مقام اوکراینی: ایران از مصاحبه با افراد مظنون جلوگیری می‌کند

یوگنی ینین، معاون وزیر امور خارجه اوکراین در گفتگو با اوکراین۲۴، شبکه تلویزیونی این کشور، تاکید کرد که مقامات جمهوری اسلامی از مصاحبه بازرسان اوکراینی با افراد مظنون به دست داشتن در سرنگونی پرواز پی‌اس۷۵۲ خط هوایی بین‌المللی اوکراین جلوگیری کردند.

این بویینگ ۷۳۷ با ۱۷۶ مسافر و خدمه بامداد چهارشنبه ۱۸دی‌ماه بر فراز تهران در حال پرواز بود که دست‌کم با دو موشک مجاورتی سپاه هدف قرار گرفت و همه مسافران و خدمه آن جان باختند.

این پرونده از آغاز با ابهام و لاپوشانی همراه بود و مقامات تهران در سه روز نخست هدف قرار دادن این هواپیما با موشک‌های سیستم پدافند هوایی مستقر در نزدیکی فرودگاه امام خمینی را تکذیب می‌کردند. تهران تنها زمانی ناگزیر به اعتراف شد که آمریکا، کانادا و شمار دیگری از کشورها، مدارک غیر قابل انکاری از برخورد موشک‌ با هواپیمایی اوکراینی ارایه کردند.

معاون وزیر امور خارجه اوکراین همچنین تاکید کرد که طرف ایرانی مدارک لازم را نیز در اختیار طرف اوکراینی قرار نداده است.

در حالی که برخی گمانه‌زنی‌ها حاکی از تلاش تهران برای معامله با کی‌اف به عنوان مالک هواپیما برای مطرح نشدن پرونده در دادگاه‌های بین‌المللی است، ینین گفت: «ما هیچگاه حقیقت را با پول معامله نمی‌کنیم. دفعه قبل در مورد اهمیت شفافیت فزاینده گفتگو کردیم، اما هیچ اطلاعاتی از ایران دریافت نکرده‌ایم.» مقامات تهران که پس از ماه‌ها سرانجام جعبه‌سیاه هواپیمای اوکراینی را برای بازخوانی به فرانسه تحویل داده و اطلاعات آن را دریافت کرده‌اند،‌وعده داده بودند که به زودی اطلاعات را در اختیار اوکراین قرار می‌دهند.

معاون وزیر امور خارجه اوکراین در مورد رقم غرامت دریافتی از ایران گفت که این موضوع به میزان همکاری طرف مقابل در زمینه این پرونده بستگی دارد. او تاکید کرد: «باید جزئیات این تراژدی روشن شود و مکانیسمی برای جلوگیری از تکرار آن در آینده طراحی شود. تنها در این صورت است که مساله غرامت حل می‌شود.»

ابهام‌های زیادی در مورد سرنگونی هواپیمای اوکراینی مطرح است که از جمله آنها باز ماندن حریم هوایی ایران در شرایطی است که حمله‌های موشکی سپاه به پایگاه عین‌الاسد عراق در جریان بود. حمله‌هایی برای گرفتن انتقام خون قاسم سلیمانی که ۱۳ دی‌ماه ۹۸ در حمله پهپادی نیروهای آمریکایی در بغداد کشته شده بود.

برگرفته ای از سایت ایندیپندنت به زبان فارسی، ۱۴ نوامبر ۲۰۲۰