آمریکا در سالگرد اعتراضات آبان: علیه سرکوبگران اقدام خواهیم کرد

مایک پمپئو، وزیر خارجه آمریکا در پیامی که در وبگاه وزارت خارجه ایالات متحده منتشر کرد اعلام کرد آمریکا به زودی علیه عاملان سرکوب اعتراضات آبان ماه اقدام خواهد کرد.

وزارت خارجه آمریکا در سالگرد اعتراضات سراسری آبان ۹۸ بیانیه‌ای صادر کرد. در این بیانیه که از سوی مایک پمپئو انتشار یافته است، وزیر خارجه آمریکا می‌گوید در ۲۵ آبان ۹۸ در بیش از ۲۰۰ شهر ایران مردم این کشور به خیابان‌ها ریختند تا علیه نابسامانی اقتصادی چهل ساله حاصل از “رژیمی فاسد دست به اعتراض بزنند که ثروت مردم هزینه تروریسم در خارج و سرکوب در داخل به هدر می‌دهد”.

این بیانیه می‌افزاید‌، در حالی که تظاهرکنندگان از “حق آزادی بیان خود” استفاده می‌کردند، با “واکنش رژیمی روبرو شدند که ایدئولوژی افراطی خشونت و ترور بی‌رویه خود را به نمایش گذارده بود”.

پمپئو گفت “بدین گونه رژیم یک بار دیگر ماهیت واقعی خود را عیان ساخت و بقایای مشروعیت خود را در دیدگان مردم ایران از دست داد”. این بیانیه افزود، “رژیم ایران تا ۱۵۰۰ نفر را کشت که ۲۳ تن از آنها کودک بوده‌اند”.

پمپئو در این بیانیه که در وبگاه وزارت خارجه آمریکا منتشر شده است می‌گوید: «اینکه حیات حکومت رعب و وحشت تا امروز ادامه دارد، یک فاجعه است. رژیم هم قوانین خود و هم تعهدات جهانی که در قبال حقوق مردم خود دارد را زیر پا می‌گذارد. هزاران نفر در زندان‌ها به سر می‌برند، جایی که در معرض شلاق‌ها، ضربات الکتریکی، گرسنگی، حملات جنسیتی و تجاوز و دیگر شیوه‌های شکنجه قرار می‌گیرند.»

بیانیه وزارت خارجه می‌گوید حکومت اسلامی وابستگان و بازماندگان قربانیان این موج اعتراضات را به زندان می‌اندازد، تنها به این جرم که پیگیر وضعیت بستگان خود هستند. پمپئو می‌گوید، جهانیان باید بفهمند که “در یک چنین رژیم شرّی نیروی میانه‌رویی برای به قدرت رسیدن وجود ندارد”؛ آنچه وجود دارد، “تنها کارمندانی است که از این ماشین بیرحمی‌ها دفاع می‌کنند و از آن نفع می‌برند”.

پمپئو در این بیانیه ابراز امیدواری کرده است که دیگر کشورها به ایالات متحده بپیوندند و از حکومت اسلامی بخواهند زندانیان سیاسی و عقیدتی را به فوریت آزاد کند. پمپئو در این بیانیه تأکید کرد که ایالات متحده هرگز “قربانیان رژیم را فراموش نخواهد کرد”. او گفت ایالات متحده برای پاسخگو کردن رژیم ایران در هفته پیش رو اقدامات بیشتری علیه عاملان سرکوب را اعلام خواهد کرد تا برای مردم ایران، که قربانیان دیرین حکومت اسلامی هستند، تا اندازه‌ای به اجرای عدالت نزدیک شوند.

پمپئو یک پیام توییتری نیز در این زمینه منتشر کرده است. در این توییت آمده که “مردم دلیر ایران برای استفاده از حق آزادی بیان خود به خیابان‌ها رفتند و این رژیم با نمایش ایدئولوژی ترور و وحشت حدود ۱۵۰۰ ایرانی را به کشتن دادند که ۲۳ تن از آنها کودک بوده‌اند. در پایان این توییت آمده است: “ما سوگوار این قربانیان هستیم”.

برگرفته ای سایت صدای آلمان (دویچه وله) به زبان فارسی، ۱۶ نوامبر ۲۰۲۰