سجاد سیاح؛ همکار اطلاعات و سپاه مدیر عامل باشگاه تراکتورسازی تبریز شد

«محمدرضا زنوزی»، مالک «باشگاه تراکتورسازی تبریز»، روز گذشته (یک‌شنبه ۲آذر۱۳۹۹) مدیران جدید هیئت‌مدیره و مدیرعامل جدید این باشگاه را معرفی کرد.

روابط عمومی باشگاه تراکتور در بیانیه‌ای نوشته است که پس از استعفای «محمد علی‌پور» از مدیرعاملی این باشگاه، «ساختار مدیریتی این مجموعه نیز طبق سیاست‌های مدنظر مالک» و مصوبات هیئت‌مدیره تغییر کرده است.

به این ترتیب «سجاد سیاح خویی» به عنوان مدیرعامل باشگاه تراکتور منصوب شد. خبرگزاری امنیتی «فارس»، وابسته به سپاه پاسداران، او را «از مدیران برجسته اقتصادی» معرفی کرده است.

مدیرعامل جدید باشگاه تراکتور را «حسین زارعی» به هیئت‌مدیره معرفی کرده است. سرویس «بازار» خبرگزاری «ایسنا» ۲۸ مهر او را با تیتر «مدیر خوش‌نام بورس» معرفی کرده بود.

هم‌چنین «هوشنگ نصیرزاده»، مدیرعامل سابق باشگاه «ماشین‌سازی تبریز»، دیگر باشگاهی که در اختیار محمدرضا زنوزی است، به عنوان «معاون ورزشی باشگاه» منصوب شد. پیش از این آقای زنوزی، اتهاماتی سنگین را متوجه هوشنگ نصیرزاده کرده بود.

اما مدیرعامل جدید باشگاه تراکتور کیست؟


سال ۱۳۸۷ «شرکت سرمایه‌گذاری مهر اقتصاد ایرانیان» ۴۲.۵ سهام کارخانه عظیم تراکتورسازی تبریز را مانند دیگر شرکت‌ها و کارخانجاتی که سپاه پاسداران و نهادهای قدرت روی آن دست می‌گذارند، بسیار کم‌تر از قیمت واقعی و به بهای نازل ۱۷۷میلیارد تومان از دولت نهم خرید. ۴۵ میلیارد تومان را نیز در ابتدا و ۱۳۲ میلیارد تومان را طی اقساط پنج ساله پرداخت.

مهر اقتصاد ایرانیان یکی از شرکت‌های زیرمجموعه «موسسه مالی و اعتباری مهر»، وابسته به «نیروی مقاومت بسیج» است که سال ۱۳۷۹ بنا گذاشته شد و بعد به «سازمان بسیج مستضعفین» تغییر یافت.

سال ۱۳۹۰، سردار «علی اکبر پورجمشیدیان»، فرمانده وقت «سپاه عاشورا»، ناظر هیئت‌مدیره باشگاه تراکتورسازی شد تا انتقال کامل باشگاه از هیئت‌مدیره قبلی به سپاه را تسریع کند. از سال ۱۳۹۳ سردار «غلام عسگر کریمیان» نه تنها فرماندهی سپاه عاشورا که ریاست باشگاه تراکتورسازی را هم به دست آورد.

سال ۱۳۹۶ برای اولین بار هواداران تراکتور، به جمعیتی هوادار در ایران بدل شدند که در یک ورزشگاه فوتبال به صورت مستقیم به «سپاه پاسداران» حمله کردند. شعارهایی برای جدا شدن «گروه‌های نظامی» و «حیا کردن سپاه»، در «ورزشگاه یادگار امام» تبریز به گوش رسید. اول اردیبهشت سال ۱۳۹۷ سردار «عابدین خرم»، فرمانده سپاه عاشورای تبریز، گفت: «باشگاه تراکتورسازی تبریز در پایان فصل به بخش خصوصی و قابل اعتماد واگذار می‌شود.»

