تداوم نگران‌کننده بلایای طبیعی در کنار بحران کُرونا؛ وقوع ۱۰۵۵ زلزله فقط در آبان‌‌ماه؛ تهران ۹‌بار در آبان لرزید

با وجود اینکه ایران با بحران شیوع ویروس کُرونا و افزایش شمار مرگ‌ و میرها مواجه است، اما مخاطرات طبیعی از جمله سیل و زلزله نیز در طول این مدت رخ داده‌اند. فقط در آبان‌ماه هزار و ۵۵ مورد زلزله به ثبت رسیده که ۹ مورد آن در تهران به وقوع پیوسته است.

با وجود اینکه کشور با بحران شیوع ویروس کُرونا و افزایش شمار مرگ‌ و میرها درگیر است، اما مخاطرات طبیعی از جمله سیل و زلزله نیز بطور نگران‌کننده تداوم پیدا کردند.

پدرام قودجانی رئیس مرکز عملیات اضطراری سازمان پیشگیری و مدیریت بحران تهران امروز دوشنبه ۳ آذرماه درباره جزئیات زلزله‌های ثبت شده در تهران و کل کشور گفت: «در سطح کشور مجموعا ۲۰۸ زمین‌لرزه با بزرگی بیشتر از ۲.۵ ریشتر رخ داده است».

به گفته‌ی وی، «از این تعداد ۹ زمین‌لرزه در محدوده استان تهران و مناطقی نظیر فیروزکوه، اشتهارد، طالقان، جوادآباد و… بوده است و در سطح مناطق ۲۲گانه شهر تهران هیچ زلزله بزرگتر از ۲.۵ ریشتر نداشتیم.»

بر اساس آمار مرکز ژئوفیزیک دانشگاه تهران فقط در آبان‌ماه، هزار و ۵۵ زلزله در کل کشور به ثبت رسیده که ۶۹درصد آن «بین ۲.۵ تا ۳ ریشتر»، «۵۶ مورد بین سه تا چهار ریشتر» و «هشت مورد نیز بیش از چهار ریشتر شدت داشته است.»

شدیدترین زلزله در سال ۱۳۹۹ مربوط به زلزله روز شنبه سوم آبان ماه و با شدت ۵.۴ ریشتر در عمق ۶ کیلومتری زمین شهرستان آوج در استان قزوین را لرزانده است.

با وجود زلزله‌خیز بودن کشور و نیاز مبرم به مدیریت بحران‌های طبیعی هنوز فرمانده عملیات مدیریت بحران در کل کشور مشخص نیست و نهادهای مختلف هر کدام به وقت نیاز مسئولیت مدیریت را بر دوش دیگری می‌اندازند و فرصت خدمات‌رسانی به‌موقع و همچنین مدیریت پس از حوادث طبیعی را نیز فراموش می‌کنند.

رضا کرمی‌ محمدی رئیس سازمان پیشگیری و مدیریت بحران تهران امروز همزمان با آغاز یک جشنواره «شهر آماده» گفته است: «ما هر ساله با یک بحران جدی مواجهیم و هر ۶ سال یکبار یک زلزله بزرگ، سیل مخرب و طوفان داشته‌ایم و نیازمند آمادگی بیشتری هستیم و بدون حضور مردم ما به نتیجه نمی‌رسیم.»

او گفت که «در دنیا هم بخش اعظم مدیریت بحران با مردم است، و مردم باید نقش محوری داشته باشند.»

یکی از نمونه‌های عدم مدیریت بحران در کشور، زلزله‌ی سه سال پیش سرپل ذهاب است که نهادهای مختلف وعده‌ و وعیدهایشان را نه تنها اجرا نکردند، بلکه بطور کلی وضعیت ساکنان این منطقه را نادیده می‌گیرند.

اکنون در هنگامه‌ی کُرونا که عمده مردم زیر سقف خانه‌ها بسر می‌برند، در صورت بروز هر حادثه‌ای به ویژه زلزله، جان‌شان به شدت در خطر است. در طول این سال‌ها، تجربه نشان داده که گروه‌های مدیریت بحران مانند نیروهای آتش‌نشانی، اورژانس و گروه‌های «هلال احمر» از تجهیزات لازم در مقابله با حوادث طبیعی برخوردار نیستند. گذشته از اینکه آموزش استاندارد و حرفه‌ای از جمله توسط سازمان‌های بین‌المللی و مدرن دنیا را نیز ندارند. این سازمان‌های کمک‌رسانی گاهی مانورهای تمرینی برگزار می‌کنند که بیشتر حالت نمایشی دارد و فقط صرف هزینه است آنهم در حالی که گاهی ممکن است باعث خسارت نیز بشوند! چندی پیش در روز پنجشنبه ۲۹ آبان‌ماه شرکت توزیع نیروی برق تهران در یک مانور سراسری قطع برق در تهران، برق مناطق ۲۲گانه تهران را بطور موقت قطع کرد که نارضایتی بسیاری از شهروندان را که کارشان بدون اتصال برق متوقف می‌شود به دنبال داشت.

برگرفته ای از سایت کیهان لندن، ۲۵ نوامبر ۲۰۲۰