سخنگوی دولت: «دورهمی شب یلدا را کم کنید!»

علی ربیعی سخنگوی دولت می‌گوید مردم برای جلوگیری از افزایش شیوع کُرونا از همنشینی‌های‌ شب یلدا را کم کنند. اما در سایه‌ی وزارت بهداشت، روضه‌خوانی در حسینیه‌ها و همچنین مراسم بزرگداشت محسن فخری‌زاده از عوامل اتمی جمهوری اسلامی بدون هیچ مانعی برگزار می‌شود.

اراک پس از لغو محدودیت‌ها

علی ربیعی سخنگوی دولت امروز سه‌شنبه ۱۸ آذرماه از نگرانی دولت از «دورهمی‌های خانوادگی شب یلدا» خبر داد. او خواستار رعایت «پروتکل‌ها بهداشتی» و «عدم حضور در دورهمی‌های خانوادگی» شد تا «شب یلدا را امسال با رعایت پروتکل‌ها و کم شدن دورهمی‌ها سپری کنیم.»

محمد طالب‌پور رئیس بیمارستان سینا در تهران نیز با «شکننده» خواندن کاهش آمار کُرونا و شمار بیماران این بیمارستان نسبت به افزایش مجدد بیماری در پی برگزاری «دورهمی‌ها و مراسمی همچون شب یلدا» هشدار داد.

رئیس بیمارستان سینا افزود: «دیگر درخواست رعایت نکات بهداشتی و عدم مراجعه به اماکن شلوغ و مهمانی‌ها از مردم از سمت ما به نوعی التماس شبیه است. باید از شب یلدا، عید و… چشم‌پوشی کرد تا زنده بمانیم و شرایط مانند قبل شود.»

بر اساس آمارهای رسمی بیش از یک میلیون نفر در ایران به کُرونا مبتلا شده‌اند و بیش از پنجاه هزار نفر نیز جان خود را از دست داده‌اند. مقامات وزارت بهداشت می‌گویند با اجرای محدودیت‌های دو هفته‌ای که ۱۵ آذرماه به پایان رسید، توانسته‌اند زنجیره انتقال ویروس را بشکنند و دیگر وضع دوباره محدودیت‌های اجتماعی برای مناطق نارنجی ضرورتی ندارد.

ستاد مقابله با کُرونا بر این اساس، محدودیت‌های اجتماعی را در حداقل ۶۰ شهرستان قرمز در وضعیت نارنجی قرار داد تا دوباره همه مشاغل از هر سه گروه تعیین شده، فعالیت خود را از سر بگیرند.

هرچند تصاویر و ویدئوهای منتشر شده در فضای مجازی و حتی گزارش‌های صداوسیمای جمهوری اسلامی از وضعیت مترو، فعالیت کسبه با کرکره‌های نیمه‌باز و جمعیت شناور در خیابان‌ها، حاکی از این است که در اجرای پروتکل‌های محدودیت نیز سهل‌انگاری شده است.

https://www.instagram.com/p/CIiPJyPh5Sh/?utm_source=ig_embed

در این بین، مراسم‌ مذهبی، سخنرانی‌ها و روضه‌خوانی‌ها در حسینیه‌ها بدون مانع برگزار شده است. در تهران در وضعیت بحرانی تحت عنوان قرمز یا نارنجی، هیئت‌های مذهبی بطور مستمر فعال بودند و در مناطق مختلف تهران مراسم اجرا کرده و در مورد برنامه‌های آینده‌ی خود را نیز اطلاع‌رسانی می‌کنند.

از سوی دیگر، بزرگداشت‌های متعددی برای محسن فخری‌زاده از سرداران سپاه پاسداران انقلاب اسلامی و یکی از عوامل برنامه‌های اتمی جمهوری اسلامی که چندی پیش در نزدیک تهران مورد سوء قصد قرار گرفت و کشته شد، بدون منع و اجرای پروتکل‌ها برگزار شده است.

با اتخاد سیاست یک بام و دو هوا، ستاد ملی کُرونا جلوی برپایی مراسم‌ مذهبی و فعالیت‌ حسینیه‌ها را حتی در دو هفته‌ی اجرای محدودیت‌ها نگرفت. همچنین مقامات جمهوری اسلامی همواره مردم را از حضور در جمع‌های خانوادگی و همنشینی‌ها منع می‌کنند اما محدودیت‌ها در محافل حکومتی از جمله مجلس شورای اسلامی هم رعایت نمی‌شود.

در این میان، کارشناسان پزشکی نسبت به اوج گرفتن دوباره شیوع کُرونا با لغو پروتکل‌های آذرماه هشدار می‌دهند و از حامیان این طرح از جمله مینو محرز عضو ستاد مقابله با کُرونا که گفته بود، «زنجیره انتقال ویروس شکسته» انتقاد می‌کنند.

حمید سوری اپیدمیولوژیست می‌گوید، «ما وقتی می‌توانیم بگوییم زنجیره انتقال قطع شده است که پیامد و نتیجه تماس‌ها بیماری نباشد و ما حتی نتوانسته‌ایم اپیدمی را به حدی پایین بیاوریم که کنترل شود، چه برسد به اینکه زنجیره انتقال را قطع کنیم!»

محمدرضا قدیر رئیس دانشگاه علوم پزشکی قم نیز هشدار داد که «اگر محدودیت‌ها ناگهانی کنار گذاشته شود و فاصله‌گذاری و استفاده از ماسک مورد توجه نباشد ممکن است مجدد دچار پیک زمستانی شویم.»

لغو پروتکل‌های دو هفته‌ای در روز شنبه، نتیجه‌ی خود را امروز با افزایش ۴۰ مورد مرگ‌ به نسبت دیروز، در آمارهای دولتی وزارت بهداشت نشان داده است.

آنگونه که سیما لاری سخنگوی وزارت بهداشت اعلام کرده است، در شبانه‌روز اخیر «۳۲۳ بیمار کووید۱۹» جان خود را از دست دادند و اکنون مجموع جانباختگان این بیماری در ایران به ۵۰ هزار و ۹۱۷ نفر رسیده است.

از دیروز تا امروز نیز بر اساس آمارهای دولتی، ۱۱ هزار و ۲۳ بیمار جدید مبتلا به کووید۱۹ در کشور شناسایی شده که یک هزار و ۷۱۰ نفر از آنها در بیمارستان‌ها بستری شدند. با احتساب این آمار، مجموع بیماران کووید۱۹ در کشور به یک میلیون و ۶۲ هزار و ۳۹۷ نفر رسیده است.

همچنین شمار بیماران کُرونایی در بخش مراقبت‌های ویژه به ۵ هزار و ۷۸۰ نفر رسیده است.

به گفته‌ی سیما لاری، «در حال حاضر ۶۴ شهرستان در وضعیت قرمز، ۲۷۸ شهرستان نارنجی و ۱۰۶ شهرستان در وضعیت زرد قرار دارند.»

برگرفته ای از سایت کیهان لندن، ۱۴ دسامبر ۲۰۲۰