سرنوشت پرونده دختر آبادان چه خواهد شد

غروب پنج‌شنبه اول آبان ۱۳۹۹، انتشار تصاویر چهره خونین «دختر آبادانی» در فضای مجازی با موج واکنش کاربران روبه‌رو شد. در این ویدیو، دختری جوان در منطقه «بریم» آبادان دیده می‌شود که با صورت خونین روی زمین افتاده است و زنان دیگری یا روی شکم او نشسته یا موهایش را در دست گرفته‌اند. یک مأمور حراست «پالایشگاه آبادان» نیز ابتدا با باتون و بعد با دست، بدن او را لمس می‌کند.

مسوولان چه کسانی هستند؟

چند ساعت بعد از انتشار این فیلم در فضای مجازی، «حمید مردانی‌پور»، دادستان عمومی و انقلاب آبادان علت این درگیری را اختلاف خانوادگی «بهاره چشم به‌راه» با صاحب‌خانه که گفته می‌شود مدیر فضای سبز پالایشگاه آبادان است، اعلام کرد. او گفت مأمور حراستی که با باتون و دست او را لمس کرده هم در بازداشت است.

ادعای اختلاف خانوادگی بهاره چشم به‌راه با «احمد جهان نژادیان»، مدیر فضای سبز پالایشگاه آبادان در حالی مطرح شد که به نوشته «داریوش معمار»، خبرنگاری که تصاویر ضرب و جرح این دختر آبادانی را منتشر کرده، او مورد تجاوز جهان نژادیان قرار گرفته و باردار هم شده است.

بنا بر این روایت، بهاره چشم به‌راه به خانه رییس حراست پالایشگاه نفت آبادان رفته بود تا در گفت‌وگو با همسر این مقام امنیتی، از ادامه مزاحمت او جلوگیری کند. در فضای مجازی هم یک فایل صوتی منتسب به جهان‌نژادیان منتشر شده است که مرد در این مکالمه، با الفاظی رکیک به زن طرف گفت‌وگو برای برقراری رابطه جنسی فشار می‌آورد.

پخش مصاحبه بهاره چشم به‌راه و پدر او با صداوسیما که در آن می‌گوید به اختلال روانی دچار است و در زمان ورود به خانه جهان نژادیان، حالت طبیعی نداشته است، نگرانی افکار عمومی را بابت تکرار سناریوی عوض شدن جای متهم و شاکی به خاطر نفوذ مدیر میانی پالایشگاه آبادان بیشتر کرده است.
از سوی دیگر، تهدید منتشر کنندگان این ویدیو از سوی مقامات قضایی آبادان از نظر کاربران فضای مجازی، قطعه دیگری شده است بر پازل تکراری برخورد با شاکی با متهم در این دست پرونده‌ها.

چه‌طور پی‌گیری کنیم؟

«موسی برزین خلیفه‌لو»، حقوق‌دان و مشاور حقوقی «ایران‌وایر» با بیان این که از فیلم کوتاه منتشر شده در فضای مجازی نمی‌توان مطمئن شد که مأمور حراست پالایشگاه نفت آبادان در ضرب و شتم بهاره چشم به‌راه دست داشته است، اضافه می‌کند: «اگر لمس بدن این زن توسط این مأمور در دادگاه مصداق آزار جنسی تلقی شود، او مرتکب جرم شده است.»
او می‌گوید: «اذیت و آزار دختر آبادانی توسط مأمور حراست اصلاً قابل توجیه نیست. ولی بر اساس آن چه در ویدیوی چند ثانیه‌ای دیدیم، نمی‌توان جرم خاصی را به آن مأمور نسبت داد؛ مگر این که فشاری که با باتون روی بدن زن انجام و دستی که روی پهلوی زن کشیده می‌شود، مصداق آزار جنسی تلقی شود. ضمناً ما تنها چند ثانیه از این درگیری طولانی را در فیلم می‌بینیم و اگر مأمور حراست شرکت نفت آبادان به هر شکلی در ضرب و شتم این زن مشارکت داشته است، می‌توان به او اتهام معاونت در این جرم را منتسب کرد. البته باید گفت نفس لمس کردن بدن زن و فشار دادن باتون بر روی بدن او حتی اگر جرم هم محسوب نشود، نوعی عمل خلاف شأن و البته تخلف سازمانی است که حراست شرکت نفت باید به این موضوع رسیدگی کند. بنابراین، تعلیق یا اخراج او از این سازمان یکی از برخوردهایی است که می‌توان با او انجام داد.»