باشگاه تراکتور در ظاهر خصوصی شد، ولی در عمل آن را به محمدرضا زنوزی واگذار کردند که خود پرونده‌ای طویل در ارتباط با نهادهای نظامی، اطلاعاتی و اقتصادی داشت. او همان خریدار معروف «خودروی پژو محمود احمدی‌نژاد» است که ابتدا می‌خواست نامش در خفا بماند، اما بعد به واسطه وام‌هایی که گرفت و هرگز پس نداد، نامش رسانه‌ای شد.

خبرگزاری ایسنا ۲۶ آبان در گزارشی نوشت: «از زمانی که محمدرضا زنوزی به عنوان مالک، تراکتور را خریده است، این باشگاه ۷ مدیرعامل عوض کرده است.» کمترین عمر مدیریتی یک مدیر در مجموعه آقای زنوزی متعلق است به همین آخرین نفر یعنی محمد علی‌پور که فقط ۴۵ روز در اتاق مدیریت باشگاه نشست.

اما محمدرضا زنوزی، چه نوع مدیرانی را برای باشگاه می‌پسندد که هنوز هم هر حرکت‌شان زیر نظر سپاه پاسداران کنترل می‌شود؟

توجه داشته باشیم که سپاه پاسداران، طی چهار دهه اخیر، هرگز به صورت مستقیم برای اداره باشگاه‌های «استقلال» یا «پرسپولیس» وارد عمل نشده بود، اما برای کنترل تراکتور (به عنوان پرطرفدارترین تیم خارج از پایتخت) سال‌ها برنامه‌ریزی کرد.

ردپای سپاه پاسداران

شهریور سال ۱۳۹۶ «بانک مرکزی» اعتبار و صلاحیت اعضای جدید هیئت‌مدیره «موسسه مالی نور» را تایید می‌کند. در گزارشی که در جلسه معارفه اعضای جدید هیئت‌مدیره این موسسه قرائت شد، از قول بانک مرکزی اعضای جدید «دارای سوابق روشن و چشمگیر در عرصه بانکداری اسلامی» معرفی شدند.

مهر همان سال فاش شد که موسسه مالی نور متعلق به سپاه پاسداران است. خبرگزاری «تابناک» در گزارشی با بررسی راستی‌آزمایی این خبر، در نهایت نوشت: «موسسه نور با بحران‌هایی که در اقتصاد کشور ایجاد کرده، لقمه‌ای مناسب برای ایجاد تنش در داخل کشور است.»

در فهرست اعضای هیئت‌مدیره این موسسه مالی و اعتباری، نام «سجاد سیاح» ابتدا به عنوان عضو علی‌البدل و سپس به عنوان عضو هیئت‌مدیره به چشم می‌خورد. این نخستین ردپای سپاه پاسداران در کناره‌های خانه آقای سیاح است.

با سلام به بنیاد مستضعفان و ارادت به وزارت اطلاعات

سجاد سیاح می‌تواند در عین حالی که رابطه‌اش را با سپاه پاسداران حفظ کرده است، به نهادهای امنیتی دیگر هم به شدت نزدیک شود. خبرگزاری امنیتی فارس در نخستین خط از معرفی سوابق سجاد سیاح، او را مدیرعامل شرکت‌های «هلدینگ صبا» معرفی می‌کند.

شرکت‌های هلدینگ صبا، از زیرمجموعه‌های «بنیاد مستضعفان انقلاب اسلامی» است؛ نهادی که رئیس آن به صورت مستقیم از سوی رهبر جمهوری اسلامی تعیین می‌شود.

بنیاد مستضعفان چه به صورت مستقیم و چه به صورت غیرمستقیم مهم‌ترین و عمده‌ترین سهام‌دار شرکت‌های هلدینگ صبا یا به عبارتی «گروه برق و انرژی صبا» محسوب می‌شود. این هلدینگ و شرکت‌های زیرمجموعه‌اش تقریبا مالکیت تمامی نیروگاه‌های کشور را در اختیار دارد.

