مشاهده آنفولانزای فوق حاد پرندگان در سه استان ایران؛ نگرانی از سرایت این بیماری به استان‌های دیگر

شهاب‌الدین منتظمی، مدیرکل دفتر حفاظت و مدیریت حیات وحش سازمان حفاظت محیط زیست، ضمن اشاره به مشاهده آنفلوآنزای فوق حاد پرندگان در سه استان کشور گفت: تعداد تلفات پرندگان به‌دلیل ابتلا به این بیماری زیاد نبوده است. اما این مقام دولتی از ارائه آمار دقیق خودداری کرد.

منتظمی در گفت و گو با ایسنا اظهار کرد: درحال‌ حاضر سازمان دامپزشکی مرگ پرندگان مهاجر به‌دلیل ابتلا به آنفلوآنزای فوق حاد پرندگان را در سه استان تایید کرده است که یکی از آن‌ها تالاب میقان در استان مرکزی و دیگری تالاب میل در استان اردبیل است همچنین در یکی از نقاط تالابی در استان مازندران آنفلوآنزای فوق حاد پرندگان گزارش شده است.

وی ادامه داد: سازمان حفاظت محیط‌ زیست از قبل احتمال می‌داد که بخشی از پرندگان مهاجر که از کشور روسیه وارد ایران می‌شوند، به این بیماری مبتلا باشند. از این‌رو جلساتی با سازمان دامپزشکی و وزارت بهداشت برگزار و هشدارهای لازم برای افزایش پایش و مدیریت این موضوع به دستگاه‌های مختلف در استان‌های کشور داده شد.

مدیرکل دفتر حفاظت و مدیریت حیات وحش سازمان حفاظت محیط زیست با تاکید بر اینکه همکاران ما در استان‌ها هرگونه تلفاتی در پرندگان مهاجر را به سازمان دامپزشکی برای نمونه‌برداری اعلام می‌کنند، تصریح کرد: درحال‌ حاضر تمامی لاشه‌های پرندگان مرده جمع‌آوری و به‌صورت بهداشتی دفع شده است.

منتظمی درباره این که چه توصیه‌هایی از سوی وزارت بهداشت و سازمان دامپزشکی برای مدیریت آنفلوآنزای فوق حاد پرندگان ارایه شده است، اظهار کرد: به‌هرحال درحال حاضر هیچگونه پروانه شکار برای مناطق درگیر بیماری صادر نمی‌شود و تمامی مناطق به‌صورت مرتب پایش و لاشه‌ها با رعایت پروتکل‌ها جمع‌آوری می‌شوند.

همچنین حمید غیاثی مدیرکل مدیریت بحران استان مرکزی گفت: تا عصر روز جمعه ۳۵۰ لاشه پرنده مبتلا به آنفلوآنزای فوق حاد پرندگان از سطح تالاب میقان اراک جمع آوری شد.

غیاثی در جلسه ستاد مدیریت بیماری کرونا در استان مرکزی اظهار کرد: در حال حاضر تنها تالاب میقان درگیر بیماری است و هنوز واحدهای صنعتی و خانگی و مرغداری ها درگیر بیمار نشده اند و سعی خواهیم کرد که بیماری در محدوده تالاب تحت کنترل درآید.

او ادامه داد: سطح آب در تالاب پایین است و حاشیه آن در واقع لجن زار شده که ورود به تالاب را برای جمع آوری لاشه بسیار سخت کرده است. تالاب ۲۶ هزار هکتار وسعت دارد و منطقه آبگیر آن ۱۲ هکتار است. در واقع باید برای پایش وضیت، حدود ۴ کیلومتر را داخل آب و لجن تردد کرد و امکان استفاده از قایق وجود ندارد که با این شرایط جمع آوری لاشه ها به سختی در حال انجام است.

حسین رضوانی، مدیرکل دامپزشکی مازندران گفت: صنعت مرغ مادر مازندران استفاده از واکسن آنفلوآنزا را جدی بگیرند. رضوانی ادامه داد: سال گذشته به دلیل مصرف واکسن آنفلوآنزا در مرغ مادر مشکلی مشاهده نشد و آسیب جدی به طیور گوشتی و مادر وارد نشد.

وی ادامه داد: ۲۰ کشور دنیا به ویژه کشورهای اطراف ایران مانند عراق، روسیه و قزاقستان درگیر آنفلوآنزا بودند و مازندران به دلیل وجود مرغ لاین، اجداد و مادر همیشه ویژه دیده می شود و حساسیت بالایی در این زمینه وجود دارد.

