درگیری بی سابقه میان حکومت ایران و روسیه در درعا بالا گرفته است

منابع سوری گزارش دادند که نیروهای اسد و شبه نظامیان وابسته به رژیم ایران طی ۲۴ ساعت گذشته اقدام به ایجاد ایستگاه‌های بازرسی و مسدود کردن برخی راه‌ها در حومه استان درعا کردند.

در ادامه این گزارش آمده است که استان درعا در جنوب سوریه طی ساعت‌های گذشته، شاهد تحولات امنیتی متعددی بوده است. همزمان نیروهای لشکر چهارم ارتش سوریه یک عملیات امنیتی گسترده‌ای را در حوالی شهر درعا آغاز کرده بودند. به گفته منابع آگاه ، این اولین اقدام امنیتی از زمان توافق نامه آتش‌بس میان رژیم اسد و جناح‌های مخالفان مسلح در سال ۲۰۱۸ که با نظارت و حمایت روسیه صورت گرفته است.

سازمان دیدبان حقوق بشر سوریه نیز گزارش داد که نیروهای رژیم و عناصر فرقه‌گرای وابسته به حکومت ایران و افرادی از اطلاعات نظامی وابسته به لشکر چهارم رژیم اسد دو منطقه ” الشیاح و النخله”در حومه درعا را بازرسی کرده و اقدام به ساختن موانعی در اطراف این دو مناطق کردند.

این در حالی است افراد کمیته‌های موسوم به “حل و فصل” التسویه که در راستای توافق نامه میان رژیم اسد و مخالفان توسط روسیه تشکیل شد، در واکنش به تحرکات امنیتی رژیم اسد و شبه نظامیان فرقه گرای وابسته به حکومت ایران در اطراف درعا همه جاده‌های ورودی و خروجی مناطق الیادوده، طفس ومساکن جلین در حومه غربی درعا را مسدود کرده و یک ایست بازرسی وابسته به نیروهای رژیم اسد در جلین را به کنترل خود درآوردند. آنها همچنین حدود ۱۰ تن از نیروهای رژیم اسد و شبه نظامیان از جمله یک افسر اطلاعاتی را به اسارت درآوردند.

در ادامه گزارش دیدبان حقوق بشر سوریه، آمده که جناح‌های محلی در درعا به حالت آماده باش کامل علیه نیروهای رژیم اسد و شبه نظامیان فرقه گرای وابسته به حکومت ایران درآمده اند. به گفته منابع داخل درعا نیز همه این وقایع و رویدادها در چارچوب درگیری و تنش میان روسیه و رژیم ایران در استان درعا رخ می‌دهد.

در ادامه گزارش آمده است که این تنش‌ها که از سوی نیروهای محلی وفادار و مورد حمایت هر یک از طرفین مسکو و تهران اخیرا در استان درعا آغاز شد، اینک به اوج خود رسیده است. روز گذشته نیز صدای شلیک گلوله نیروهای رژیم در مناطق درعا شنیده شد نیروهای امنیتی رژیم عملیاتی را در مناطق مجاور شهر درعا آغاز کردند و همزمان انفجارها در مناطق جداگانه‌ای در این شهر شنیده شد.

گفته شده است که نیروهای رژیم و سرویس‌های امنیتی‌ دو روز پیش به بهانه حمله به هسته‌های داعش حمله گسترده ای را علیه فعالان سیاسی در درعا به راه انداختند.

به گزارش دیدبان حقوق بشر سوریه رژیم اسد از چند ماه پیش تاکنون به روش‌های مختلف از قبیل انفجار بمب‌ها ساعتی، کاشتن مین‌های جاده‌ای، بمب گذاری خودروها یا از طریق افراد امنیتی خود، اقدام به ۷۴۷ حمله و ترور کرده است.

تعداد کشته شدگان حملات تروریستی رژیم اسد به ۴۹۳ نفر رسیده است از میان آنها ۱۳۸ غیرنظامی از جمله ۱۲ شهروند زن و ۱۵ کودک، ۲۱۶ نیروی رژیم و شبه نظامیان وفادار به حکومت ایران و ۹۳ جنگجوی از کمیته‌های حل و فصل و ۲۳ نفر از شبه نظامیان سوری تحت کنترل حزب الله لبنان و سپاه پاسداران رژیم ایران، علاوه بر ۲۲ نفر از به اصطلاح «لشکر پنجم» هستند.

برگرفته ای سایت رادیو پیام اسرائیل، ۱۰ نوامبر ۲۰۲۰