پرداخت غرامتِ جنایات سپاه پاسداران انقلاب اسلامی از جیب مردم!

روزنامه «شرق» سه‌شنبه ۳ آذر به نقل از یک کارشناس اقتصادی نوشت پرداخت غرامت به خانواده قربانیان هواپیمای اوکراینی که با موشک‌های سپاه پاسداران انقلاب اسلامی سرنگون شده تا سقف ۲۰۰ میلیون یورو از صندوق ذخیره ارزی پرداخت خواهد شد!

هادی حق‌شناس کارشناس اقتصادی به «شرق» گفته است که پرداخت غرامت هواپیمای اوکراینی که تا سقف ۲۰۰ میلیون یورو در نظر گرفته شده، اعتبارات هزینه‌ای است و مسلماً نمی‎تواند در قالب وام باشد.

او همچنین می‌گوید: «پرداخت این غرامت باید به‌صورت ارزی باشد و از آنجا که منابع ارزی کشور محدود شده است، چاره‌ای جز این نداریم که چنین هزینه‌ای را از اعتبارات صندوق تأمین کنیم!»

همت قلی‌زاده کارشناس بودجه نیز به «شرق» گفته «مدت‌هاست که بودجه صندوق توسعه ملی منحرف شده و معلوم نیست چه کسی باید به این موضوع رسیدگی کند. قاعدتا پرداخت غرامت هواپیمای اوکراینی باید از طریق بیمه‌‎ها انجام شود اما چون بیمه‌ها توان پرداخت ندارند، احتمالاً تصمیم گرفته شده است که از این محل پرداخت شود.»

غلامرضا سلیمانی رئیس‌کل بیمه مرکزی ایران اواسط امرداد ۱۳۹۹ مدعی شد شرکت‌های بیمه‌ی اروپایی باید خسارت هواپیمای مسافربری اوکراینی را که با موشک سپاه پاسداران انقلاب اسلامی ساقط شد بپردازند و پرداخت غرامت به عهده شرکت‌های ایرانی نیست.

از سوی دیگر، معاون بیمه مرکزی ایران دی‌ماه ۱۳۹۸ گفته بود که خسارت هواپیمای اوکراینی حداکثر ۱۵۰ میلیون دلار است که دولت جمهوری اسلامی ایران پرداخت می‌کند.

حالا این خبر که قرار است غرامت این موشک‌پرانی فجیع و قتل ۱۷۶ سرنشین هواپیمای مسافری اوکراینی از صندوق ذخیره ارزی پرداخت شود در شبکه‌های اجتماعی واکنش‌های کاربران را به همراه داشته است. شماری از کاربران می‌پرسند سپاه پاسداران هواپیما را سرنگون کرده و مسافران و خدمه‌ی آن را کشته است؛ چرا خسارتش را باید مردم پرداخت کنند؟!

شاهین مقدم ساکن کانادا که همسر و فرزند خود را در حمله موشکی سپاه پاسداران به «پرواز ۷۵۲» از دست داده در اینستاگرام خود نوشته «این خبر فقط با هدف اختلاف‌افکنی بین مردم و بازماندگان است. برای اینکه مردم بگویند پول توسعه کشور خرج خانواده‌ها می‌شود. کدام حاکمیت تبهکار خرج کثافت‌کاری خودش را از جیب ملت می‌پردازد؟»

«پرواز ۷۵۲» هواپیمایی «اوکراین اینترنشنال» که از تهران به مقصد کی‌یف پرواز می‌کرد، سحرگاه ۱۸ دی ۱۳۹۸ (۸ ژانویه ۲۰۲۰) هشت دقیقه پس از برخاستن از فرودگاه «خمینی» هدف دو موشک سپاه پاسداران انقلاب اسلامی قرار گرفت و هر ۱۷۶ مسافر و خدمه آن کشته شدند.

بحث میزان غرامت و خسارت پرداختی در ارتباط با انهدام این هواپیما از جمله موضوعات مورد اختلاف میان جمهوری اسلامی در ایران و دولت اوکراین است.

مردم ایران در سال‌های اخیر بارها شاهد بوده‌اند که غرامتِ جنایات سپاه پاسداران و جمهوری اسلامی از جیب آنها پرداخت شده است. در موارد متعدد دادگاه‌های اروپایی و آمریکایی حکم داده‌اند که از اموال بلوکه شده ایران در خارج از کشور به عنوان‌ غرامت به خانواده قربانیان تروریسم که رژیم ایران یا گروه‌هایی مثل حزب‌الله به صورت نیابتی در آن دست داشته‌اند پرداخت شود. همچنین زندانیان دوتابعیتی و یا تبعه‌ی کشورهای خارجی که در ایران به گروگان گرفته شده بودند نیز با طرح شکایت در دادگاه‌های اروپا و آمریکا خواستار غرامت می‌شوند که باز هم دادگاه‌ها به همین پول‌های بلوکه‌شده که متعلق به مردم ایران است، حواله می‌دهند.

برگرفته ای از سایت کیهان لندن، ۲۵ نوامبر ۲۰۲۰