مدیرکل دامپزشکی مازندران با بیان اینکه در صنعت مرغ مادر مازندران استفاده از واکسن آنفلوآنزا جدی گرفته شد و تمامی واحدهای تولیدی اقدام به تزریق این واکسن می‌کنند و نگرانی وجود ندارد، افزود: نگرانی برای ورود پرندگان مهاجر همچنان وجود دارد و بازدید هفتگی که از تمامی آبگیرها انجام می‌شود خوشبختانه تاکنون موردی مشاهده نشد اما این نگرانی در استان مازندران به دلیل درگیر شدن کشورهای همسایه با این بیماری وجود دارد.

همزمان محمدرضا رسولی، مدیرکل دامپزشکی استان همدان با تأکید بر اینکه همدان از نظر آنفلوآنزای فوق حاد پرندگان پاک است، گفت: تلف شدن پرندگان در تالاب آق‌گل به علت آنفلوآنزای فوق حاد پرندگان نبوده و استان همدان فعلاً از این نظر پاک است.

رسولی در گفتگو با ایسنا، با اشاره به اینکه هر ساله با فرارسیدن فصل سرما و مهاجرت پرندگان به کشور ما احتمال بروز آنفلوآنزای فوق حادپرندگان وجود دارد، اظهار کرد: با توجه به اینکه همدان یکی از استان های پذیرنده پرندگان مهاجر است، از قبل تمهیدات لازم اندیشیده شده و ستاد آنفلوآنزای فوق حاد پرندگان در استان تشکیل شده است.

او با تأکید بر اینکه آمادگی لازم در استان در زمینه آنفلوآنزای فوق حاد پرندگان وجود دارد، تصریح کرد: گزارشاتی از تلف شدن پنج قطعه پرنده در تالاب آق‌گل داده شد که بلافاصله نیروهای دامپزشکی و محیط زیست استان از این پرندگان نمونه‌گیری کرده و در اداره کل دامپزشکی استان مورد بررسی قرار گرفته و آزمایشات مورد نیاز انجام شد که نشان داد هیچ موردی از آنفلوآنزا در این منطقه وجود نداشته است.

این در حالی است که ۱۱ رأس دام در یکی از دامداری‌های شهرستان اسدآباد تلف شده‌اند. او گفت: با توجه به بررسی‌ها و بازدیدهایی که از این دامداری صورت گرفت، مشخص شد هیچ‌ بیماری واگیری در تلفات این دامداری نبوده و این ۱۱ رأس دام به علت «پرخوری» تلف شدند.

ابراهیم نعمت‌گرگانی، رئیس اداره دامپزشکی شهرستان ملایر نیز به ایسنا گفت: تاکنون هیچ نشانه ای از آنفلوآنزای فوق حاد پرندگان در تالاب آق گل ملایر مشاهده نشده و تلفاتی در حد یک یا دو مورد غیرطبیعی نیست.

عادل مولا معاون محیط طبیعی اداره‌کل حفاظت محیط زیست خوزستان گفت: تاکنون گزارشی از آنفلوآنزای پرندگان در خوزستان ارائه نشده است، اما با توجه به همجواری منابع زیستی و اشتراک تالاب هورالعظیم بین استان خوزستان و کشور عراق نگرانی هایی در این زمینه وجود دارد.

او بیان کرد: اطلاع دقیقی از وضعیت این بیماری در کشور عراق نداریم. ممکن است موردی از بیماری وجود داشته باشد اما پایش نکرده باشند یا نخواهند موضوع را اطلاع‌رسانی کنند.

معاون محیط طبیعی اداره‌کل حفاظت محیط زیست خوزستان همچنین گفت: با توجه به مشاهده موارد آنفلوآنزای پرندگان در سه استان کشور و همچنین بالا بودن گستره بیماری، خطر بروز بیماری وجود دارد اما این مساله بستگی به این دارد که پرنده بیمار توان رسیدن به استان خوزستان را داشته باشد یا خیر.

وی با بیان اینکه امسال مجوز شکار پرندگان صادر نشده است، تصریح کرد: یکی از راه‌های پیشگیری از انتقال بیماری، جلوگیری از شکار و صید و استفاده از پرندگان است؛ البته شکار و فروش غیرمجاز پرندگان در بازار انجام می‌شود.

برگرفته ای از سایت رادیو بین المللی فرانسه به زبان فارسی، ۳۰ نوامبر ۲۰۲۰