حمله موشکی به اطراف سفارت آمریکا در بغداد

از ۴ موشک شلیک شده دستکم یکی به منطقه اطراف سفارت آمریکا اصابت کرده است. شلیک موشک در همان روزی صورت گرفته که آمریکا از خارج‌ساختن بخشی از نیروهایش در عراق و افغانستان در روزهای آتی خبر داده است.

منابع امنیتی در عراق اعلام کردند که شامگاه سه‌شنبه، ۲۷ آبان ۴ موشک کاتیوشا به منطقه سبز بغداد اصابت کرده و دست‌کم یکی از آنها در نزدیکی سفارت بغداد فرود آمده است.

این منابع ضمن اعلام این خبر از به صدا در آمدن آژیرهای خطر در منطقه سببز یا منطقه الخضراء خبر داده‌اند. نیروهای آمریکایی مامور حفاظت از سفارت سامانه موشکی پاتریوت را در زمان رسیدن موشک‌های کاتیوشا فعال کردند.منطقه سبز قلب سیاسی و دیپلماتیک عراق به شمار می‌رود و تحت تدابیر شدید امنیتی است.

جزئیات بیشتری از حمله موشکی روز سه‌شنبه در دست نیست. برخی منابع خبری از زخمی‌شدن دو نفر در این حمله‌ها خبر داده‌اند. در ماه‌های گذشته پیوسته بخشی از شبه‌نظامیان مسلح مانند کتائب حزب‌الله نزدیک به ایران یا گروه تازه‌ تاسیس “اصحاب کهف” که اخبار عملیاتش در رسانه‌های حکومکت اسلامی مکسلط بر ایران بازتاب گسترده‌ای پیدا می‌کند حملاتی را متوجه نیروها و اماکن آمریکایی در عراق کرده‌اند یا تهدیداتی را در این راستا مطرح کرده‌اند. آمریکا نیز متقابلا تهدید کرده است که عملی‌شدن چنین تهدیداتی را بی‌پاسخ نخواهد گذاشت. فشار بر دولت عراق برای مهار و محدودسازی نیروهای شبه‌نظامی نیز بخشی از راهبرد آمریکا در عراق برای محدودسازی قدرت شبه نظامیان نزدیک به رژیم ایران بوده است.

بنا بر داده‌های برخی منابع خبری حمله روز سه‌شنبه را هم گروه “مقاومت اسلامی اصحاب کهف” به عهده گرفته است. حمله به منطقه سبز و اطراف سفارت آمریکا در همان روزی صورت گرفت که کریستوفر میلر، وزیر دفاع آمریکا از تصمیم واشینگتن به خروج بخشی از نیروهای ایالات متحده از أفغانستان و عراق طی ساعات آتی خبر داد.

میلر با تصریح این که وزارت دفاع دستورات دونالد ترامپ، در خصوص خروج نیروهای امریکایی از عراق و افغانستان را اجرا می کند گفت که شمار این نیروها در افغانستان از ۴۵۰۰ نفر ۲۵۰۰ نفر و در عراق از سه هزار نفر به ۲۵۰۰ نفر خواهد رسید.

برگرفته ای سایت صدای آلمان (دویچه وله) به زبان فارسی، ۱۸ نوامبر ۲۰۲۰