عفو بین‌الملل سایتی ویژه درباره سرکوب آبان ۹۸ راه‌اندازی کرد

در سال‌روز آغاز اعتراضات مردم ایران در آبان سال ۹۸، سازمان عفو بین‌الملل یک وب‌سایت ویژه راه‌اندازی کرده است. این وب‌سایت حاوی اطلاعاتی درباره سرکوب‌های خونین و قطع اینترنت در ایران در روزهای اعتراضات گسترده آبان است.

سازمان عفو بین‌الملل روز دوشنبه ۱۶ نوامبر (۲۶ آبان) با انتشار گزارشی خبر از راه‌اندازی یک وب‌سایت ویژه در ارتباط با سرکوب خونین اعتراضات مردم ایران در نوامبر سال گذشته (آبان ۹۸) داده است.

این وب‌سایت شامل ویدیوهای تایید شده، تصاویر بخشی از قربانیان سرکوب اعتراضات، نام شماری از قربانیان، وضعیت اینترنت و قطع آن در روزهای حساس سرکوب است.

وب‌سایت ویژه سازمان عفو بین‌الملل با همراهی مدرسه هرتی (Hertie School) و در مشارکت با پروژه تحلیل و رصد قطع اینترنت تهیه شده است. لینک این وب‌سایت در زیر این گزارش نیز آمده است.موضوع این‌وب‌سایت قطع اینترنت در ایران با هدف پنهان کردن سرکوب خونین است. این وب‌سایت شش بخش مختلف را شامل می‌شود:

۱. اعتراضات آبان‌ماه ۹۸ ایران

۲. قطع اینترنت

۳. تیراندازی غیرقانونی بر روی معترضان

۴. قطع اینترنت به چه معناست؟

۵. قوانین بین‌المللی ناظر بر حقوق بشر درباره قطع اینترنت چه می‌گویند؟

۶. توصیه سازمان عفو بین‌الملل

در این وب‌سایت به شروع اعتراضات نسبت به گران شدن یک‌شبه بهای بنزین در روز ۱۵ نوامبر ۲۰۱۵ اشاره شده است.

در این بخش آمده است که گران شدن بنزین عملا به زندگی اقشار کم‌درآمد جامعه در ایران که با بحران اقتصادی دست‌وپنجه نرم می‌کردند، آسیب رسانده است. اما شعارهای مردم ناظر بر عبور از حکومت اسلامی و اصلاحات قانونی در ایران بوده است.

در این گزارش آمده است که مردم خواستار پایان یافتن نظام جمهوری اسلامی شده و عکس‌های علی خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی ایران را به آتش کشیده‌اند.

در بخش دیگر این وب‌سایت به موضوع قطع اینترنت از روز ۱۶ نوامبر اشاره شده است. مرکز رصد تبادل اطلاعات اینترنتی در کالیفرنیا از ریزش علائم اتصال اینترنتی از غروب روز ۱۶ نوامبر گزارش داده بود.

هدف از قطع اینترنت در ایران، سرکوب پنهان اعتراضات اعلام شده است. در این گزارش آمده است که دو سوم کشتار معترضان در ایران ظرف ۴۸ ساعتی روی داده است که دسترسی به اینترنت در ایران قطع بوده است.

نه تنها ارتباطات اینترنتی در داخل کشور مختل بوده، بلکه مسئولان جمهوری اسلامی مانع از به اشتراک گذاشتن تصاویر و ویدیوهای این اعتراضات به خارج از کشور نیز شده بودند.

در این گزارش به ماده ۱۹ و ۲۱ میثاق بین‌المللی حقوق سیاسی و مدنی اشاره شده که در آن قطع دسترسی به اینترنت به‌مثابه نقض حق بنیادین آزادی بیان تلقی شده است. کمیته بین‌المللی حقوق بشر نیز هرگونه قطع دسترسی به اینترنت را غیرقانونی اعلام کرده است.

سازمان عفو بین‌الملل از جمهوری اسلامی ایران درخواست کرده است همه اطلاعات مربوط به سرکوب اعتراضات آبان‌ماه را ارائه کند. این سازمان در عین حال خواستار اعزام یک گروه بین‌المللی حقیقت‌یاب در مورد سرکوب این اعتراضات و امتناع حکومت از  قطع اینترنت در مواقع بروز رویدادهای مشابه شده است.

این نهاد حقوق بشری در عین حال توصیه‌هایی به شورای حقوق بشر برای اعمال فشار به حکومت ایران نموده است.

وب‌سایت ویژه سازمان عفو بین‌الملل درباره سرکوب اعتراضات مردم ایران در آبان‌ماه ۹۸
https://iran-shutdown.amnesty.org/fa/fa_homepage/

برگرفته ای سایت صدای آلمان (دویچه وله) به زبان فارسی، ۱۷ نوامبر ۲۰۲۰