ایکائو: تحقیق درباره شلیک موشک به هواپیمای اوکراینی را تسریع کنید

خبرگزاری رویترز روز شنبه هفتم نوامبر/ ۱۷ آبان‌ماه از درخواست سازمان بین‌المللی هوانوردی غیرنظامی سازمان ملل (ایکائو) از ایران مبنی بر سرعت بخشیدن به تحقیقات در مورد سرنگونی هواپیمای اوکراینی توسط پدافند موشکی سپاه پاسداران خبر داده و نوشته قرار است مقامات ایرانی به‌زودی یک گزارش نهایی در مورد این رویداد منتشر کنند.

به‌گزارش این منبع و به‌نقل از فرهاد پرورش، نماینده ایران در ایکائو، تحقیقات ایران درباره ساقط شدن هواپیمای اوکراینی به پایان رسیده و مقرر شده پس از ترجمه، ظرف دو هفته آینده در اختیار همه ۳۶ عضو سازمان بین‌المللی هوانوردی غیرنظامی سازمان ملل قرار گیرد.

پرورش همچنین از ارائه یک گزارش کامل از پیشرفت تحقیقات ایران در زمینه هواپیمای مسافربری اوکراینی به سازمان ایکائو خبر داده و تأکید کرده ایران به قوانین بین‌المللی تحقیقات هوانوردی پایبند است.

طبق قوانین بین المللی تحقیقات هوانوردی، دولت ایران باید ظرف ۱۲ ماه پس از ساقط شدن هواپیمای اوکراینی (اول ژانویه/ ۱۲ دی‌ماه) گزارش نهایی از روند تحقیقات درباره چگونگی ساقط شدن این هواپیما به دست نیروی موشکی سپاه پاسداران را به ایکائو ارائه دهد.

یک منبع آگاه که نخواسته نامش فاش شود اما به خبرگزاری رویترز گفته علی‌رغم اینکه هنوز تا مهلت تعیین شده برای حکومت ایران از سوی ایکائو، زمان باقی است، برخی کشورها همچون کانادا درباره آنچه «کمبود شفافیت» در عملکرد رژیم اسلامی می‌دانند، ابراز نگرانی کرده‌اند.

به‌نوشته رویترز، دولت کانادا و خانواده‌های جانباختگان این رویداد پس از انتشار گزارش اولیه در مورد محتویات جعبه‌های سیاه، که برای تجزیه و تحلیل به فرانسه ارسال شده، خواستار پاسخ‌گویی بیشتر مقامات ایرانی شده‌اند.

محسن بهاروند، معاون حقوقی وزارت امور خارجه حکومت اما شش ماه پس از هدف قرار گرفتن هواپیمای اوکراینی در آسمان ایران توسط سپاه پاسداران، اواخر تیرماه امسال از ارسال جعبه سیاه این هواپیما به کشور فرانسه خبر داده بود.

متعاقب ارسال جعبه سیاه هواپیمای مسافربری اوکراینی از ایران به پاریس، انتشار اطلاعات تازه درباره چگونگی ساقط شدن این هواپیما توسط پدافند موشکی سپاه پاسداران به چالشی جدید برای دولت ایران تبدیل شد.

کتی فاکس، مدیر دفتر ملی ایمنی حمل و نقل کانادا روز هفتم مرداد/ ۲۸ ژوییه، با انتشار بیانیه‌ای از حکومت ایران خواست تا اطلاعات به دست آمده از جعبه‌های سیاه هواپیمای اوکراینی را منتشر کند.

عباس موسوی، سخنگوی وقت وزارت خارجه رژیم اما روز ششم مرداد در پیامی اعلام کرده بود که فرانسه حق ندارد اطلاعات جعبه سیاه این هواپیما را منتشر کند یا به دولت دیگری بدهد.

هواپیمای مسافربری اوکراینی با ۱۶۷ مسافر و ۹ خدمه چهارشنبه ۱۸ دی سال گذشته، ساعاتی پس از حملات موشکی به پایگاه‌های آمریکا در خاک عراق، شش دقیقه پس از بلند شدن از باند فرودگاه «امام خمینی» توسط پدافند موشکی سپاه ساقط شد و همه سرنشینان آن کشته شدند.

حکومت ایران تا چند روز هرگونه شلیک موشک به این هواپیما را کتمان می‌کرد و همین مسئله اعتراض‌های گسترده‌ای را در شهرهای مختلف برانگیخت. حکومت اسلامی تاکنون گام موثری در جهت شفاف شدن کامل موضوع برنداشته است.

برگرفته ای از سایت رادیو زمانه، ۸ نوامبر ۲۰۲۰