تفتیش گسترده منازل شهروندان بهایی توسط ماموران امنیتی

ماموران امنیتی جمهوری اسلامی خانه‌های شهروندان بهایی در چهار استان ایران را تفتیش کرده‌اند. ماموران در جریان این تفتیش کامپیوترها و لپ‌تاپ و کتب دینی این شهروندان را ضبط کرده و با خود برده‌اند.

اقدام نیروهای امنیتی حکومت اسلامی برای تفتیش خانه شهروندان بهایی در شهرهای مختلف ایران روز یکشنبه دوم آذر (۲۲ نوامبر) روی داده است.

خبرگزاری هرانا، ارگان خبری مجموعه فعالان حقوق بشر ایران، با انتشار گزارشی این اقدام ماموران امنیتی را “تفتیش کم‌سابقه” خوانده است. در گزارش هرانا آمده است که ده‌ها خانه شهروندان بهایی از سوی ماموران امنیتی مورد تفتیش قرار گرفته است. گفته می‌شود که منازل ۳۰ تا ۵۰ شهروند بهایی دست‌کم در چهار استان تهران، البرز، اصفهان و مازندران تفتیش شده‌اند. هرانا در ادامه گزارش خود نوشته است: «ماموران در جریان این بازرسی‌ها شماری از وسایل شخصی این شهروندان از جمله لپ‌تاپ، تلفن همراه، کامپیوتر شخصی و کتب مرتبط با آیین بهایی را ضبط کرده و با خود بردند.»

این خبرگزاری اعلام کرده است که فعالان حقوق بشر در ایران در حال حاضر تلاش برای گردآوری اطلاعات و تایید اسامی خانواده‌هایی دارند که خانه‌هایشان مورد تفتیش قرار گرفته است. مهدی محمودیان، فعال مدنی روز یکشنبه اسامی شماری از شهروندان بهایی را که خانه‌هایشان تفتیش شده در توییتر منتشر کرد.

هرانا درباره انگیزه ماموران امنیتی از انجام این “تفتیش کم‌سابقه” چنین نوشته است: «از دلایل این اقدام ماموران تا زمان تنظیم این گزارش اطلاعی در دست نیست. ماموران در زمان بازرسی برخی از این منازل حکم بازرسی ارائه کرده‌اند و منزل برخی از این شهروندان نیز بدون ارائه حکم مورد تفتیش قرار گرفته است.»

بر اساس آمار غیررسمی، بیش از ۳۰۰ هزار شهروند بهایی در ایران زندگی می‌کنند. این در حالی است که جمهوری اسلامی برای دیانت بهایی رسمیتی قائل نیست و به طور مستمر اقدام به نقض حقوق آن‌ها می‌نماید.

برگرفته ای سایت صدای آلمان (دویچه وله) به زبان فارسی، ۲۳ نوامبر ۲۰۲۰