کُرونا در ایران؛ بیش از ۵۰ هزار جان‌باخته؛ احتمال بازگشت سنگین‌تر و سهمگین‌تر بیماری

بر اساس آمار مورد ادعای وزارت بهداشت جمهوری اسلامی شمار جانباختگان بیماری کُرونا در ایران از مرز ۵۰ هزار عبور کرده و تعداد یک میلیون و ۲۸ هزار و ۹۸۶ تن رسیده است.

سیما سادات لاری سخنگوی وزارت بهداشت ظهر شنبه ۱۵ آذر ۱۳۹۹ اعلام کرد «بر اساس معیارهای قطعی تشخیصی در ۲۴ ساعت گذشته، ۱۲ هزار و ۱۵۱ بیمار جدید مبتلا به کووید ۱۹ در کشور شناسایی شد و هزار و ۵۶۲ نفر بستری شدند. با این حساب، مجموع بیماران کووید ۱۹ در کشور به یک میلیون و ۲۸ هزار و ۹۸۶ نفر رسید.»

سخنگوی وزارت بهداشت گفته در شبانه‌روز گذشته ۳۲۱ بیمار دیگر از مبتلایان قطعی به کُرونا جان باخته‌اند و بر این اساس مجموع جانباختگان این بیماری در ایران از مرز ۵۰ هزار عبور کرده است.

از میان بیماران بستری شده نیز ۵۸۱۷ نفر در وضعیت شدید این بیماری قرار دارند.

سیما سادات لاری افزوده که در حال حاضر ۶۴ شهرستان در وضعیت قرمز، ۲۷۸ شهرستان نارنجی و ۱۰۶ شهرستان در وضعیت زرد قرار دارند.

در حالی که میانگین نرخ مرگ بر اثر ابتلا به کُرونا در جهان ۳.۲ درصد است، بر پایه آمار ارائه شده از سوی حکومت، این نرخ در ایران بیش از دو برابر میانگین جهانی و ۶.۵ درصد است. این در حالیست که بسیاری از کارشناسان آمار واقعی مبتلایان و جانباختگان کُرونا در ایران را خیلی بیش از آمارهای ارائه شده از سوی وزارت بهداشت و حتاده برابر ارزیابی می‌کنند.

طی شبانه‌روز از جمعه به شنبه در حالی ۱۲ هزار و ۱۵۱ مبتلای جدید شناسایی و ۳۲۱ بیمار دیگر جان خود را از دست داده‌اند که طی روزهای گذشته محدودیت‌های کرونایی در چند شهر ایران ایجاد شده است.

سخنگوی وزارت بهداشت در همین رابطه گفته که «به رغم کاهش شهرهای قرمز و کاهش نسبی موارد بستری و مرگ و میر کرونا در هفته گذشته که مرهون همراهی مردم و همکاری‌های بین بخشی و تلاش شبانه‌روزی کادر بهداشتی و درمانی است اما نمودار موارد بستری در برخی استان‌ها مانند گیلان، مازندران و گلستان صعودی است و به رغم بهبود نسبی وضعیت در کشور وضعیت حساس، ناپایدار و شکننده است و بیم آن می رود که سهل‌انگاری و عادی‌انگاری موجب خیز مجدد بیماری بشود.»

علیرضا زالی فرمانده عملیات مدیریت بیماری کُرونا در پایتخت نیز روز شنبه ۱۵ آذر ۱۳۹۹ گفته که «شهر تهران با وجود تصورات ما شرایط نامطلوبی نسبت به بیماری کرونا دارد. امروز ۵۰۰ بیمار جدید در تهران بستری شده‌اند که از آنها ۱۳۵ بیمار در بخش مراقب‌های ویژه بستری هستند. در کل استان تهران بالای ۴ هزار و ۵۰۰ بیمار در ۲۴ ساعت گذشته، تست مثبت کرونا داشته اند. انگار یک بیمارستان بزرگ ۵۰۰ تخته را باید امروز در تهران افتتاح می‌کردیم.»

علیرضا زالی افزوده که «تهران کماکان شکننده است و نباید وضعیت را مطلوب و با ثبات بدانیم. با پدیده بازگشت مواجه هستیم و ممکن است مجددا بازگشت سنگین‌تر و سهمگین‌تر بیماری را ببینیم.»

