نماینده ایرانی‌تبار پارلمان آلمان: چشم خود را بر نقض حقوق بشر در ایران نمی‌بندیم

در پی انتشار خبر دستگیری چند آلمانی دو تابعیتی در ایران، «امید نوری پور» نماینده ایرانی‌تبار پارلمان آلمان و سخنگوی سیاست خارجی حزب سبزها در گفتگو با ایندیپندنت فارسی به توضیح مسائل پیرامون سیاست خارجی آلمان و اروپا در مقابل اقدامات حکومت اسلامی ایران پرداخت.

عضو پارلمان آلمان، دررابطه‌با پیروزی جو بایدن در انتخابات آمریکا، و تأثیر آن بر همکاری دو کشور در قبال ایران و مسئله برجام اظهار داشت: «توقعی که از برجام می‌رفت، بیش از واقعیت آن بود. برجام قرار نبود جلوی دست‌اندازی‌های حکومت ایران در سوریه را بگیرد. واضح است پول‌هایی که به حکومت ایران داده شد، به‌جای آنکه در داخل کشور برای ایجاد شغل استفاده شود، در سوریه و عراق و لبنان صرف خشونت شد.» او در ادامه افزود که رسیدن رژیم ایران به بمب اتمی بسیار خطرناک است و علت اصلی اینکه ما در اروپا از برجام حمایت می‌کنیم، جلوگیری از دسترسی حکومت ایران به سلاح هسته‌ای است.

او همچنین در پاسخ به سؤال در مورد نحوه همکاری اروپا و ایالات متحده طی دوران چهارساله ریاست‌جمهوری دونالد ترامپ گفت که ما نتوانستیم در این مدت با آمریکایی‌ها برای همکاری در جهت حفظ امنیت اسرائیل و مسئله حقوق بشر در ایران صحبت کنیم. اما به نظر می‌رسد جو بایدن قصد دارد به برجام بازگردد و این فرصت وجود دارد تا به مشکلات عظیم دیگری که در رابطه با حکومت ایران داریم، بپردازیم.

امید نوری پور تأکید کرد: «این بار قرار نیست چشم‌های خود را بر سایر مسائل، خصوصاً حقوق بشر در ایران ببندیم. متأسفانه اروپایی‌ها از ترس عکس‌العمل و خروج حکومت ایران از برجام، به مسئله حقوق بشر نپرداختند و من امیدوارم که این بار این مسئله موردتوجه قرار گیرد.»

چندی پیش، ناهید تقوی، ایرانی‌-‌آلمانی که در زمینه حقوق بشر و زنان فعالیت می‌کند، در تهران دستگیر شد و از آن روز تابه‌حال حکومت ایران اطلاعاتی در مورد او منتشر نکرده است.

آقای نوری پور در این زمینه گفت که حکومت ایران در پاسخ درخواست آلمان گفته خانم تقوی ایرانی است و به همین دلیل حق دسترسی کنسولی را صادر نکرده است. این موضوع باعث شده تا تلاش‌های سفارت آلمان در تهران برای دیدار با وی تابه‌حال بی‌نتیجه بماند. نوری پور در ادامه تأکید کرد که خانم تقوی به دلیل آنکه تبعه آلمان است، تحت حمایت دولت آلمان قرار دارد و افزود که از نام و شرایط سه آلمانی دیگر دستگیر شده در ایران نیز، هنوز خبری ندارد.

نوری پور در ادامه به ایندیپندنت فارسی گفت که به نظر من گروگان گرفتن آلمانی‌ها در ایران از سوی بخش تندروی حکومت، به دلیل آن است که می‌خواهند آلمان را به‌عنوان یکی از حامیان برجام از آن ناامید کنند تا بتوانند به سمت تولید سلاح هسته‌ای پیش بروند.

وی در مورد خبری که چندی پیش روزنامه اکسپرس مبنی‌بر جاسوس بودن سهیل امید خلوصیان منتشر کرد، گفت که این خبر را تأیید نمی‌کند و همچنان، منتظر اعلام موضع رسمی دولت آلمان است.

سخنگوی سیاست خارجی حزب سبزها دررابطه‌ با اتهامات مطرح شده در پرونده دیپلمات ایرانی در آلمان که هم‌اکنون در بلژیک تحت بازداشت است، گفت: «آلمان، بلژیک، فرانسه و اتریش با یکدیگر در ارتباط هستند و این قبیل تهدیدات را جدی می‌گیرند. همچنین این چهار کشور با سایر کشورهای اروپایی برای مقابله با ترور به هر شکل، همکاری متقابلی دارند.» او اضافه کرد که ما نسبت به طرف‌های تهدید نیز آگاهی لازم را داریم.

اسدالله اسدی، دیپلمات سفارت حکومت ایران در وین، ژوئیه سال ۲۰۱۸، در ایالت بایرن آلمان دستگیر و به بلژیک تحویل داده شد. او متهم به جاسوسی و برنامه‌ریزی برای قتل است. رویترز در مورد پرونده او نوشت که وی جریان بازجویی خود گفته بود برخی افراد روند محاکمه او در بلژیک را زیر نظر دارند و اگر حکم نامطلوبی علیه او صادر شود، دست به اقدام خواهند زد. قرار است دادگاه وی ۲۷ نوامبر برگزار شود.

برگرفته ای از سایت ایندیپندنت به زبان فارسی، ۱۲ نوامبر ۲۰۲۰