جامعه جهانی بهائی نسبت به تشدید نقض حقوق اولیه بهائیان در ایران ابراز نگرانی کرد

سازمان «جامعه جهانی بهائی» با انتشار بیانیه‌ای یورش اخیر ماموران امنیتی جمهوری اسلامی به خانه‌های بهائیان در چند شهر ایران را محکوم کرد و آن را زنگ خطر افزایش نقض حقوق بشر علیه بهائیان دانست.

در بیانیه این سازمان که دوشنبه ۱۰ آذر منتشر شد، ضمن اشاره به حمله روز دوم آذر صدها مامور امنیتی به خانه‌ها و مغازه‌های شهروندان بهائی در دست کم هفت شهر ایران، نسبت به نقض بیش از پیش حقوق بهائیان ابراز نگرانی شده است.

دیان علائی، نماینده جامعه جهانی بهائیان در سازمان ملل در ژنو، در این بیانیه گفت: «یورش هماهنگ به منازل بسیاری از بهائیان بیانگر تعرض فاحش به حقوق اساسی شهروندان بهائی است و جز تعصب و تبعیض مذهبی دلیل دیگری ندارد. به ویژه، حمله به این منازل، ضبط بسیاری از وسایل و مطالبە اسناد مالکیت ممکن است نشانگر این باشد که مقامات در حال تدارک برای توقیف امالک بهائیان به شکلی هماهنگ‌تر و گسترده‌تر هستند.»

این حمله‌ها در شهرهای تهران، مشهد، کرج، اصفهان، کرمان، شاهین شهر، و بهارستان صورت گرفته است.

در این بیانیه با ذکر این موضوع که بهائیان تحت وحشت و تهدید توقیف اموال قرار گرفته‌اند و با آنها مانند مجرمان رفتار می‌شود، آمده است: «این تحولات دنباله الگویی از توقیف املاک خصوصی بهائیان از ابتدای انقلاب اسلامی ایران در سال ۱۳۵۷ است.»

پیشتر یک منبع آگاه و از نزدیکان کسانی که مورد حمله ماموران قرار گرفتند، به صدای آمریکا گفته بودند که روز یکشنبه ۲ آذر نیروهای امنیتی با یورش به منزل دستکم ۵۰ شهروند بهایی در شهرهای مختلف ایران، برخی از آنها را مورد بازجویی قرار دادند. به گفته این منبع آگاه، ماموران پس از بازرسی و ضبط لوازم شخصی این افراد، از جمله لپ تاپ، تبلت، گوشی‌های موبایل، و اسناد و مدارک شخصی‌شان، به تعدادی از آنها گفتند که باید طی روزهای آینده به اداره اطلاعات شهرهای محل سکونت خود مراجعه کنند.

به گفته این فرد مطلع، پس از مراجعه برخی از شهروندان به اداره اطلاعات شهر محل سکونت‌شان، از آنها را در رابطه با املاک و دارایی‌های‌شان سوالاتی پرسیده شد. وی گفت که نیروهای امنیتی از این شهروندان خواسته‌اند فهرست کاملی از اموال منقول و غیرمنقول خود و اعضای خانواده‌شان را بنویسند و بگویند که آن دارایی‌ها را چگونه و از کجا به دست آورده‌اند.

وزارت خارجه آمریکا چند روز پس از این اتفاق‌ها، به یورش نیروهای امنیتی به خانه‌های بهائیان در ایران واکنش نشان داد و خواستار به رسمیت شناختن حقوق اعضای این اقلیت توسط رژیم ایران شد.

کیل براون، معاون سخنگوی وزارت خارجه آمریکا، در پیامی با اشاره به یورش اخیر نیروهای امنیتی به خانه‌های شهروندان بهائی در ایران گفت که رژیم ایران ده‌ها تن از بهائیان را تنها به دلیل اعتقادات‌شان زندانی کرده است. او خواستار آزادی بهائیان زندانی و احترام رژیم ایران به حقوق آنان شد.

برگفته ای از سایت فارسی صدای امریکا، ۲ دسامبر ۲۰۲۰