این حقوق‌دان معتقد است ضرب و شتم بهاره چشم به‌راه از سوی خانواده جهان‌نژادیان حتی می‌تواند به مجازات حبس محکوم شود: «ضرب و شتم این زن توسط زنان حاضر در صحنه که مقامات قضایی هم آن را تأیید کرده‌اند، جرم است. به ویژه اگر زن آبادانی صدمه جسمی جدی دیده باشد، قاضی می‌تواند ضاربان را با شکایت شاکی به پرداخت دیه محکوم کند. حتی در صورتی که قاضی تشخیص دهد که ضاربان به طور جدی امنیت را سلب کرده‌اند، می‌تواند آن‌ها را به مجازات درجه شش که در “قانون مجازات اسلامی” توضیح داده شده است، محکوم کند.»

در قانون مجازات اسلامی، مجازات درجه شش از پرداخت جزای نقدی تا شلاق و البته شش ماه تا دو سال حبس را شامل می‌شود.

موسی برزین خلیفه‌لو با ابراز نگرانی نسبت به انحراف این پرونده از مسیر قانونی به خاطر اعمال نفوذ سیاسی، پخش مصاحبه بهاره چشم به‌راه و پدر او در صداوسیما را مصداق این انحراف ارزیابی می‌کند: «اقدام دادستانی آبادان که تنها یکی دو ساعت بعد از آن اتفاق در گفت‌وگو با رسانه‌ها، عامل این اتفاق را اختلاف شخصی مطرح می‌کند، کاری کاملاً غیرقضایی است و جای شرم دارد. دادستانی بدون این که وارد تحقیق در مورد این پرونده شود، به گفت‌وگو با صداوسیما می‌پردازد و به نوعی سعی می‌کند مقصر این اتفاق تلخ را خود آن زن آبادانی جلوه دهد. بعد از آن هم به ویژه گفت‌وگوی صداوسیما با آن زن مضروب و فشار بر او برای این که بگوید به اختلال روانی دچار است، کاملاً عملی سیاسی و خلاف قانون است. این دست حرکات، نگرانی‌ها را برای انحراف در پرونده و رسیدگی نکردن به ادعاهای زن آبادانی تقویت می‌کنند.»

برخی وکلای دادگستری در روزهای گذشته با پی‌گیری پرونده بهاره چشم به‌راه، برای دفاع از او در دادگاه اعلام آمادگی کرده‌اند. یک‌شنبه چهارم آبان ماه، «بابک پاک‌نیا»، وکیل دادگستری در صفحه توییتر خود از قبول وکالت بهاره چشم به‌راه خبر داد.

بعضی خبرنگاران استان خوزستان هم همان شب بازداشت بهاره چشم به‌راه، تهدید او مبنی بر متهم شدن به «زنا» در صورت شکایت از جهان‌نژادیان را مطرح کردند.

اما در چند روز گذشته در شبکه‌های اجتماعی، یک فایل صوتی منتسب به احمد جهان نژادیان منتشر شده که در آن یک مرد به یک زن که گفته می‌شود بهاره چشم به‌راه است، با الفاظی رکیک برای برقراری رابطه جنسی فشار می‌آورد. در صورت اثبات تعلق این صدا به این مدیر پالایشگاه، چه اتهامی را می‌توان به او نسبت داد؟

برگرفته ای از سایت ایران وایر، ۲۴ نوامبر ۲۰۲۰

موسی برزین خلیفه‌لو می‌گوید: «اگر صحت این فایل در مراجع قضایی تأیید شود، می‌توان دست‌کم این مدیر دولتی را به اتهام مزاحمت تلفنی مجازات کرد. اگر هم در این فایل بتوان سرنخی از رابطه نامشروع این مدیر با زن آبادانی به دست آورد، او می‌تواند بر اساس قانون مجازات اسلامی، به اتهام رابطه نامشروع به ۹۹ ضربه شلاق محکوم شود.»

«داریوش معمار»، خبرنگاری که فیلم درگیری را در صفحه شخصی خود منتشر کرده هم تهدید به برخورد شده است. او می‌گوید فیلم را نزدیکان احمد جهان نژادیان برای دفاع از پسرشان که بهاره را کتک زده است، گرفته‌اند.
موسی برزین خلیفه‌لو می‌گوید: «در مورد تهدید به بازداشت خبرنگاری که این خبر را منتشر کرده است هم باید گفت این تهدید کاملاً غیرقانونی است. اگر بخواهند خبرنگار را به اتهام نشر اکاذیب به قصد تشویش اذهان عمومی دستگیر کنند که این اتهام در مورد او اصلاً مصداق ندارد چون این صحنه و خبر دروغ نبود. اگر هم بخواهند بر اساس قانون ممنوعیت ترویج خشونت از طریق انتشار تصاویر ویدیویی در قانون جرایم رایانه‌ای برخوردی انجام دهند هم باز این کار خلاف قانون است. چرا که انتشار این تصاویر نه به قصد ترویج خشونت که برای اطلاع‌رسانی به مردم در راستای وظیفه خبرنگاری انجام شده است.»

برگرفته ای از سایت ایران وایر، ۲۴ نوامبر ۲۰۲۰