درخواست اعدام رضا تبریزی

درحالی که تنها دو ماه از اعدام «نوید افکاری»، قهرمان کشتی شیرازی می‌گذرد، ورزشکاری دیگر این بار با عنوان «اهانت به امام هشتم» از طریق یک پیام اینستاگرامی بازداشت شده است و حالا عوامل حکومت مذهبی در ایران خواستار اعدامش شده‌اند.

«رضا تبریزی»، مربی بدن‌سازی، قهرمان پرورش اندام معلولان جهان و اهل مشهد است که چند روز پیش با انتشار استوری در صفحه شخصی اینستاگرامش، نسبت به تعطیلی باشگاه‌ها و فعالیت‌های ورزشی به دلیل شیوع کرونا و در مقابل، بازماندن اماکن مذهبی انتقاد کرده بود.

تبریزی پس از شروع اعتراضات، نه تنها پست خود را حذف بلکه در یادداشتی در اینستاگرام خود از مخاطبانش عذرخواهی کرد. او نوشت: «از همه دوستان مولا مراتب عذرخواهی را اعلام می‌دارم و از همین جا عرض می‌کنم.» او در انتهای پیامش نیز از مردم حلالیت خواسته و گفته بود اگر احساس کسی را جریحه‌دار کرده است، طلب عفو و بخشش می‌کند.

اما این توضیحات و بیانیه عذرخواهی برای قشر تندروی مذهبی در ایران قابل قبول نبود و آن‌ها در تاریخ ۱۵ آبان، پس از تجمع اعتراضی مقابل باشگاه ورزشی رضا تبریزی در مشهد، با کمک ماموران پلیس او را بازداشت و باشگاهش را هم تخریب کردند.

روز پنج‌شنبه ۱۵ آبان ۱۳۹۹ خبرگزاری امنیتی فارس با اعلام خبر بازداشت رضا تبریزی نوشت دلیل بازداشت او، «هتاکی» و «اهانت» به «ساحت ائمه اطهار» بوده است.

اما اعتراضات و انتظارات تندروها به بازداشت او ختم نشدند؛ شامگاه یک‌شنبه و صبح دوشنبه نیز در حرم امام هشتم شیعیان در مشهد به تحصن اعتراضی پرداختند و این‌بار اجرا شدن حکم اعدام برای این ورزشکار را فریاد زدند. در فضای مجازی نیز هم‌چنان درحال تکرار خواسته خود از مقامات قضایی برای انداختن طناب دار بر گردن رضا تبریزی هستند.

دو وکیل در گفتگو با «خبرنگاری جرم نیست» می‌گویند براساس قوانین جاری جمهوری اسلامی، صدور حکم اعدام از هیچ منظری برای این ورزشکار نباید صادر شود.

«محمدحسین آقاسی» که وکالت شهروندان زیادی را با اتهام «توهین به مقدسات» برعهده داشته است، می‌گوید حرف دل رضا تبریزی درباره اشاعه ویروس در اماکن مذهبی، همان حرف بسیاری از متخصصان و پزشکان و مدیران وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی نیز بوده است.او تاکید می‌کند باید دستورات قرنطینه درباره همه اماکن جمعی یکسان باشد و «تبعیض» و «عدم حمایت» در این نوع تصمیم‌گیری‌ها است که موجب اعتراض و فریاد اقشار فرودست جامعه می‌شود.

این وکیل دادگستری تاکید می‌کند که هیچ شفافیت و صراحتی برای توهین به مقدسات در پرونده رضا تبریزی وجود ندارد: «قطعا حکم سنگین اعدام نباید برای این ورزشکار صادر شود چون توهین و ناسزای مستقیم به ائمه و اعتقادات دینی مردم باید شفاف باشد و ثابت شود که در این پرونده، صراحت و شفافیتی برای توهین وجود ندارد. رضا تبریزی همان‌طور که در بیانیه عذرخواهی خود تصریح کرد، طبعا طی دفاعیاتش در دادگاه هم تکرار خواهد کرد که قصد عمدی برای توهین به امامان را نداشته است. قاضی دادگاه هم می‌بایست با حسن نیت به این پرونده رسیدگی کند تا از انجام اتفاقی دور از انتظار جلوگیری شود.»

به گفته این وکیل باسابقه، مشخص شدن تکلیف تبریزی، به استقلال و آگاهی قاضی پرونده‌اش بستگی دارد: «قضات مستقل، از ضابطان قضایی یا نهادهای دیگر حرف‌شنوی نخواهند داشت و خود طبق کتاب قانون حکم صادر می‌کنند. پس امیدوارم در این پرونده هم مواد دقیق قانونی اجرا شوند و باتوجه به این که هدف شخص مذکور از طرح این انتقاد، مقایسه اماکن ورزشی با اماکن مذهبی بوده و دغدغه کسب درآمد و نان برای خانواده‌اش را داشته است، پس نباید به صدور حکمی عجیب فکر کرد. در بدترین حالت، باید احکامی مثل زندان یا شلاق برای این ورزشکار صادر شود، نه بیشتر.»

با این حال، تجربه‌های گذشته و سوابق تاریک دستگاه قضایی ایران حاکی از آن هستند که بنیان دستگاه عدالت رژیم اسلامی بر تهدید شهروندان است. چند وقت پیش اگرچه وکیل نوید افکاری و چندین وکیل مطلع دیگر تایید کردند که هیچ مدرکی دال بر وقوع قتل توسط این کشتی‌گیر وجود ندارد و صدور حکم اعدام دارای هیچ مبنا و استدلال قانونی نیست اما در نهایت این حکم به صورت مخفیانه و شبانه اجرا شد تا وجود «استقلال» و «عدالت» باز هم در دستگاه قضایی ایران زیر سوال برود.

صدور احکام اعدام برای افرادی که به جرم توهین به مقدسات و پیامبر اسلام و امامان شیعه بازداشت شده‌اند، طی چند دهه اخیر در ایران بارها تکرار شده است؛ از «سینا دهقان» و «سهیل عربی» و «هاشم آقاجری» و «حسین کاظمینی بروجردی» گرفته تا حکم اعدام غیابی برای «سلمان رشدی» و «شاهین نجفی».

برگرفته ای از سایت ایران وایر، ۱۱ نوامبر ۲۰۲۰