واشینگتن‌پست: ایران از طریق یک زن و قاچاقچیان مواد مخدر حبیب اسیود را از ترکیه ربود

روزنامه واشینگتن‌پست روز یکشنبه ۲۳ آذر در گزارشی به نقل از یک مقام ترکیه‌ای نوشت وزارت اطلاعات جمهوری اسلامی، فرج‌الله چعب معروف به حبیب اسیود، رهبر پیشین «حرکت النضال»، را به ترکیه کشاند و پس از ربودنش توسط یک شبکه قاچاق مواد مخدر، او را به ایران منتقل کرد.

بر اساس این گزارش این روزنامه آمریکایی، وزارت اطلاعات جمهوری اسلامی توسط یک زن به نام «م.صابرین»، حبیب اسیود را از سوئد به ترکیه کشاند و پس از خوراندن دارو به او، با کمک یک گروه «مشهور قاچاقچی مواد مخدر تحت امر وزارت اطلاعات ایران» با دست‌وپای بسته و داخل یک خودرو به استان وان در نزدیکی مرزهای ایران رساند و از آن‌جا او را به داخل کشور انتقال داد.

نخستین بار، شبکه خبری العربیه روز دهم آبان از ربوده شدن حبیب اسیود خبر داد. بعد، وزارت اطلاعات جمهوری اسلامی روز ۲۲ آبان با انتشار اطلاعیه‌ای خبر دستگیری او را تایید کرد.

این وزارتخانه بدون ارائه هیچ توضیحی درباره چگونگی دستگیری و نیز محل بازداشت حبیب اسیود، فقط اعلام کرد که «با اقدامات تخصصی و ترکیبی سربازان گمنام امام زمان، فرج‌الله کعب سرکرده گروهک تجزیه‌طلب حرکت النضال شناسایی و دستگیر شد».

تلویزیون حکومتی ایران نیز شامگاه ۲۱ آبان ویدئوی کوتاهی از اعترافات آقای اسیود منتشر کرد که در آن می‌گوید سه نفر از اعضای این گروه در حمله مسلحانه روز ۳۱ شهریور ۱۳۹۷ به رژه نیروهای مسلح در اهواز نقش داشته و دولت عربستان از این گروه «حمایت» می‌کند.

گروه «حرکت النضال» که نام دیگر آن «جنبش عربی آزادی‌بخش الاحواز» است فعالیت‌های خود را از سال ۱۳۸۴ شروع کرده و می‌گوید که برای «استقلال استان خوزستان و جدایی آن از ایران مبارزه» می‌کند.

در همین حال، مقام امنیتی ترکیه که نخواسته هویتش فاش شود، به روزنامه واشینگتن‌پست گفته است ماموران امنیتی ترکیه بعد از انتشار گزارش‌هایی از ربوده شدن این فرد، تحقیقات خود را آغاز کردند و تاکنون ۱۱ نفر در همین رابطه بازداشت شده‌اند.

این گزارش می‌افزاید ربودن حبیب اسیود بی‌شباهت به عملیات ربودن روح‌الله زم، مدیر کانال تلگرام آمدنیوز، در عراق نیست که روز ۲۲ آذر در ایران اعدام شد.

واشینگتن‌پست همچنین به قتل مسعود مولوی وردنجانی با همدستی یک قاچاقچی مواد مخدر ایرانی در ترکیه با نام «ناجی شریفی زیندشتی» در سال ۹۸ اشاره کرده است؛ شخصی که گفته می‌شود در عملیات ربوده شدن آقای اسیود نیز دست داشته است.

به گفته مقام ترکیه‌ای، آقای زیندشتی متواری است و ترکیه بر این باور است که او هم اکنون در ایران است.

مسعود مولوی وردنجانی ۲۳ آبان سال ۹۸، در محله شیشلی استانبول هدف اصابت گلوله قرار گرفت و کشته شد. او که اطلاعات ضدونقیضی درباره همکاری احتمالی‌اش با وزارت اطلاعات ایران منتشر شده است، دست به افشاگری‌هایی علیه سپاه و وزارت اطلاعات ایران در فضای مجازی زده بود.

خبرگزاری رویترز همان زمان گزارش داد که دو دیپلمات ایرانی در قتل مسعود مولوی مشارکت داشتند. آمریکا نیز قتل او را به وزارت اطلاعات ایران نسبت داد.

در ادامه گزارش واشینگتن‌پست آمده است، آقای اسیود ۱۸ مهرماه برای ملاقات با خانم صابرین از سوئد به استانبول آمد و یک روز پیش از آن نیز خانم صابرین با گذرنامه ایرانی به ترکیه سفر کرده بود و ظاهرا هم‌اکنون به ایران بازگشته است.

معمای زیندشتی و خانم صابرین

آقای زیندشتی که گفته می‌شود برای ایران نیز «خبرچینی» می‌کرده، حدود یک دهه قبل به اتهام قاچاق هروئین در ترکیه بازداشت و زندانی شده بود. دختر وی نیز سال ۲۰۱۴ در پی یک تیراندازی که احتمال می‌رود از طرف باند قاچاق رقیب زیندشتی سازماندهی شده بود، کشته شد.

او سال ۲۰۱۸ نیز به اتهام قتل در ترکیه بازداشت شد اما شش ماه بعد دولت ترکیه با اقدامی که جنجالی توصیف شد، وی را آزاد کرد. بر اساس گزارش واشینگتن پست، گفته می‌شود بوهران کوزو، معاون رئیس‌جمهوری ترکیه که اخیرا از ویروس کرونا جان باخت، در پرونده آزادسازی وی دخالت کرده است.

آقای زیندشتی در جوانی در ایران نیز به اتهام قاچاق مواد مخدر زندانی شده بود و در ۲۰ سالگی با فرار از زندان اوین، به خارج از کشور گریخت. واشینگتن‌پست می‌نویسد معلوم نیست او از چه زمانی با حکومت ایران همکاری می‌کند.

بختیار فرات، از اقوام آقای زیندشتی اکتبر امسال (آبان ماه)، هنگامی که قصد سفر به ایران را داشت بازداشت شد. او به مقامات ترکیه گفته است زیندشتی قبل از ربوده شدن آقای اسیود چندین دیدار با مقامات جمهوری اسلامی داشته است.

درباره م.صابرین، فوآد الکعبی از دوستان آقای اسیود به واشینگتن‌پست گفته که او این خانم را با نام دیگری می‌شناخته است که چهار سال پیش «به صورت مرموز» با آقای اسیود ازدواج کرده بود.

وی اظهار داشت: آقای اسیود به شدت مقروض بود و این خانم قبلا ۱۰۰ هزار یورو به وی قرض داده بود. قبل از ربوده شدن آقای اسیود نیز این خانم قرار بود که دوباره به وی پول قرض دهد، اما طرح اولیه این بود که دیدارشان در قطر باشد.

او گفته است معلوم نیست چگونه آقای اسیود قانع شد که این دیدار در ترکیه انجام شود.

وزارت اطلاعات جمهوری اسلامی مدعی است که گروه «حرکت النضال» تحت «حمایت مستقیم سرویس‌های اطلاعاتی» عربستان سعودی و اسرائیل قرار داشته و حبیب اسیود را «عامل اصلی» حمله تروریستی خونین ۳۱ شهریور ۹۷ اهواز معرفی کرده است.

برگرفته ای از سایت رادیو فردا، ۱۴ دسامبر ۲۰۲۰