محمد مساعد برنده جایزه کمیته حفاظت از روزنامه‌نگاران شد

کمیته حفاظت از روزنامه‌نگاران نیویورک جایزه آزادی مطبوعات سال ۲۰۲۰ خود را به محمد مساعد و سه فعال رسانه‌ای دیگر اهدا کرد. مساعد در این سال جایزه آزادی بیان دویچه وله را نیز دریافت کرد.

اهدای جایزه آزادی مطبوعات کمیته حفاظت از روزنامه‌نگاران نیویورک شامگاه پنجشنبه، ۱۹ نوامبر (۲۹ آبان) مانند بسیاری از مراسم دیگر به صورت آنلاین برگزار شد.

این نهاد غیردولتی مدافع حقوق روزنامه‌نگاران جایزه امسال خود را به چهار روزنامه‌نگار از جمله محمد مساعد اهدا کرد. روزنامه‌نگار ایرانی به دلیل حکمی که برایش صادر شده حتی امکان شرکت مجازی در مراسم را نداشت.

او به اتهام «تبانی علیه امنیت ملی» و «تبلیغ علیه نظام» به چهار سال و نه ماه حبس، دو سال ممنوعیت از فعالیت روزنامه‌نگاری، و همچنین دو سال محرومیت از استفاده از همه وسایل ارتباطی محکوم شده است. مساعد تاکنون به دلیل فعالیت‌های روزنامه‌نگاری افشاگرانه‌اش دوبار دستگیر شده است.

از جمله فعالت‌های او می‌توان به اطلاع‌رسانی درباره قطع اینترنت هنگام اعتراضات آبان‌ ۱۳۹۸، گزارش در باره فساد حکومتی، اختلاس، مشکلات کارگری و همچنین عملکرد ضعیف دولت ایران در مقابله با ویروس کرونا نام برد.

محمد مساعد یکی از برندگان جایزه آزادی بیان دویچه‌‌وله در سال ۲۰۲۰ بود. او در پیامی ویدئویی از تهران به مناسبت دریافت این جایزه، بر اهمیت جریان آزاد اطلاعات به ویژه در روزهای بحرانی کرونا تأکید کرد و گفت: «ما خبرنگار هستیم؛ روابط عمومی و سرباز دولت‌ها نیستیم.»

علاوه بر این روزنامه‌نگار ایرانی، شهید العلم، عکاس خبری بنگلادشی، داپو اولورونیومی، مدیرعامل روزنامه‌ «پرمیوم تایمز» نیجریه و سوتلانا پروکوپیوا، همکار رادیو اروپای آزاد نیز جایزه آزادی مطبوعات کمیته حفاظت از روزنامه‌نگاران نیویورک را دریافت کردند.

برگرفته ای سایت صدای آلمان (دویچه وله) به زبان فارسی، ۲۱ نوامبر ۲۰۲۰