خرداد سال ۱۳۹۸ نام شرکت «صبا میهن» به عنوان یکی از هلدینگ‌های اقتصادی وزارت اطلاعات مطرح می‌شود. این شرکت از زیرمجموعه‌های شرکت‌های هلدینگ صبا بود.

شما این‌جا با یک اختاپوس اقتصادی مواجه می‌شوید، وقتی بدانید که آقای سجاد سیاح، مدیرعامل کنونی باشگاه تراکتور، به عنوان نماینده «شرکت کشت و صنعت نگین‌سبز»، وابسته به «ستاد اجرایی فرمان امام»، در هیئت‌مدیره شرکت هلدینگ صبا میهن عضویت دارد و در عین حال همین شرکت صبا میهن عضو هیئت‌مدیره «بیمه آسیا» هم است.

از سال ۱۳۸۹ نام سجاد سیاح در بیش از ۲۰ شرکت که به صورت مستقیم یا غیرمستقیم به نهادهای دولتی، نظامی یا امنیتی متصل و وابسته هستند به چشم می‌خورد.

اما برخی از این شرکت‌ها هم نام‌هایی عجیب و هم کاربردهایی غریب دارند. به صورت نمونه نام او در هیئت‌مدیره شرکت «سبدگردانی تصمیم‌نگار ارزش‌آفرینان» به چشم می‌خورد. سایت شرکت به صورت کامل از دسترس خارج شده است و شما نمی‌توانید با محتویات آن‌چه پیش‌تر یا در حال حاضر ارائه کرده‌اند یا می‌کنند آشنا شوید، اما آن‌ها هم‌چنان به شما کمک می‌کنند که در بازار بورس شکست بخورید.

یکی از تخصص‌های مشاوران شرکت سبدگردانی تصمیم‌نگار ارزش‌آفرینان مشاوره دادن به کسانی است که در بازار بورس شکست خورده‌اند و می‌خواهند سهام خود را بفروشند. آن‌ها سهام را می‌خرند و به قیمتی بالاتر به تازه‌واردهای این عرصه می‌فروشند. خبرگزاری امنیتی فارس سجاد سیاح را مدیرعامل شرکت «سرمایه‌گذاری گروه صنایع بهشهر» معرفی کرده است. این شرکت هم به صورت تخصصی در زمینه سرمایه‌گذاری بورس فعالیت می‌کند.

زمانی که سجاد سیاح به مدیرعاملی این شرکت رسید، ارزش گروه صنایع بهشهر بیش از ۱۳۰ میلیارد تومان تخمین زده می‌شد. یکی از مهم‌ترین سهام‌داران شرکت صنایع بهشهر «صندوق بازنشستگی کشور» است؛ صندوقی با بیش از ۱۰۰ شرکت و هلدینگ‌ اقتصادی در سراسر جغرافیای ایران که البته در پرداخت حقوق بازنشستگان ناکام می‌ماند.

تا این‌جا سجاد سیاح را متخصص در امور بانکی، برق و انرژی و بورس شناختیم که البته مدیرعاملی باشگاه تراکتور را هم بر عهده می‌گیرد. خبرگزاری امنیتی فارس سجاد سیاح را «کارشناس قوه قضاییه در امور بورس» معرفی کرده است. مشخص نیست او حد فاصل چه سال‌هایی به روسای قوه قضاییه مشاوره‌هایی در مورد بورس داده است.

چرخه اقتصادی، از جیب چپ به جیب راست

خبرگزاری‌های ایران می‌گویند که سجاد سیاح مدیرعاملی «اداره ریسک بانک مسکن» را بر عهده داشته است؛ اداره‌ای که صلاحیت شما را برای دریافت وام‌های بانک مسکن بررسی می‌کند و به بانک مرکزی می‌گوید که آیا پرداخت وام به شما ریسک محسوب می‌شود یا نه.

