دستور آماده‌باش به ارتش اسرائیل برای دفع حملات احتمالی رژیم ایران

پایگاه خبری اکسیوس روز چهارشنبه ۲۵ نوامبر (۵ آذر) گزارش داد دولت اسرائیل به ارتش این کشور دستور داده تا پیش از پایان ریاست جمهوری دونالد ترامپ در آمریکا برای یک حمله نظامی در پاسخ به حملات احتمالی رژیم ایران آماده باشد.

مقامات ارشد اسرائیلی گفته‌اند دستور‌ به ارتش این کشور در مورد مقدمات اولیه حمله به ایران در نتیجه اطلاعات یا ارزیابی‌ها نیست بلکه مقامات ارشد اسرائیلی پیش‌بینی می‌کنند که «یک دوره بسیار حساس» قبل از مراسم سوگند جو بایدن در ۲۰ ژانویه ممکن است در پیش باشد.

اسرائیلی‌ها نگران‌اند که اگر دونالد ترامپ پیش از ترک کاخ سفید قصد اقدام نظامی علیه رژیم ایران داشته باشد احتمالاً حکومت اسلامی علیه اسرائیل تلافی‌ کرده و بطور مستقیم یا از طریق گروه‌های نیابتی وابسته به خود مثل حزب‌الله در سوریه، غزه و لبنان دست به گرفتن انتقام خواهد زد.

پایگاه خبری اسرائیلی نیوز والا نیز می‌نویسد بنی گانتز وزیر دفاع اسرائیل در دو هفته گذشته دو بار درباره ایران با کریستوفر میلر سرپرست وزارت دفاع آمریکا گفتگو کرده است. اوضاع سوریه و تفاهم‌نامه امنیتی بین اسرائیل و ایالات متحده از دیگر موضوعات مورد بحث آنها بوده است.

روزنامه نیویورک تایمز ۱۶ نوامبر گزارش داده بود که چندی پیش دونالد ترامپ در کاخ سفید در جمع مشاورانش گزینه حمله نظامی به تأسیسات اتمی ایران را بررسی کرده بود.

مقامات اسرائیلی می‌گویند اگر دولت ترامپ بخواهد علیه حکومت اسلامی ایران اقدام کند، انتظار می‌رود اسرائیل پیشاپیش در مورد اقدام واشنگتن هشدار دریافت کند. با این حال چون شرایط غیرقابل پیش‌بینی است به ارتش دستور داده شده آماده یک برخورد نظامی با جمهوری اسلامی باشد.

برخی تحلیلگران معتقدند اگر رژیم تهران دست به ماجراجویی نزند احتمال حمله از سوی اسرائیل یا سایرین علیه رژیم ایران وجود ندارد. منشه امیر سردبیر رادیو پیام اسرائیل اخیراً به بی‌بی‌سی فارسی گفته بود «احتمال جنگ را منهای صفر می‌بینم مگر آنکه نهادهای غیرمسئول تخت فرمان حکومت ایران توطئه کنند و ایالات متحده را مجبور کنند برای حفظ حیثیت خودش دست به اقدام نظامی بزند».

دو روز پیش از این حوثی‌های یمن مورد حمایت سپاه قدس با موشک «قدس۲» بار دیگر پالایشگاه آرامکو عربستان را هدف قرار دادند. در این حمله ایستگاه توزیع تأسیسات نفتی آرامکو خسارت دید.

عباس مقتدایی عضو هیأت رئیسه کمیسیون امنیت ملّی مجلس شورای اسلامی در واکنش به حمله نظامی احتمالی به مراکز اتمی ایران گفته «معتقدم شنیدن چنین حرف‌هایی و مطرح کردنش آنقدر ارزش ندارد که بخواهیم جواب بدهیم زیرا قدرت و توان ملی ما بیش از هر کشور دیگری در منطقه است!»

او مدعی شده «امروز آمریکا از نظر توان اجرایی و عملیاتی بسیار ضعیف‌تر از گذشته است و همانگونه که رهبری انقلاب گفتند «زمان بزن در روها تمام شده است!» این سخنان در حالی است که ماه‌هاست اسرائیل مواضع و پایگاه‌های سپاه پاسداران انقلاب اسلامی و نیروهای قدس و گروه‌های شبه‌نظامی وابسته به رژیم ایران را از جمله در سوریه و عراق مورد حمله قرار می‌دهد و مقامات مسئول در ایران حملات را انکار می‌کنند و اجساد کشته‌شدگان را بی‌سر و صدا به ایران برگردانده و دفن می‌کنند.

برگرفته ای از سایت کیهان لندن، ۲۶ نوامبر ۲۰۲۰