بانک مرکزی : ۳ میلیارد دلار سرمایه از ایران خارج شده است

براساس آمارهای بانک مرکزی در ۳ ماه نخست سال جاری حدود دو میلیارد و ۹۰۳ میلیون دلار از ایران  خارج شده است. هر چند خروج سرمایه  در یک سال گذشته  کاهشی ۷۵۰ میلیون دلاری داشته اما نشان می‌دهد که افراد به دلیل نا اطمینانی از آینده اقتصادی همچنین نامشخص بودن سیاست‌ها و مشی تصمیم‌ها، ترجیح می‌دهند سرمایه‌های خود را به دلار تبدیل کرده و از کشور خارج کنند.

در این گزارش آمده است که  این روند در ۱۰ سال اخیر بر ایران  حاکم بوده است؛ به گونه‌ای که در سال‌های ۸۹ تا ۳ ماهه نخست سال جاری حدود ۱۱۳ میلیارد  و ۲۶۹ میلیون دلار از کشور خارج شده است. این در حالی که  کل درآمد نفتی ایران در سال ۲۰۱۹ حدود  ۱۹ میلیارد و ۲۳۳ میلیون دلار برآورد شده بود.

روزنامه آفتاب یزد وابسته به اصلاح طلبان در این باره نوشته است:  به نظر می‌رسد امضای برجام نیز برای ترغیب کشورها و شرکت‌های خارجی در ایران تاثیر خاصی بر روند خروج سرمایه از کشور نداشته است چرا که در سال‌های ۹۴ تا ۹۷ که امریکا به صورت یک جانبه از آن خارج شد ۵۶ میلیارد و ۱۶۵ میلیون دلار سرمایه راهی سایر کشورها شدند.

در ادامه نگاشته که  این امر نشان می‌دهد که وجود ثبات در همه بخش‌های یک کشور تا چه میزان می‌تواند بر روند ورود و خروج سرمایه و سرمایه‌داران موثر باشد.

این در حالی که از سال ۸۹ تا ۳ ماهه نخست سال جاری، تنها در سال ۹۳ و به واسطه روی کار آمدن دولت یازدهم، حساب خالص سرمایه مثبت شد و به ۵۵۹ میلیون دلار رسید. هر چند روند خروج سرمایه در سال‌های بعدی ادامه داشت.

پیشتر نیز بانک جهانی و صندوق بین‌المللی پول برخی پیش بینی کردند که  تا پایان سال جاری میلادی متوسط نرخ تورم کشور در ۳۲ درصد خواهد بود.  نرخ رشد اقتصادی در این سال نیز بین منفی ۴٫۵ تا منفی ۵ درصد برآورد شده است.

با توجه به گزارش نهادهای داخلی همچنین پیش‌بینی نهادهای خارجی از اقتصاد ایران تا پایان سال جاری میلادی به نظر می‌رسد جریان خروج سرمایه از کشور همچنان ادامه داشته باشد.

بر اساس گزارش بانک مرکزی از نماگرهای اقتصادی در ۳ ماه نخست سال جاری، در این مدت تغییر در ذخایر ارزی بین‌المللی بانک مرکزی منفی یک میلیارد دلار بوده که نسبت به مدت مشابه سال گذشته حدود ۶۶۰  میلیون دلار کمتر بوده است.

برگرفته ای از سایت رادیو پیام اسرائیل، ۳ دسامبر ۲۰۲۰