کانادا طی سال آینده ۴٠٠هزار مهاجر می‌پذیرد

دولت کانادا در برنامۀ سه سالۀ خود برای مهاجرت، پیش‌بینی کرده که تا سال ۲٠۲۳، هر سال ۴٠٠هزار نفر، یعنی مجموعاً یک میلیون و ۲٠٠هزار نفر مهاجر بپذیرد.

اگر دولت جاستین ترودو به هدف‌های تعیین‌شده دست یابد، رکورد میزان مهاجرت در این کشور را خواهد شکست. این ارقام تنها با میزان مهاجرت در سال ۱٩۱۳ قابل مقایسه است. در آن سال نیز کانادا ۴٠۱هزار مهاجر را به خود پذیرفت.

وزیر مهاجرت و امور پناهندگی کانادا گفته است که این کشور برای  جبران کمبود نیروی کار نیاز به مهاجر دارد. به ویژه در بخش‌های بهداشت، کشاورزی و فن‌آوری اطلاعات، کانادا دچار کمبود نیرو است.

علاوه بر این، جمعیت کانادا رو به پیری دارد: نرخ تولد در این کشور یکی از پایین‌ترین ارقام در مقایسه با کشورهای غربی است. در حال حاضر از هر پنج کانادایی یک نفر بیشتر از ۶۵ سال دارد.

ولی شیوع بیماری کووید ۱٩ مشکلات زیادی برای روند مهاجرت ایجاد کرده است. سرویس مهاجرت کانادا عملاً چند ماه از کار افتاد و اینک با انبوه تقاضاهای بلاتکلیف مواجه است.

با اینحال جاستین ترودو نخست‌وزیر کانادا گفته است: “در حالی که سایر کشورها درهای خود را به روی استعدادهای جهان می‌بندند، کانادا این ظرفیت را دارد که نخستین مقصد دنیا برای استعدادها و سرمایه‌ها باشد”.

برگرفته ای از سایت رادیو بین المللی فرانسه به زبان فارسی، ۱۴ نوامبر ۲۰۲۰