او از سال ۱۳۹۳ به عضویت شرکت «سرمایه‌گذاری خوارزمی» درآمد؛ یک شرکت موازی با تمامی شرکت‌هایی که تا این‌جا در مورد آن‌ها خواندید. مجموعه‌هایی که یا خودش یا شرکای کنونی‌اش در آن مدیرعامل یا عضو هیئت‌مدیره بودند سهام‌داران شرکت سرمایه‌گذاری خوارزمی هستند؛ «سپهر صادرات»، «گروه مالی بانک مسکن»، «گروه مالی سپهر صادرات».

گروه مالی سپهر صادرات متعلق است به بانک صادرات. ۱۲شهریور۱۳۹۹ «علی صالح‌آبادی»، مدیرعامل بانک توسعه صادرات ایران، به خبرگزاری تابناک گفت که «بانک صادرات سپر جمهوری اسلامی مقابل تحریم‌هاست.»

نگاهی به صدها صندوق‌، موسسه و شرکت‌های زیرمجموعه این بانک ثابت می‌کند که جمهوری اسلامی تلاش کرده است از تنها بانک ایرانی که اروپا برای رفع تحریم آن در سال‌های اخیر کوشیده است، به عنوان سپر مالی استفاده کند.

حسین زارعی که در جلسه هیئت‌مدیره باشگاه تراکتور، سجاد سیاح را به نیابت از محمدرضا زنوزی معرفی کرده بود، موسس و مدیرعامل گروه مالی سپهر محسوب می‌شد، تا این‌ که مهر ماه سال جاری از این مجموعه جدا شد و مدیرعاملی هلدینگ «دریک» را بر عهده گرفت.

حالا این‌جا داستان پیچیده‌تر می‌شود؛ شرکت «هواپیمایی آتا»، گروه سرمایه‌گذاری «هوایی آتا» و موسسه «آتا سنتر» که همگی متعلق به محمدرضا زنوزی، مالک باشگاه تراکتور، هستند، جزء زیرمجموعه‌های هلدینگ دریک محسوب می‌شوند. دریک متعلق به کیست؟ محمدرضا زنوزی.

آیا تا به‌ حال به این فکر کرده‌اید که نام شرکت خود را «صندوق سرمایه‌گذاری با درآمد ثابت تصمیم» بگذارید؟ پیش از شما سجاد سیاح گوی سبقت را ربوده است و شما دیگر قادر نیستید چنین نامی را برای یک بنگاه اقتصادی انتخاب کنید.

در این شرکت به شما آموزش می‌دهند که چگونه به درآمدهای نجومی ثابت در بازار سرمایه و بورس برسید؛ چیزی شبیه همان‌چه این روزها در صفحات اینستاگرامی، از زنان و مردانی می‌بینید که همگی می‌خواهند شما را یک شبه میلیاردر کنند.

سیاهه شرکت‌های دولتی که به بدنه نهادهای نظامی، سیاسی و امنیتی متصل هستند و سجاد سیاح به عنوان مدیر معتمد در آن‌ها حضور داشته، پرشمار است؛ عضویت در هیئت‌مدیره شرکت «اقتصاد نوین»، وابسته به «بانک اقتصاد نوین»، عضویت در شرکت «اعتباری نور»، تاسیس صندوق اعتباری «سرمایه‌گذاری پیشتاز»، عضویت هیئت‌مدیره شرکت «تامین آتیه مسکن»، تاسیس شرکت «آتیه سپهر آداک»، نایب‌رئیسی شرکت «کارگزاری کالا سپهر» و تاسیس شرکت «کارگزاری طلایی آزاد»، فقط بخشی از فعالیت‌های اقتصادی مدیرعامل جدید باشگاه تراکتور است.

برگرفته ای از سایت ایران وایر، ۲۴ نوامبر ۲۰۲۰