نماینده آمریکا در آژانس: اقدامات اتمی جدید حکومت ایران «تلاشی واضح برای اخاذی» است

کمی پس از اعلام آژانس بین‌المللی انرژی اتمی که حکومت اسلامی تاکنون در مورد ردپای اورانیوم در دو سایت مشکوک خود اطلاعات فنی معتبری ارائه نداده و همزمان نسل دومی از سانتریفیوژها را هم راه‌اندازی کرده است، نماینده آمریکا در آژانس این اقدامات ایران را «تلاشی واضح برای اخاذی» نامید.

جکی وُلکات، نماینده آمریکا، روز چهارشنبه، ۲۸ آبان، در جلسه شورای حکام آژانس انرژی هسته‌ای آژانس گفت: «اقدامات ایران تلاشی واضح برای اخاذی است و ما به صراحت گفته‌ایم که این اقدام‌ها نه بن‌بست فعلی را حل می‌کند و نه برای ایران تخفیفی در تحریم‌ها به همراه خواهد داشت.»

خانم ولکات در ادامه گفت: «پاداش دادن به چنین تاکتیک‌هایی از طریق مماشات اقتصادی اشتباه خواهد بود. دولت ترامپ به دنبال یک توافق جامع با ایران است که به رفتارهای بی‌ثبات‌کننده‌اش پایان دهد و رژیم ایران را به ‌طور کامل در جامعه جهانی ادغام کند.»

اساس توافق هسته‌ای با ایران، کاستن از نگرانی‌ها نسبت به برنامه هسته‌ای جمهوری اسلامی در ازای دادن امتیازات مالی به ایران بوده است و در حالی که دیگر طرف‌های این توافق به پایبندی به آن تاکید دارند، ایالات متحده از توافق برجام خارج شده است.

نماینده آمریکا در آژانس در ادامه سخنان خود در شورای حکام گفت: «به روشنی گفته‌ایم که برای دست‌یابی به عادی‌سازی کامل روابط و لغو تحریم‌ها، حکومت ایران باید مایل باشد به رفتار بی‌ثبات‌کننده خود پایان دهد و گام‌های ماندگاری بردارد که راه هرگونه دست‌یابی به جنگ‌افزار هسته‌ای برای آن [حکومت] بسته شود.»

رافائل گروسی، مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی، روز چهارشنبه گفت حکومت اسلامی تاکنون اطلاعات معتبری دربارهٔ آثار ذرات اورانیوم کشف شده در دو سایت خود ارائه نداده است.

او در یک نشست خبری در مقر آژانس در مورد این دو سایت که نام یکی از آنها «تورقوزآباد» ذکر شده، گفت: «این مسئله مدت مدیدی است که ادامه دارد، حدود دو سال. آخرین اطلاعاتی که از آنها گرفتیم از نظر فنی باورپذیر نبود.»

مدیرکل آژانس در این نشست و در بیانیه خود خطاب به ۳۵ کشور عضو شورای حکام تاکید کرد: «آن چه از دیدگاه فنی به ما گفته‌اند جور درنمی‌آید و باید توضیح دهند.» آژانس همچنین در همان روز در جدیدترین گزارش خود نوشت ایران تزریق گاز یواِف۶ را به دستگاه‌های سانتریفیوژ نسل دو در نطنز آغاز کرده است.

جکی ولکات با اشاره به این گزارش‌ها نیز گفت: «در همان زمانی که مدیرکل این نگرانی‌های مهم و مستمر دربارهٔ پادمان را بررسی می‌کند، ایران به گسترش فعالیت‌های هسته‌ای نگران‌کننده ادامه داده است.»

او افزود: «ایران همچنان به ذخایر اورانیوم غنی‌شده خود و غنی‌سازی اورانیوم در تأسیسات فردو، پناهگاه مستحکم و زیرزمینی‌اش که در ابتدا به صورت مخفی ساخته شد، افزوده است. مطلقا دلیل مشروعی برای غنی‌سازی اورانیوم توسط رژیم ایران در چنین تأسیساتی وجود ندارد.»

نماینده آمریکا در ادامه گفت که « حکومت ایران همچنان به تولید آب سنگین در کارخانه‌ای ادامه می‌دهد که در اصل برای تأمین راکتور مناسب تولید پلوتونیوم با درجه تسلیحاتی ساخته شده بود».

او در پایان گفت: «همان‌طور که مدیرکل اخیراً گزارش داده است، حکومت ایران به انجام فعالیت‌های پیشرفته سانتریفیوژی از جمله غنی‌سازی اورانیوم با استفاده از سانتریفیوژهای پیشرفته آی‌آر۲-ام در تأسیسات زیرزمینی نطنز ادامه می‌دهد. حکومت ایران باید سریعاً از این گام‌ها برگردد.»

برگرفته ای از سایت رادیو فردا، ۲۰ نوامبر ۲۰۲۰