.

دو سال پیش، رسانه‌های ایران از بازداشت حسینی چاوشی خبر داده‌اند. وی هنگام خروج از ایران به مقصد استرالیا در فرودگاه تهران از سوی نیروهای امنیتی و اطلاعاتی بازداشت شد، اما زمان این بازداشت اعلام نشد. یک وکیل دادگستری به خبرگزاری رسمی حکومت اسلامی ایرنا، اعلام کرده بود که او وکیل در اختیار ندارد.

پیش از آن خبرگزاری امنیتی فارس، از بازداشت و احضار “تعدادی از عناصر نفوذی در حوزه کنترل جمعیت” از سوی “یکی از نهادهای امنیتی کشور با همکاری دستگاه قضایی” خبر داده بود.

همچنین روزنامه کیهان نزدیک به دفتر رهبر حکومت اسلامی در مطلبی با عنوان “نفوذی‌ها با دستکاری آمار جمعیتی سیاست‌های کشور را منحرف می‌کردند”، نوشت که میمینت حسینی چاوشی “یکی از کارکنان سابق وزارت بهداشت بوده است که برای تحصیل در مقطع دکترای جمعیت‌شناسی، راهی استرالیا می‌شود و برای ادامه تحصیل مورد حمایت یک تراست انگلیسی قرار می‌گیرد.”

این روزنامه مدعی شده که این پژوهشگر “در مقاطع مختلف، اطلاعات حساسی را در ارتباط با سلامت و جمعیت، از کشور خارج می‌کند و به بهانه کار علمی در اختیار دشمنان کشور قرار می‌دهد. امری که در سالیان اخیر تحت عنوان «جاسوسی اجتماعی» محل توجه نهادهای امنیتی کشور قرار گرفته است.”

میمنت حسینی چاوشی در سال ۸۹ کتابی با عنوان «تحولات باروری در ایران» (با همکاری پیتر مک دونالد و محمدجلال عباسی شوازی) منتشر کرد که برنده جایزه جهانی کتاب سال جمهوری اسلامی ایران شد. او در مقاله مشترکی با محمدجلال عباسی شوازی نیز نوشت: “باروری در ایران در آینده روند کاهشی اما کندی خواهد داشت.”

روزنامه کیهان بدون انتشار اسم کامل نوشته که دکتر “م.ع” که به نظر می‌رسد همان محمدجلال عباسی است، تاکنون چندین مرتبه احضار شده است.

چند سال پیش، رهبر حکومت اسلامی رسما مخالفت خود را با سیاست کنترل جمعیت که از زمان ریاست جمهوری هاشمی رفسنجانی پیگیری می شد اعلام کرد. پس از آن نهادهای نزدیک به رهبر فعالان این عرصه را به “نفوذ” و “جاسوسی” متهم کردند.

روزنامه کیهان در گزارشی در این باره مدعی شد که “ریشه‌های جریان نفوذ در حوزه جمعیت” به پیش از انقلاب و زمان نخست وزیری عباس هویدا می‌رسد.

برگرفته ای از سایت رادیو بین المللی فرانسه به زبان فارسی، ۲ نوامبر ۲۰۲۰