بر اساس اعلام وزارت بهداشت، پایتخت از ۱۵ آذر «از قرمز به وضعیت نارنجی تغییر وضعیت داده است، میزان محدودیت‌ها در شهرهایی که مانند تهران از وضعیت قرمز به نارنجی رسیده‌اند، کاهش یافته، برخی مشاغل مانند پاساژها، فروشگاه‌های بزرگ، فروشگاه‌های لباس، اسباب‌بازی، مراکز خرید و فروش خودرو و املاک، قنادی‌ها و بستنی‌فروشی‌ها بازگشایی می‌شوند اما تردد بین شهری با خودروهای پلاک غیربومی ممنوع است و هرگونه تردد با خودرو از ساعت ۲۱ تا چهار صبح از این پس نه تنها در شهرهای قرمز بلکه در شهرهای نارنجی هم ممنوع است.»

با اینهمه علیرضا رئیسی سخنگوی ستاد ملی کُرونا تأکید کرده که وضعیت نارنجی در تهران و بسیاری شهرهای دیگر شکننده است: «تغییر رنگ شهرها به معنای کنترل اپیدمی نیست. وضعیت نارنجی در شهر تهران و بسیاری از شهرها شکننده است و اگر مردم پروتکل‌ها به طور جدی رعایت نکنند ممکن است هفته‌های آینده دوباره با تغییر رنگ محدودیت‌ها تشدید شود.»

حسن روحانی اما اعلام کرد که وضعیت هفت شهر از ۶۴ شهر قرمز ایران «قرمز شدید» و وضعیت تهران «نارنجی لب مرز» است: «شرایط تهران نارنجی اما لب مرز است و همه نیروها باید تلاش ‌کنند به دقت همه مقررات اجرا شود. زیرا اگر مقررات به خوبی اجرا نشود، شهری که نارنجی شده ممکن است بعد از یک یا دو هفته دچار مشکل شده و به وضعیت قرمز بازگردد.»

در شرایطی که تهران و چند شهر دیگر طی دو هفته گذشته با محدودیت‌هایی روبرو بودند اما روز شنبه ۱۵ آذر ۱۳۹۹ ابراهیم درستی نماینده وزارت صمت در اتاق اصناف گفته که «از امروز تمامی واحد‌های صنفی که در گروه‌های شغلی یک و دو قرار دارند، اجازه فعالیت و بازگشایی واحد‌های خود را دارند. آرایشگاه‌های زنانه و تالار‌های پذیرایی جزو صنوفی هستند که در گروه شغلی دوم قرار دارند، اما اجازه فعالیت به آنها داده نمی‌شود.»

نماینده وزارت صمت در اتاق اصناف افزوده که «از تمامی واحد‌های صنفی که در این ایام مجاز به فعالیت هستند خواهش مندیم که تمام پروتکل‌های بهداشتی را رعایت و از تجمع مردم درب واحد‌های خود جلوگیری کنند. همچنین از واحد‌های صنفی گروه ۳ و ۴ نیز خواهش مندیم به هیچ عنوان اقدام به بازگشایی واحد‌های خود نکنند تا با رعایت همین موارد، هرچه سریع‌تر شاهد ریشه کن شدن ویروس کُرونا شویم.»

در همین حال طبق مصوبه ستاد ملی مقابله با کُرونا از امروز شنبه ۱۵ آذرماه محدودیت‌ و منع تردد از ساعت ۹ شب تا چهار بامداد که تا کنون تنها در شهرهای قرمز اعمال می‌شد، در کلیه ۲۷۸ شهر نارنجی نیز برقرار خواهد بود.

دلیل گسترده‌تر شدن محدودیت‌ها «پیشگیری از دورهمی‌های خانوادگی» عنوان شده است. علیرضا رئیسی سخنگوی ستاد ملی مقابله با کُرونا اعلام کرده که ۵۱ درصد عامل انتقال ویروس همین معاشرت‌های خانوادگی و دوستانه است.

همراه داشتن کارت ملی برای افرادی که تست کُرونای آنها مثبت شده نیز الزامی است و به گفته علیرضا رئیسی «در شش روز گذشته جلوی ورود ۶۴۰۰ نفر از مبتلایان به هواپیما، قطار‌، اتوبوس و تاکسی گرفته شده است.»

برگرفته ای از سایت کیهان لندن، ۷ دسامبر ۲۰۲۰