سه کشور اروپایی به دنبال راه‌های مشترک مقابله با افراط‌گرایی اسلامی

پس از حملات مرگبار در فرانسه و اتریش، سران این دو کشور همراه با آنگلا مرکل صدراعظم آلمان با یکدیگر دیدار می‌کنند. در این دیدار روش‌های مشترک برای مقابله با افراط‌گرایی اسلامی در اروپا بررسی می‌شوند.

روز سه‌شنبه ۱۰ نوامبر (۲۰ آبان) آنگلا مرکل، صدراعظم آلمان با سباستین کورتس همتای اتریشی‌اش و امانوئل مکرون، رییس جمهوری فرانسه در یک ویدیو کنفرانس شرکت می‌کنند تا درباره عملیات تروریستی اخیر در فرانسه و اتریش با یکدیگر گفت‌وگو و تبادل نظر کنند.

در این کنفرانس ویدیویی اورزولا فون‌ درلاین، رییس کمیسیون اروپا و شارل میشل، رییس شورای اروپا نیز شرکت دارند. شرکت‌کنندگان قرار است درباره روش‌های مشترک کشورهای اروپایی در مقابله با ترورهای اسلام‌گرایانه با یکدیگر تبادل نظر کنند.

اشتفان زایبرت، سخنگوی دولت آلمان روز دوشنبه در برلین گفت که موضوع اصلی در دیدار امروز سران آلمان، فرانسه و اتریش این است که پس از «حملات وحشتناک اسلام‌گرایانه» اخیر اروپا باید چگونه عمل کند.

به گفته زایبرت این حملات هجوم به ارزش‌های اروپایی بود؛ ارزش‌هایی که باید از آنها دفاع کرد. در پایان کنفرانس امروز یک نشست مطبوعاتی نیز برگزار می‌شود که هر پنج نفر در آن شرکت خواهند داشت.

به گزارش دفتر امانوئل مکرون در پاریس، پس از پایان این نشست، رییس جمهوری فرانسه به استقبال صدراعظم اتریش در کاخ الیزه خواهد رفت تا گفتگوهای دوجانبه بین دو طرف انجام شود.

نشست سران سه کشور اروپایی زیر سایه حملاتی برگزار می‌شود که در هفته‌‌های اخیر در پاریس، نیس و وین صورت گرفت. پس ازسر بریدن یک معلم فرانسوی در پاریس توسط یک جوان افراطی اسلام‌گرا، یک اسلام‌‌گرای دیگر در شهر جنوبی فرانسه، نیس، در کلیسایی سه نفر را با چاقو کشت. پس از آن نیز یک جوان ۲۰ ساله اسلام‌گرا در وین چهار نفر را کشت و خودش نیز به ضرب گلوله پلیس از پای درآمد.

گروه تروریستی داعش (دولت اسلامی) مسئولیت حمله وین را بر عهده گرفت. پس از این حمله تحقیقات پلیس در چندین شهر اروپا آغاز شد و روز جمعه گذشته نیز در چند شهر آلمان خانه‌ها و مغازه‌‌های افراد مشکوک مورد بازرسی قرار گرفت.

از آنجایی که فرد متهم به انجام عملیات شهر نیس، از تونس و از طریق ایتالیا به فرانسه آمده بوده است، امانوئل مکرون، رییس جمهوری فرانسه خواستار تشدید قوانین کنترل مرزی در مرزهای اتحادیه اروپا و «اصلاحات عمیق» در قوانین مربوط به آزادی سفر در محدوده شنگن شده است.

مسئول همپیوندی در دولت آلمان؛ آنته ویدمن ماوتس از حزب حاکم دموکرات مسیحی، درباره چگونگی مقابله مشترک کشورهای اروپایی با افراط‌گرایی اسلامی با همکارانش در اتحادیه اروپا از طریق یک ویدیو کنفرانس غیر رسمی تبادل نظر کرده است.

خانم ویدمن گفته است: «ترور اسلام‌‌گرایانه دشمن مشترک ماست، دشمن ارزش‌های اروپایی که باید از آنها دفاع کنیم.»

به گفته او واکنش‌ها به ترورهای دهشتناک هفته‌‌های اخیر نشان دادند که اکثریت قاطع مردم در اتحادیه اروپا موافق این ارزش‌ها هستند. مسئول همپیوندی در دولت آلمان ادامه داده است: «تروریسم اسلام‌گرایانه هیچ ربطی به اکثر مسلمانانی که با صلح در اروپا زندگی می‌کنند ندارد.»

ویدمن ادامه داده است: «کسی که به نفرت و افراط‌گرایی بله بگوید و در کنار قاتلان بایستد، جایی در اجتماع ما ندارد. افراط‌‌گرایی و تروریسم در زمین اروپا چیزی برای جستن ندارند.»

برگرفته ای سایت صدای آلمان (دویچه وله) به زبان فارسی، ۱۱ نوامبر ۲۰۲۰