کمیسیون انرژی مجلس: سال آینده حداکثر می‌توانیم روزانه ۸۵۰ هزار بشکه نفت بفروشیم

سخنگوی کمیسیون انرژی مجلس می‌گوید این کمیسیون در نشست عصر روز یکشنبه ۲۳ آذر خود میزان فروش نفت در سال ۱۴۰۰ را بررسی کرده و بر اساس نظر مرکز پژوهش‌های مجلس، ایران حداکثر می‌تواند روزانه ۸۵۰ هزار بشکه نفت بفروشد.

مالک شریعتی به خبرگزاری فارس گفته که طبق نظر مرکز پژوهش‌های مجلس، کلیات لایحه بودجه سال آتی علاوه بر مشکلات، کسری بسیاری داشته و غیرواقعی بسته شده است، ضمن اینکه برخلاف قوانین بالادستی مبنی بر فاصله از درآمدهای نفتی بوده و بودجه وابستگی ۳۰ درصدی به نفت دارد.

دولت در لایحه بودجه سال آینده صادرات روزانه ۲.۳ میلیون بشکه نفت را پیش‌بینی کرده، در حالی که بر اساس آمارهای بین‌المللی، صادرات کنونی ایران حدود ۳۰۰ هزار بشکه است.

همچنین بر اساس ارزیابی خزانه‌داری کل کشور، در هفت ماهه امسال تنها ۱۸ درصد از اهداف درآمدهای نفتی دولت برای همین هفت ماه محقق شده است.

خبرگزاری فارس نیز روز یکشنبه بر اساس آمارهای رسمی گزارشی منتشر کرد که می‌گوید در هشت ماهه امسال، دولت تنها ۶.۷ تریلیون تومان درآمد صادرات نفت داشته، در حالی که در بودجه سال ۱۳۹۹ پیش‌بینی شده بود که باید ۵۷ تریلیون تومان درآمد نفتی داشته باشد.

دولت برای سال آینده، ۱۹۹ تریلیون تومان درآمد صادرات نفت در نظر گرفته است.

خبرگزاری فارس می‌گوید دولت در هشت ماهه امسال از محل واگذاری دارایی‌های مالی ۱۵۲ هزار میلیارد تومان استقراض کرد که ۱۰۲ هزار میلیارد آن از محل فروش اوراق و ۱۳ هزار میلیارد تومان از صندوق توسعه ملی بوده است.

بدین ترتیب بیش از یک سوم بودجه هشت ماهه دولت در سال جاری با استقراض تامین شده است.

برگرفته ای از سایت رادیو فردا، ۱۴ دسامبر ۲۰۲۰