«سرنخ‌های» غیرقابل باور وزارت اطلاعات و «هالیوودی‌ترین» روایت از ترور محسن فخری‌زاده

وزارت اطلاعات حکومت اسلامی از شناسایی «سرنخ‌هایی از عوامل ترور» محسن فخری‌زاده، معاون وزیر دفاع و رییس سازمان پژوهش و نوآوری در این وزارتخانه خبر داد. این در حالی است که مقام‌ها و رسانه‌های حکومت اسلامی به انتشار گزارش‌های متناقض و آشفته درباره چگونگی انجام این ترور ادامه می‌دهند.

مرکز روابط عمومی و اطلاع‌رسانی وزارت اطلاعات، شامگاه یکشنبه با انتشار بیانیه کوتاهی اعلام کرد: «با اقدامات اطلاعاتی سربازان گمنام امام زمان [نیروهای وزارت اطلاعات] سرنخ‌هایی از عاملان این حمله تروریستی به دست آمده است که اطلاعات تکمیلی متعاقباً به استحضار ملت شریف ایران خواهد رسید.»

محسن فخری‌زاده، از فرماندهان ارشد سپاه پاسداران که از طراحان اصلی برنامه موشکی و هسته‌ای جمهوری اسلامی به شمار می‌رفت، روز جمعه در منطقه آبسرد در نزدیکی تهران در یک حمله کشته شد.

بیانیه وزارت اطلاعات یک روز پس از پیام علی خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی ایران منتشر شده که در آن خواسته بود «همه‌ دست‌اندرکاران، پیگیری این جنایت و مجازات قطعی عاملان و آمران آن» را «به جِدّ در دستور کار قرار دهند».

از زمان ترور مرگبار فخری‌زاده اطلاعات غیررسمی و گزارش‌های ضدونقیض فراوانی از سوی رسانه‌های داخل ایران درباره چگونگی انجام این ترور منتشر شده است. در تازه‌ترین گزارش، خبرگزاری فارس نزدیک به سپاه پاسداران مدعی شده که به «جزئیاتی از این عملیات» دست یافته است.

«عدم حضور عامل انسانی و تیراندازی‌ با سلاح خودکار»

بر اساس گزارش فارس، «خودرو ضدگلوله حامل محسن فخری‌زاده و همسر او، صبح جمعه به همراه ۳ ماشین تیم حفاظت از شهر رستمکلا در استان مازندران به سمت آبسرد در نزدیکی شهر دماوند در استان تهران حرکت می‌کند، اما چند کیلومتر مانده به محل حادثه، خودرو پیشرو تیم حفاظت، اسکورت را برای چک و خنثی محل مقصد ترک می‌کند.»

فارس اضافه می‌کند: «در همین لحظات، صدای ناشی از اصابت چند گلوله به ماشین، موجب جلب توجه فخری‌زاده و متوقف کردن ماشین می‌شود. فخری‌زاده به تصور اینکه صدا ناشی از برخورد با مانع خارجی یا اشکال در موتور خودرو بوده از ماشین پیاده می‌شود.»

این خبرگزاری ادامه می‌دهد: «در همین لحظه از خودرو نیسانی که در فاصله ۱۵۰ متری ماشین فخری‌زاده متوقف بوده، از یک دستگاه تیربار اتوماتیک کنترل از راه دور، شلیک‌های متعددی به سمت فخری‌زاده صورت می‌گیرد. دو گلوله به پهلو و یک گلوله به پشت فخری‌زاده برخورد می‌کند که به قطع نخاع او منجر می‌شود.»

فارس می‌نویسد: «در این اثنا سرتیم حفاظت بدن خود را حائل بدن فخری‌زاده می‌کند و چند تیر نیز به بدن این محافظ اصابت می‌کند. لحظاتی بعد همان نیسان متوقف شده نیز منفجر می‌شود. فخری‌زاده که زخمی شده بود به درمانگاه و از آنجا با بالگرد به بیمارستانی در تهران منتقل می‌شود که بعد از مدتی جان می‌دهد.»

خبرگزاری امنیتی فارس تاکید کرده که «این عملیات حدود ۳ دقیقه طول کشیده و هیچ عامل انسانی در محل ترور حضور نداشته است.» همچنین «تیراندازی‌ها تنها توسط سلاح خودکار انجام شده است و به جز محافظ فخری‌زاده که مجروح شد، هیچ فرد دیگری در این حادثه آسیب نمی‌بیند.»

به نوشته این خبرگزاری، با بررسی هویت مالک خودروی نیسان، مشخص شد که او «در ۸ آبان ماه سال جاری» یعنی یک ماه پیش، «از کشور خارج شده است.»

فارس در پایان می‌نویسد که ترور موفق فخری‌زاده در حالی بود که «در سالهای اخیر بارها عملیات‌های تروریستی علیه وی کشف و خنثی شده بود.»

آشفته‌گویی‌ها و اظهارات متناقض

این روایت فارس از ماجرای ترور فخری‌زاده در حالی است که هیچ منبع مقام رسمی حکومت اسلامی آن را تایید نکرده و همچنین قابل تایید برای منابع مستقل نیست.

همچنین این گزارش فارس در حالی است که امیر حاتمی، وزیر دفاع در اولین ساعات پس از ترور، روایت دیگری را از چگونگی انجام این ترور ارائه کرد.

او برخلاف خبرگزاری فارس که می‌گوید یک محافظ همراه فخری‌زاده بود، از حضور «سه محافظ» سخن گفت و ادامه داد که دو نفر از محافظان فخری‌زاده مجروح شدند و یک نفر از محافظان او کشته شد.

وزیر دفاع همچنین گفت: «بر اساس گزارشاتی که از این عملیات تروریستی داریم، ابتدا خودرو حامل ایشان مورد تیراندازی قرار می‌گیرد و حدود ۱۵ ثانیه بعد یک خودروی نیسان حامل مواد منفجره در فاصله ۱۵ متری ایشان منفجر می‌شود و حین انفجار هم دوباره تیراندازی می‌شود و مجموعه این عوامل منجر به شهادت ایشان می‌شود.»

حتی خبرنگار صداوسیما در اولین ساعات پس از ترور از بازداشت یکی از حمله‌کنندگان خبر داد.

اکنون وزارت اطلاعات حکومت اسلامی در حالی مدعی شناسایی «سرنخ‌های» این ترور است که ترور فخری‌زاده بیش از همیشه وجود حفره‌های اطلاعاتی و امنیتی در جمهوری اسلامی را نمایان کرده است.

برای کاهش از فشارهای ناشی از این رسوایی، احتمال دارد وزارت اطلاعات یا دیگر نهادهای اطلاعاتی جمهوری اسلامی به زودی کسانی را به عنوان «عوامل این ترور» معرفی کنند.

اما این ادعاهای سرویس‌های اطلاعاتی ایران دیگر حتی برای شهروندان داخل ایران قابل باور و اعتماد نیست. چندی پیش، مازیار ابراهیمی، یکی از کسانی که در سال ۱۳۹۱ به ترور دانشمندان هسته‌ای متهم شد و مدتی در ایران زندانی بود، اعلام کرد که او و دیگر متهمان این پرونده بی‌گناه بودند و زیر شکنجه به نقش داشتن در این ترورها اعتراف کردند.

برگرفته ای از سایت رادیو بین المللی فرانسه به زبان فارسی، ۳۰ نوامبر ۲۰۲۰