روزنامه فرهیختگان خبر دستگیری رئیس اسبق حفاظت اطلاعات دادگستری استان تهران را تائید کرد

چند روز پس از آنکه در فضای مجازی خبر دستگیری چند چهره قضائی منتشر شد، روزنامه فرهیختگان تائید کرده است که یک قاضی و همچنین رئیس اسبق دادگستری استان تهران و سمنان بازداشت شده است.

این روزنامه هویت این دو نفر را به صورت کامل اعلام نکرده است و تنها ابتدای نام و نام خانوادگی آن‌ها را «م.ش» و «ا.ض» اعلام کرده است.

اما رئیس اسبق حفاظت اطلاعات دادگستری تهران که بود؟

«ابوالفضل ضیایی»، رئیس اسبق حفاظت اطلاعات دادگستری استان تهران در تیرماه ۱۳۹۳ با حکم غلامحسین اسماعیلی، سخنگوی فعلی قوه قضائیه که در آن زمان رئیس‌کل دادگستری تهران بود به این سمت منصوب شد. او تا مهرماه ۱۳۹۵ در این سمت بود و بعد به صورت ناگهانی از کار برکنار شد.

غلامحسین اسماعیلی در زمان برکناری ضیایی که گویا برخلاف میل او انجام شده بود، مجموعه دادگستری تهران را در «رتبه اول» برخورد با «عناصر نامطلوب در قوه قضائیه» دانست. او گفت که دستیابی به این جایگاه را مدیون «تلاش، مسئولیت شناسی، کار مداوم و خستگی‌ناپذیر و مستمر با حس مسئولیت بسیار بالا و با روحیه‌ای فساد ستیز و عملکردی دقیق، منضبط و منطبق بر ضوابط و مقررات و هماهنگی بسیار خوب و شایسته آقای ضیایی است.»

اما دیرزمانی از بیان این تعریف و تمجیدها نگذشت که صادق لاریجانی پیش از موعد از ریاست قوه قضائیه کنار گذاشته شد و ابراهیم رئیسی در اسفندماه سال ۱۳۹۷ بر صندلی قاضی‌القضاتی نشست.

کار تصفیه نزدیکان صادق لاریجانی و اعلام اتهامات فساد درباره خود او چند ماه پیش از برکناری‌اش کلید خورده بود.

اما نام ابوالفضل ضیایی چند ماه بعدتر و به صورت غیررسمی در پرونده فساد صادق آملی لاریجانی و اکبر طبری مطرح شد.

اکبر طبری، معاون دفتر صادق آملی لاریجانی در قوه قضائیه بود که در تیرماه سال ۱۳۹۸ از سوی سازمان اطلاعات سپاه دستگیر شد. مأموران اطلاعات سپاه او را زمانی دستگیر کردند که میهمان ویلای صادق لاریجانی در شمال کشور بود.

روز ۶ تیرماه سال ۱۳۹۸ و دو هفته پیش از آنکه طبری دستگیر شود، اتهام فساد به آملی لاریجانی چنان شدت گرفت که او را واداشت تا از طریق دفترش در مجمع تشخیص مصلحت نظام جوابیه‌ای به خبرگزاری ایرنا ارسال کند.

تحلیل آملی لاریجانی از اهداف این افشاگری‌ها درباره مفاسد او و اکبر طبری در این نامه به‌صراحت کلید زدن «پروژه‌ای بزرگ‌تر» ذکر شده است؛ پروژه حذف گزینه رهبری: «طرح این اتهامات ابزاری است برای پروژه‌ای بزرگ‌تر در تخریب رئیس پیشین قوه قضاییه. ظاهراً احقاد بدریه و حنینیه چنان غلیان کرده که راهی جز این‌گونه تخریب‌های ناجوانمردانه و خلاف شرع و اخلاق ندیده‌اند.»

اما ابوالفضل ضیایی که در روزهای گذشته دستگیر شده است نامش در حاشیه رسیدگی به پرونده اکبر طبری و یاران لاریجانی در قوه قضائیه مطرح شده بود.

در ماه‌های گذشته خبرهایی غیررسمی از سوی نزدیکان ابراهیم رئیسی، منتشر شده بود که ابوالفضل ضیایی را به‌عنوان جاسوس «صادق لاریجانی، علی خلفی و محسنی اژه‌ای» در تشکیلات حفاظت اطلاعات قوه قضائیه معرفی می‌کرد.

