بیش از ۹۰۰ معترض دیگر در تظاهرات علیه لوکاشنکو در بلاروس بازداشت شدند

یک گروه حقوق بشری در بلاروس گفت که بیش از ۹۰۰ نفر روز یکشنبه ۱۵ نوامبر (۲۵ آبان) در اعتراض‌های سراسری علیه الکساندر لوکاشنکو، رئیس جمهور این کشور، بازداشت شدند.

این اعتراض‌ها همچنان از ماه اوت که انتخابات ریاست جمهوری در بلاروس برگزار شد، ادامه دارد. پلیس در شهر مینسک، پایتخت با پرتاب گاز اشک آور و نارنجک‌های صوتیِ گیج‌کننده سعی در متفرق کردن هزاران معترض داشت.

سازمان حقوق بشری ویاسنا، از بازداشت در دیگر شهرهای بلاروس مانند گومل و ویتبسک خبر داد. طبق این گزارش شمار بازداشتی‌ها در سطح کشور دست‌کم ۹۲۸ نفر برآورد شده است و برخی از افراد بازداشت شده از سوی پلیس مورد ضرب و جرح قرار گرفتند. این سازمان مدافع حقوق بشر همچنین تعداد افراد بازداشت شده از ماه اوت تاکنون را بیش از ۲۵ هزار نفر اعلام کرده است.

بسیاری از معترضان پلاکاردهایی را در یادبود رومن بوندارنکو که در اثر ضرب و جرح جان باخت حمل می‌کردند. این معترض ۳۱ ساله روز پنجشنبه گذشته در بیمارستانی در مینسک جان خود را از دست داد.

خواهر این معترض در ویدئویی اعلام کرد که برادرش در اداره مرکزی پلیس یا در مسیر رفتن به این اداره مورد ضرب و جرح قرار گرفته بود. وی تصریح کرد که روز چهارشنبه رومن بوندارنکو پس از تحمل جراحات شدید از اداره مرکزی پلیس مینسک به بیمارستان منتقل شد و روز بعد در حدود ساعت هشت شب به وقت محل درگذشت.

بلاروس از زمان انتخابات ریاست جمهوری در تاریخ ۹ اوت که در آن لوکاشنکو مدعی پیروزی قاطع شده بود صحنه درگیری مخالفان است. معترضان معتقدند که در این انتخابات تقلب شده است. رئیس جمهوری بلاروس این موضوع را رد می‌کند. الکساندر لوکاشنکو از سال ۱۹۹۴ قدرت را در این جمهوری سابق اتحاد جماهیر شوروی در دست دارد.

برگرفته ای از سایت یورونیوز (اتحادیه اروپا) به زبان فارسی، ۱۶ نوامبر ۲۰۲۰