ارتش اسرائیل: مواضع نیروی قدس در سوریه را هدف قرار دادیم

جنگنده‌های اسرائیلی چندین هدف متعلق به نیروی قدس سپاه پاسداران را در جنوب سوریه بمباران کردند. در بیانیه‌ ارتش اسرائیل ذکر شده این حملات در پی کشف مواد منفجره در منطقه حائل مرزی اسرائیل با سوریه صورت گرفته‌اند.

ارتش اسرائیل با انتشار بیانیه‌ای اعلام کرد، بامداد چهارشنبه ۲۸ آبان (۱۸ نوامبر) جنگنده‌های اسرائیلی اهدافی متعلق به نیروی سپاه قدس رژیم ایران و ارتش سوریه را در جنوب کشور سوریه بمباران کرده‌اند. ارتش اسرائیل گفته جت‌های جنگنده در این حمله هوایی انبارها، مجتمع‌های نظامی، ایستگاه‌های فرماندهی و سامانه‌های موشک‌های زمین به هوا را هدف قرار داده‌اند.

در این بیانیه تصریح شده که اسرائیل در پی کشف بمب‌های دست‌ساز در منطقه حائل مرزی با سوریه دست به این حملات هوایی زده است. همچنین گفته شده، مواد منفجره توسط “یک گروه نظامی سوری که توسط حکومت ایران هدایت می‌شوند در این منطقه کار گذاشته شده‌اند”.

اسرائیل کشف این مواد منفجره را “یک دلیل واضح دیگر” مبنی بر سنگرگیری ایران در خاک سوریه عنوان کرده است.

تلویزیون دولتی سوریه نیز گزارش داد، سه سرباز در حملات بامداد چهارشنبه کشته و یک نیروی نظامی دیگر زخمی شده است. بنا بر این گزارش پدافند هوایی ارتش سوریه موفق به خنثی کردن چند موشک اسرائیلی پیش از اصابت به هدف شده است. ارتش اسرائیل در بیانیه‌خود اشاره‌ای به تلفات انسانی این حملات نکرده است.

بنی گانتس وزیر دفاع اسرائیل روز سه‌شنبه ۲۷ آبان (۱۷ نوامبر) در بازدیدی از مرزهای شمالی این کشور گفته بود، اسرائیل در مقابل جاگذاری مواد منفجره در مناطق تحت کنترل این کشور در بلندی‌های جولان بی‌اعتناء نخواهد ماند. او در گفتگو با خبرنگاران تأکید کرده بود: «ما نمی‌توانیم از این موضوع چشم‌پوشی کنیم. این یک اقدام جدی است».

اسرائیل تا کنون به دفعات اهدافی متعلق به جمهوری اسلامی و حزب‌الله لبنان در خاک سوریه را بمباران کرده است. گانتس تصریح کرده بود اسرائیل، دولت سوریه را برای “هر اتفاقی که در خاک سوریه رخ می‌دهد” مسئول می‌داند.

ارتش اسرائیل به رغم حملات هوایی مکرر علیه مواضع حکومت ایران در سوریه، به ندرت مسئولیت این حملات را برعهده گرفته و در مورد آنان توضیح داده است.

حکومت بشار اسد، رئیس‌جمهور سوریه، تا کنون به طور علنی حضور نیروهای نظامی حکومت ایران در خاک این کشور را تصدیق نکرده است. به گزارش خبرگزاری رویترز منابع اطلاعاتی غربی می‌گویند، افزایش حملات نظامی اسرائیل در خاک سوریه در سال جاری میلادی، بخشی از “جنگ پنهان” اسرائیل برای بررسی توانایی نظامی رژیم ایران است که واشنگتن نیز آن را تأیید کرده است.

برگرفته ای سایت صدای آلمان (دویچه وله) به زبان فارسی، ۱۸ نوامبر ۲۰۲۰