علی خلفی، معاون سابق قوه قضائیه ایران در اردیبهشت‌ماه امسال درگذشت. رسانه‌های داخلی اخبار ضدونقیضی در مورد دلیل فوت او ذکر کردند. در حالی که خبرگزاری‌های نزدیک به سپاه دلیل مرگ او را ابتلا به کرونا نوشتند، خبرگزاری قوه قضائیه نارسائی کبدی مزمن را علت مرگ اعلام کرد.

غلامحسین محسنی اژه‌ای که در پرونده ابوالفضل ضیایی هم نام او در کنار صادق لاریجانی و علی خلفی ذکر شده، هم‌اکنون معاون اول قوه قضائیه است.

در اخباری که از سوی نزدیکان ابراهیم رئیسی به صورت غیررسمی به بیرون درز داده می‌شود آقای ضیایی متهم شده است که از اسماعیل خطیب، رئیس سابق حفاظت اطلاعات قوه قضائیه برای این سه نفر جاسوسی می‌کرده است.

اسماعیل خطیب در تیرماه سال ۱۳۹۸ از کار خود برکنار شد و خود او نیز از سوی چهره‌های نزدیک به ابراهیم رئیسی متهم شده است که در شبکه فساد لاریجانی و طبری نقش داشته است.

ابوالفضل ضیایی گرچه در مهرماه ۱۳۹۵ از سمت ریاست حفاظت اطلاعات دادگستری تهران برکنار شد ولی همچنان به‌عنوان دادیار دادسرای انتظامی قضات مشغول به کار بود.

در روزهای گذشته علاوه بر ابوالفضل ضیایی، محمدجواد رشیدی، رئیس سابق اداره امنیت حفاظت اطلاعات قوه قضائیه و کیومرث نیاز آذری، مدیکل سابق وزارت اطلاعات در استان مازندران نیز از سوی سازمان اطلاعات سپاه دستگیر شده‌اند.

هر دو این چهره‌ها در حلقه دوم نزدیکان صادق لاریجانی قرار داشتند. آن‌ها از سوی ماموران امنیتی متهم شده‌اند که در شبکه گسترده‌ای از فساد سازمان یافته نقش داشته‌اند.

تمامی برنامه‌های دستگیری‌ و تشکیل پرونده قضائی برای نزدیکان صادق لاریجانی در دو سال گذشته و پس از روی کار آمدن ابراهیم رئیسی از سوی سازمان اطلاعات سپاه انجام شده است. این شاید نشانه‌ای از برنامه مشترک ابراهیم رئیسی و سپاه برای حذف کامل صادق لاریجانی از قدرت باشد.

پرونده فساد در قوه قضائیه و دیگر ارکان جمهوری اسلامی و اتهاماتی که به صادق لاریجانی و البته دیگر گزینه رهبری یعنی علی‌اکبر ناطق نوری نسبت داده شد، آن‌ها را تا حدود زیادی از دایره جانشینان احتمالی رهبری جمهوری اسلامی خارج کرده است.

از ابراهیم رئیسی به‌عنوان گزینه مطلوب سپاه برای آینده جمهوری اسلامی پس از مرگ خامنه‌ای یاد می‌شود؛ فردی نه‌چندان مقتدر که می‌تواند در مشت سرداران سپاه قرار بگیرد. اما لاریجانی و ناطق نوری نیز روزگاری در همین جایگاه قرار داشتند و بعدتر مغضوب سپاه شدند.

پروژه حذف چهره‌های محتمل رهبری گرچه اکنون به میانداری رئیسی و ظاهراً در راستای نزدیک‌کردن او به صندلی رهبر آینده انجام می‌شود ولی این احتمال را نیز منتفی نمی‌کند که او نیز می‌تواند قطعه‌ای کوچک از برنامه سپاه برای به رهبری رساندن فردی دیگر باشد؛ فردی که اکنون در سایه نشسته و جنگ خونین رقبایش را تماشا می‌کند.

برگرفته ای از سایت ایندیپندنت به زبان فارسی، ۲ دسامبر ۲۰۲۰